Gå til innhold

Trenger hjelp med skatt

Fruitdealer

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærling nå har 1 år igjen, men jeg føler at jeg betaler for mye skatt. Altså jeg tjener 11K i måned og betaler 36%skatt.

Men hjemme hos meg så betaler pappa det meste for meg, har spurt han om hjelp men han bare sier at jeg skal finne ut av det selv... så han ikke skal hjelpe meg med. Uansett så tror jeg at jeg betaler for mye skatt hva mener dere?

PS: som sagt så betaler pappa det meste det vil si at jeg bor helt gratis hjemme og har ingen utgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 11 000 kr per måned tjener du litt over 130 000 kr i året... altså så betaler du alt for mye skatt.

Men hvorfor ikke bare fortsette å betale den skatten siden du ikke har noe utgifter utenom, du får den jo igjen?

Tipper du får igjen nok på skatten til omtrent å fylle opp BSU kvoten din hvert år. Fin å kunne spare istedefor å bare øke forbruket sitt, tro meg det kommer du ikke til å angre på :)

Lenke til kommentar

Først, en liten presisering: du betaler ikke for mye skatt, men du trekkes for mye på forhånd. Det du betaler for mye i løpet av 2012 får du tilbake når skatteoppgjøret kommer neste år.

Du kan beregne hvor mye skatt du skal betale på Skatteetaten.no, når du legger inn hva du har betalt inn hittil i år kan du også se hvor mye penger du kommer til å få tilbake neste år.

Det er ikke særlig mye vits i å tenke på å endre skattekort nå, men om du også neste år får for høyt skattetrekk kan du bestille nytt skattekort, bare å sende inn rett info så blir summen ganske riktig.

Lenke til kommentar

Ja det er det jeg er ute etter om jeg får dette tilbake til sommer. trodde at jeg ikke skulle få tilbake like mye om jeg har betalt for mye skatt =)

Men tror jeg skal holde meg med 36% skatt da jeg får dette tilbake =) som folka tidligere sa god måte å spare penger på =)

Endret av Fruitdealer
Lenke til kommentar

Det er grei rente på skatt til gode, så det å betale for mye vil bare være en grei måte å spare på hvis man har råd til å spare slik.

Det er faktisk feil. Det var gode rente før, men i dag er denne renten så dårlig (tror den var på rundt 1,5% sist jeg sjekket). I dag så lønner det seg egentlig å betale så lite skatt som mulig og heller betale litt restskatt.

Lenke til kommentar

Det er grei rente på skatt til gode, så det å betale for mye vil bare være en grei måte å spare på hvis man har råd til å spare slik.

Ulempen er at rente får du kun fra 1. januar året etter. Altså skatt du betaler for mye i 2012 får rente beregnet fra 1. januar 2013.

Men jeg tror de fleste er enige i at det er bedre å få igjen enn å måtte betale restskatt :)

Edit: Takk Euklid, da lærte jeg noe nytt i dag... :)

Endret av andreasn
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke. Rentene for tilbakebetaling av skatt beregnes fra 1. juli i inntektsåret til den dagen du får pengene. Rentenivået er styringsrente ved inntektsårets start minus 28%, og denne renteinntekten skal det ikke betales skatt av.

At renten er dårlig kan for så vidt stemme, men i og med at den følger styringsrenten sier det jo typisk noe om hvilken alternativavkastning en har også. At det nå lønner seg å betale for lite i skatt er det imidlertid ikke vanskelig å være enig i.

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/renter/rente-for-restskatt-og-tilbakebetaling-a.html?id=439265

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke. Rentene for tilbakebetaling av skatt beregnes fra 1. juli i inntektsåret til den dagen du får pengene. Rentenivået er styringsrente ved inntektsårets start minus 28%, og denne renteinntekten skal det ikke betales skatt av.

At renten er dårlig kan for så vidt stemme, men i og med at den følger styringsrenten sier det jo typisk noe om hvilken alternativavkastning en har også. At det nå lønner seg å betale for lite i skatt er det imidlertid ikke vanskelig å være enig i.

Kilde: http://www.regjering....html?id=439265

Skal man spekulere i å betale for lite skatt bør man også ha full kontroll på økonomien for når baksmellen først ligger i postkassa til forfall så må man også ha pengene.

Betaler man for mye skatt fordelt jevnt ut over alle 12 månedene får taper man ca 500 kr for hver 100 000 kr med 1% renteforskjell.

På 10 000 kr blir det altså en femtilapp forskjell per prosent så å spekulere i dette blir bare idiotisk, ikke verdt tiden det tar.

Lenke til kommentar

Som lærling betalte jeg rundt 10% skatt, og 36% av all overtid. Jobbet litt overtid, og det endte med at jeg fikk 9000 kr igjen på skatten. Med andre ord betaler du ganske mye skatt, men du vil nok få mye tilbake.

Vil jeg få mye tilbake eller vil jeg få tilbake det jeg har betalt for mye? altså det er ikke sånn at om jeg har betalt for mye skatt så vil jeg ikke få tilbake det jeg har betalt for mye for?

La oss si at jeg har betalt 20K for mye skatt vil jeg da få det tilbake?

Lenke til kommentar

Vil jeg få mye tilbake eller vil jeg få tilbake det jeg har betalt for mye? altså det er ikke sånn at om jeg har betalt for mye skatt så vil jeg ikke få tilbake det jeg har betalt for mye for?

Du får tilbake alt du har betalt for mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel enkelt beregne skatten din her da...

På allminnelig inntekt er det vel 28% skatt og minstefradraget er på 38% med en øvre grense på 78 150 kr og en nedre grense på 4000 kr.

Først regner vi ut hva du får i ca årslønn.

Da ganger vi opp månedslønnen din med 12 måneder, da får vi sånn ca hva du har i årslønn.

11 000 kr x 12 = 132 000 kr

Årslønn: ca 132 000 kr

Minstefradrag:

132 000 kr x 38% = 50 160 kr

Vi ser at minstefradrag på 38 % din ikke overstiger maksgrensen eller er under minimumsgransen, da kan vi gå ut i fra ett minstefradrag på 38%, altså 50 160 kr.

Vi trekker minstefradraget fra årslønnen din.

132 000 kr - 50 160 = 81 840 kr

81 840 kr er den skattbare inntekten som skal skattes 28%, hvis du da ikke bor veldig langt nord.

Vi regner ut skatten på 28%

81840 x 28% 22 915,20 kr.

Du betaler nå 36% av 132 000 kr som er 132 000 kr x 36%, som er 47 520 kr.

47 520 kr - 22 915,2 kr = 24 604,8 kr

Det vi si.... så lenge du ikke har lån med renteutgifter, har penger i banken, spart i BSU, lønnen er til sammen ca 132 000 kr, har høy formue, etc vil du få ca 24 500 kr igjen på skatten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, derfor gjør det ingenting at du betaler "for mye".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...