Gå til innhold

Brygge alkoholfritt øl?

BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Jeg er en avholdsmann som er veldig glad i alkoholfritt øl. Nå tenker jeg på å begynne å brygge min egen alkoholfrie øl. Jeg har aldri brygget øl før så dette blir dermed den første gangen. Hvordan skal jeg gå fram?

Jeg har såpass kunnskap at jeg vet hva en øl bør inneholde som dere ser under her:

Sukker

Vann

Mel, poteter, korn eller lignende.

Gjær

Humle?

Da lurer jeg på om det er tørr gjær eller vanlig gjær som skal brukes. Jeg lurer også på om jeg tenger å tilsette Humle og hvor jeg eventuelt får tak i dette. Det hadde også vært fint om folk gav meg tips om hva slags malt jeg skal bruke.

Ellers så lurer jeg på hva slags utstyr jeg bør benytte...

Jeg håper at dere kan hjelpe meg så skal jeg legge ut info om brygginga mi pluss litt bilder og sånt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingrediensene i øl er humle, malt, sukker, gjær og vann. Det er ikke vanlig bakegjær som brukes, men egne ølgjær. Disse får man kjøpt på f.eks. Europris. Det er gjæret som lager alkohol, så hvordan man skal håndtere det aner jeg ikke. Du kan jo sjekke http://www.olbrygging.no/ eller andre nettsider for mer info fra folk som hvertfall kan å brygge alkoholholdig øl.

Alkoholfritt øl smaker forresten ganske likt pils og er derfor ganske langt fra ekte øl i mine øyne. :tease:

Lenke til kommentar

Plastbøtter/kanner, hevert, flaske/beholderrens, korker (de metallsakene), "korkpåsetter" og diverse andre småting fåes på europris. Om man skal lage helt fra bunnen trenger man vel en ganske stor kasserolle også. Igjen føler jeg det er viktig å understreke at jeg ikke kan framgangsmåten for å brygge alkoholfritt øl. Det er mulig mine (begrensede) kunnskaper innen ølbrygging ikke er direkte overførbare.

Lenke til kommentar

Du bør tenke deg om før du begir deg ut på dette;

Det krever vesentlig mer kunnskap og teknikk for å lykkes med "alkoholfritt øl." Enten må man avbryte gjæringen tidlig, eller la gjæren gjøre seg ferdig på vanlig vis, for så å fjerne alkoholen. Kun førstnevnte metode er praktisk gjennomførbart for deg, en ny hjemmebrygger.

Da må du satse på å gjøre alt som normalt, med en egnelig oppskrift, for så å avbryte gjæringen et sted imellom 0.5 og 1% alkohol. Gjæring uten fullstendig kontroll på miljøet, kan være uforutsigbart. Du må bestemme deg for hva du kan tolerere - og lage en oppskrift som lar deg oppnå det.

Ekte øl kommer fra vann, maltet korn, humle og gjær. Det er ekte øl selv om man stanser gjæringsprossesen før man oppnår merkbar alkoholprosent.

Skal du få til godt alkoholfritt øl; så må du godta 0.5-1% alkoholprosent, og du må starte fra bunn av med gode råvarer.

Vil du ikke bruke tid på å virkelig gå i dybden, så bør du kanskje revurdere å brygge selv. Du legger så tydelige begrensninger når du skal ha alkoholfritt øl, at du må virkelig gå i dybden i litt tyngre kilder for å finne den kunnskapen som må til for å få til et godt resultat.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Det verste du kan få er:

1. Øl med mer enn 1% alkohol (verst for deg - etter boka for meg :))

- Drikke med inntil 0,7% alkohol kan i Norge klassifiseres som alkoholfritt. Utenpå denne grensen er det et slingringsmonn på 0,3%. Dvs. at drikke som i Norge er merket "alkoholfritt" kan inneholde inntil 1% alkohol.

2. Øl som smaker jævlig.

Kjør på, og del dine erfaringer ;)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Testing av alkoholprosent er helt uproblematisk - på samme måte som beregning av alkoholprosent *før* gjæring, og underveis er uproblematisk.

En god måte å stoppe gjæring underveis er med svoveltabletter: http://shop.petit-agentur.no/products/kargus-svoveltabletter-12-stk http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=540&osCsid=056f55bdcefaf4013e286e1bac78c97f

Cluet med å få til noe alkoholfritt som smaker godt, er å gå ut ifra en oppskrift som i utgangspunktet er beregnet for "alkoholfritt" resultat. Satser man på en vanlig oppskrift som man kutter tidlig i gjæringen, så blir ikke smaken god, fordi det blir for mye sukkerarter til overs, og fordi det mangler alkohol. Man bommer for mye i forhold til den balansen som oppskriften egentlig skal gi.

Fins jo litt info om dette ellers på nett og; et kjapt googlesøk gir bla. denne norbrygg-tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=471.0

Vil du, så kan du få til knallgodt alkoholfritt øl.Men du må ta deg tid til å grave frem informasjon selv, og gjøre en skikkelig jobb, både med oppskrift og gjennomføring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ølbrygging er ein svært fin hobby, men du legg vanskeligheitsgrada høgt ved å starte rett på alkoholfrittøl. Den fyrste utfordringa du vil møte på er kullsyra. Sidan naturlig karbonisering ikkje er eit alternativ så må du nok karbonisere med CO2 og ølfat.

Eit råd vil være at du kanskje vurderer å lage vørterøl fyrst, deretter avanserer du derifrå.

Som nemnt så er det starten av gjæringsprossesen som lager den ekte ølsmaken, problemet blir å finne ei god oppskrift.

Fordelen med eit slikt prosjekt er at du vil gi deg sjølv tilgang på mykje spennande typer alkoholfritt øl (ikkje berre industripils versjonen som du får kjøpt på butikk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...