Konkurransekjøreren Steen Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Trenger noen råd om en sak. Saken er den at jeg kjøpte en vare for litt over et år siden av et firma. Den var feilmerket, og jeg leverte den tilbake. Jeg fikk signert kvittering, der det sto at jeg skulle få den varen jeg opprinnelig hadde kjøpt. Jeg betalte ca 1100 kr. Jeg ønsker å ikke opplyse om hvilket produkt eller firma. Jeg har etter dette etterspurt denne varen gang på gang, men de har ikke greid å skaffe denne, og det virker ikke som om de har prøvd å skaffe til veie dette produktet heller. Jeg sendte for en stund siden et brev der jeg krevde tilbake pengene for varen. Fristen jeg satt er i ferd med å gå ut, og jeg har verken sett noe til betaling eller svar. Hvordan skal jeg tolke manglende betaling og svar? Kan jeg eventuelt sende purring med gebyr og renter, og ta det videre med egeninkasso som privatperson, i og med at jeg ikke har fått svar? Eller bør jeg bruke forbrukerrådet? Er forsåvidt et lite beløp å bruke tid på, men det er tydelig at dette firmaet ikke har holdt det de har lovet, og jeg finner meg ikke i at jeg blir holdt for narr på denne måten. Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Kanskje du kan bruke www.sendregning.no? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Sendregning kan også videreformidle inkasso for deg. Men merk at inkasso kan koste deg skrekkelig dyrt om ikke de det gjelder faktisk gjør opp for seg. Ettersom det er et firma (leverandør/forhandler) du har problemer med, så vil jeg påstå at Forbrukerrådet er neste naturlige skritt, etterfulgt av Forbrukertvistutvalget (FTU) om firmaet ikke følger Forbrukerrådets anbefalinger. Endret 17. desember 2012 av Bergendahl Lenke til kommentar
Helsinki Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 ring forbrukerrådet du, men generelt sett vil neste steg være en forliksklage og trekke de inn for forliksrådet. Du kan også ringe en av de frivillige jussstudentorganisasjonene, som juss-buss eller jussformidlingen i bergen/trondheim/tromsø. de er gratis og hjelper deg med en slik forliksklage. Lenke til kommentar
Konkurransekjøreren Steen Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 Takk for svar. Juss-buss er kun ved personlig oppmøte etter hva jeg forstår, så det kan bli vanskelig. Men Jussformidlingen ser interessant ut. Mulig at jeg kontakter Jussformidlingen og/eller Forbrukerrådet. Er også litt fristet til å sende regning og inkassovarsel, får eventuelt lese meg mer opp på det. Etter hva forstår kan jeg ikke sende omtvistet krav til inkasso. Tolker jeg det rett med at så lenge jeg ikke får svar fra firma, så er saken ikke omtvistet? Eventuelt kan firmaet motstride kravet etter at det er gått til inkasso? Jeg vet at det er diverse krav til regning, med tanke på innhold og minimum tidsfrister. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå