Politrikks Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) Vi kan starte med å gi mer makt til kommunene, og da tenker jeg hovedsaklig på bestemmelse av lover som skal gjelde innad i kommunene. Dette kan bestemmes ved direkte demokratiske avstemninger. Større kommuner som Oslo kan deles opp i mindre deler(for eksempel utifra postnummer), siden det vil gjøre den demokratiske prosessen mer oversiktlig. Etter en viss tid med gradvis overtagelse av styringen kan man deretter overlate all styringsmakt til kommunene, noe som også innebærer at staten ikke lenger kan skattlegge kommunene. Dette med sikte på å desentralisere makten ytterligere, helt til den er på linje med Norge på 800-tallet. Endret 15. desember 2012 av Austrian Economist 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Høres veldig realistisk og oppnåelig ut. 4 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Høres veldig realistisk og oppnåelig ut. Så bra du synes det. Da er man kommet et skritt nærmere ihvertfall. 3 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Det store spørsmålet er: Hvordan blir vi kvitt plebeiene? Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) Det er sjeldent jeg sier det, men her er jeg svært enig. Jeg leser svært ofte når noe ikke er bra nok, så må staten overta ansvaret. Senest med sakene i VG om de gamle bilene de kommunale brannvesene har. Samtidig leser man også at kommuner selv har funnet bedre løsninger i kommuner hvor brannvesenet tidligere hadde store problemer med gamle biler, og nå sammarbeider på tvers av kommunene - et gjennsidig sammarbeid organisert nedenfra. Både politi og helseforetak er organisert gjennom staten, og det er likevel store problemer. Mange av problemene i helsevesenet er på grunn av inkompetanse, og slik var det ikke når fylkene hadde ansvaret. Staten kan være en løsning om man har en god leder eller gode representanter som prioriterer riktig, men det kan også være en dårlig løsning om de prioriterer feil. Det samme gjelder selvsagt kommunene. Om det blir mer populært for politikerne å bruke penger på ny stadion, enn på å oppgradere kloakkrør, så burde man kanskje prøve å innkludere vanlige folk mer i prosessene. Få dem til å være med på å prioritere og se at budsjettene har begrensinger, og skjønne konsekvensene av sine valg. Mer ansvar er helt nødvendig. Endret 15. desember 2012 av Irrasjonell 4 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Staten kan være en løsning om man har en god leder eller gode representanter som prioriterer riktig, men det kan også være en dårlig løsning om de prioriterer feil. Det største problemet med staten fra et økonomisk perspektiv er at beslutningene tas av noen få enkeltpersoner, i praksis er det én enkelt person et eller annet sted som tar den endelige beslutningen. Det er helt greit det, så fremt den ene personen vet hva den driver med. I det private næringsliv blir dårlige beslutninger straffet, mens de i det statlige blir belønnet(staten blir belønnet, ikke beslutningstakeren), siden det må kreves inn enda mer skatt grunnet inkompetent styring av midlene. 1 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Vi kan starte med å gi mer makt til kommunene, og da tenker jeg hovedsaklig på bestemmelse av lover som skal gjelde innad i kommunene. Dette kan bestemmes ved direkte demokratiske avstemninger. Større kommuner som Oslo kan deles opp i mindre deler(for eksempel utifra postnummer), siden det vil gjøre den demokratiske prosessen mer oversiktlig. Etter en viss tid med gradvis overtagelse av styringen kan man deretter overlate all styringsmakt til kommunene, noe som også innebærer at staten ikke lenger kan skattlegge kommunene. Dette med sikte på å desentralisere makten ytterligere, helt til den er på linje med Norge på 800-tallet. Det fantes ikke noe Norge på 800-tallet. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Det fantes ikke noe Norge på 800-tallet. I denne sammenhengen snakker jeg om det geografiske området som nå kalles Norge. 4 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Norge -Er det ikke på tide med frihet igjen? Vi kan starte med å gi mer makt til kommunene Er du sikker på at det betyr frihet for den enkelte innbygger? Kan jo godt bli tvertom i noen tilfelle, dvs. at enkelte kommunestyrer vedtar lokale lover som er "værre" (mer innskrenkende) enn nasjonale forskrifter. 1 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) Er du sikker på at det betyr frihet for den enkelte innbygger? Kan jo godt bli tvertom i noen tilfelle, dvs. at enkelte kommunestyrer vedtar lokale lover som er "værre" (mer innskrenkende) enn nasjonale forskrifter. Da kan man jo bare flytte? Men seriøst. Det er nok mye verre for folk å pålegge mer omfattende lover jo nærmere de samme er hverandre. Kan du tenke deg å tvinge dine familiemedlemmer eller venner til å være enig med deg for eksempel? Endret 15. desember 2012 av Austrian Economist 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Det er nok mye verre for folk å pålegge mer omfattende lover jo nærmere de samme er hverandre. Det avhenger nok av om "målgruppen" er utpekt som hakkekyllinger, utskudd, og minoritet, etc. Gruppen røykere f.eks. er nok de første som hadde merket en slik omlegging i selvbestemmelse, med utvidene forbud osv. Senere blir det bilister og nye avgifter, you name it. Kommunene blir nok oppfinnsomme får å skaffe nye inntekter via avgifter. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Det avhenger nok av om "målgruppen" er utpekt som hakkekyllinger, utskudd, og minoritet, etc. Gruppen røykere f.eks. er nok de første som hadde merket en slik omlegging i selvbestemmelse, med utvidene forbud osv. Senere blir det bilister og nye avgifter, you name it. Kommunene blir nok oppfinnsomme får å skaffe nye inntekter via avgifter. Hvorfor skal det bli større grad av dette på kommunalt nivå? Hakkekyllingene er som oftest grupper som er ukjente for de fleste. Har man disse tett innpå seg(naboer etc) er det vel mindre sjanse for at man vil tre lover over huet på dem? 1 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Kjempe god idee. Jo mindre enhet jo lettere å kontrollere derav mindre svinn. Samt at siden verdier varierer i forskjellige konsentrasjoner fra sted til sted så vil dette føre til mer glede i hele Norge. 1 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Norge trenger ikke inntektsskatt. Der kan vi spare titalls milliarder i bare tull. Uten inntektsskatt vil det å starte egen næringsvirksomhet bli lønnsomt, ikke mer komplisert enn å søke jobb. Hvis man ikke får jobb starter man eget. Veldig enkelt. NAV bidrar så godt de kan. Endret 26. desember 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Norge trenger ikke inntektsskatt. Der kan vi spare titalls milliarder i bare tull. Uten inntektsskatt vil det å starte egen næringsvirksomhet bli lønnsomt, ikke mer komplisert enn å søke jobb. Hvis man ikke får jobb starter man eget. Veldig enkelt. NAV bidrar så godt de kan. Selvfølgelig trenger vi inntektsskatt. Vi trenger da et militære, fengsler, offentlig administrasjon og domstoler. Vanskelig å se for meg det privatisert. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Norge bruker ikke opp oljeinntektene Inntektsskatt er mye mindre enn oljeinntektene. Hva brukes inntektsskatt til? Betale ut pensjoner og NAV-penger. Man betaler skatt for å få pengene tilbake Endret 26. desember 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Den Allmenne Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 For en gangs skyld, så er jeg UENIG med Austrian Economist her. Jeg vil ikke ha en situasjon hvor 5 naboer er uenige med et tre jeg har på tomta mi, og kan presse igjennom sanksjoner ved hjelp av mafia-taktikk under små forhold. Jeg vil ha den beskyttelsen som et lovverk med sanksjoner fra større enheter gir. Folk er idioter og jeg har ingen tillitt til demokratiske mekanismer. Demokratiet vårt innskrenker frihet, den øker ikke friheten. Skal vi få mer frihet, må staten privatiseres. Folk må få merke konsekvensene av de restriksjonene de ønsker å legge på andre. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) For en gangs skyld, så er jeg UENIG med Austrian Economist her. Jeg vil ikke ha en situasjon hvor 5 naboer er uenige med et tre jeg har på tomta mi, og kan presse igjennom sanksjoner ved hjelp av mafia-taktikk under små forhold. Jeg vil ha den beskyttelsen som et lovverk med sanksjoner fra større enheter gir. Folk er idioter og jeg har ingen tillitt til demokratiske mekanismer. Demokratiet vårt innskrenker frihet, den øker ikke friheten. Skal vi få mer frihet, må staten privatiseres. Folk må få merke konsekvensene av de restriksjonene de ønsker å legge på andre. Ja det bør kanskje innføres personlig frihet under rettsikkerheten før vi gir mer makt til kommunene. Så slipper vi lover som "kke røyke i huset sitt, ikke gå med gul genser på fredag, ingen plenklipping på søndagen osv... Endret 26. desember 2012 av Hardrocktarzan Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Norge bruker ikke opp oljeinntektene Inntektsskatt er mye mindre enn oljeinntektene. Hva brukes inntektsskatt til? Betale ut pensjoner og NAV-penger. Man betaler skatt for å få pengene tilbake Vi kan ikke få av oljeinntektene uten å betale skatt. Det er trosalt staten som pumper opp dette ved at skattepenger invisteres her. Hvis ingen noen gang hadde betalt innteksskatt hadde ikke staten hatt midler nok til å pumpe opp olja. Lenke til kommentar
Den Allmenne Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Ja det bør kanskje innføres personlig frihet under rettsikkerheten før vi gir mer makt til kommunene. Så slipper vi lover som "kke røyke i huset sitt, ikke gå med gul genser på fredag, ingen plenklipping på søndagen osv... Det er hele tiden et spm om preferanser, hvor mye har du behov for å bestemme og begrense andre, og hvor mye har du behov for å slippe å bli begrenset og bestemt over av andre? I Norge er toleransen for å bli bestemt over for såkalt "gode formål", den er høy. Folk reduserer sin nytelse av alkohol, dersom de kan bli overbevist om at det reduserer antall barn som blir slått hjemme, f.eks. Gjennomsnittlige folk med gjennomsnittlige verdier, og gjennomsnittlig høy sosial omgang, de legger bånd på seg selv for å være sosialt aksepterte, de er sjeldent prinsipielle hva angår moral, og det de møter av konsekvenser av sine holdninger, det klarer de ikke relatere til holdningene sine. Eksempelvis er det mange som er misfornøyde med at de ikke får tatt viktige blodprøver på legevakt, og at de ikke kommer inn til sykehus fordi de stanses på legevakta, men de skjønner ikke og vet ikke at det er kommunene i Norge som har ansvaret for legevakta, og regionale helseforetak som styrer sykehusene. Holdningene er at dette er "sikkert greit" alt er så "godt i Norge," og så skjønner de ikke hvorfor de ikke får det de vil ha etter forbrukermentaliteten sin, hvorfor tilbudene allikevel ikke er forbrukerrettede. Fordi det ikke er noe system som begunstiger det. I spørsmål om kommuner og stat, så er det delvis da et spm om du ser deg mest tjent med interessene til majoriteten akkurat der du bor, eller interessene til majoriteten i samfunnet som helhet. Jeg ser at mer kommunalt styre gir meningsterrorister lokalt større muligheter til å skalte og valte. Jeg ser kommunestyrer som har fingrene sine i alt, slik kommuner har i Norge. Jeg ser kommuner som overkjører hytteeiere, gjerne på tvers av eksisterende lovverk. Jeg ser kommuner, hvor 60% interessene forsøker å griske seg til på bekostning av 40%. Med større avstand til de som styrer, så blir det mindre hverdagslige, smålige krangler som dominerer reguleringer og lovverk, og mer særinteresser over større grupper. Heller ikke dette er bra, og jeg vil ha innført anarki, at vi selv betaler den statsorganisasjonen vi ønsker å være medlem av. Men mer kommunalt selvstyre, det har jeg store antipatier mot. Jeg har ingen tillitt til kommunepolitikere, de er drittsekker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå