Gå til innhold

Det er ganske enkelt, Siv

Anbefalte innlegg

Ja, det er synd. Men hvorfor er svaret å bruke tvang? Og når går grensen for når det er akseptabelt å bruke tvang for å fikse ting man ikke liker? Hva med spørsmål som ikke er like kontroversielle som rasisme, hvor ikke "alle" vil være enige i at dette er synd? Når kan man si at mange nok mener dette er synd, slik at vi kan bruke tvang for å fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare at Norge ville stoppet opp uten innvandring. Men for all del, vi kan jo la frp-ere la gjøre alle de så kalte "drittjobbene" som nordmenn ikke vil ha.

Dessuten løy Frp allerede når det gjaldt oljepengebruket i deres alternative budsjett. Så dette regnskapet hennes har null troverdighet for meg.

Har du ikke lest artikkelen du selv linker til?

Lenke til kommentar

Ja, det er synd. Men hvorfor er svaret å bruke tvang? Og når går grensen for når det er akseptabelt å bruke tvang for å fikse ting man ikke liker? Hva med spørsmål som ikke er like kontroversielle som rasisme, hvor ikke "alle" vil være enige i at dette er synd? Når kan man si at mange nok mener dette er synd, slik at vi kan bruke tvang for å fikse det?

Slik som i idretten skal konkurransen være fri, og "kampfiksing" basert på kjønn, etnisk opprinnelse, eller personlige relasjoner er både fusk og usporty overfor deltakerne.

Har du ikke lest artikkelen du selv linker til?

Jeg har lest artikkelen, og nei, Siv opptrer fremdeles ikke mer troverdig. Lykke til med å få Høyre og de andre partiene med på denne nonsensen.

Lenke til kommentar

Slik som i idretten skal konkurransen være fri, og "kampfiksing" basert på kjønn, etnisk opprinnelse, eller personlige relasjoner er både fusk og usporty overfor deltakerne.

Skjønner ikke helt hva du mener med "kampfiksing" da det er ulovlig uansett hvem som gjøre det.

Det er jo ofte trenere tar med seg spillere over i ny klubb når de bytter jobb.

Det er helt vanlig å velge folk man samarbeider bra med.

Jeg har lest artikkelen, og nei, Siv opptrer fremdeles ikke mer troverdig. Lykke til med å få Høyre og de andre partiene med på denne nonsensen.

Hvorfor begynner du å skrive om at Norge stopper opp uten innvandrere da når han Venstre fyren bare skriver at han er enig i det Siv sier.

Det er jo ikke snakk om å kaste ut innvandrere, de er bare interessert i å vite hvor mye det koster.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Ang. kameraderi: Det er problematisk at folkevalgte som jobber for meg og deg, som forvalter våre penger og verdier, begynner å ansette venner og familie slik AP har gjort. Kameraderi og slektskap bør ikke gå foran kompetanse, men i en privat bedrift er det ikke mine penger det handler om, så det er total irrelevant for meg, så langt jeg ikke er aksjonær i selskapet og har noe imot ansettelsen.

Ang. innvandring: Det finnes mange nordmenn som kan ta drittjobber, vi har tross alt en av verdens aller største andel av folk i arbeidsfør alder på en form for arbeidsledighetstrygd, det være trygd, arbeidsavklaringspenger eller annet.

FrP har bedt SSB gjøre rede for hvor mye den massive innvandringen til Norge koster, altså hvor mange som ender opp med å koste samfunnet penger og ressurser istedenfor å ende opp med en jobb. Man kan jo tenke seg hvor mye to innvandrer-foreldre uten jobb og med en haug unger koster i året.

Problemet med innvandring er at vi har alt for mange ikke-vestlige innvandrere som er svært vansklig å integrere. Til og med barn av innvandrere født i Norge har endt opp som religiøse ekstremister og sikkerhetstrusler.

Hvis noen har tall på hvor mange Polakker som ender opp med jobb eller trygd kontra ikke-vestlige så ser jeg gjerne på det.

Fri innvandring kan ha sine økonomiske fordeler, men akkurat nå virker det som om det ikke fungerer. Markedsliberalisme krever innvandring for at arbeidsplasser skal fylles, men hvis det går utover nordmenns arbeidsplasser og økt skatter grunnet trygd etc. er det et eneste stort tap. Det blir litt som med bompengeselskapene som må låne penger av staten for å holde driften oppe.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er kanskje den dårligste analogien jeg noensinne har hørt, og du unngår spørsmålet fullstendig. Skulle nesten tro du var politiker. Og når du begynner å snakke om "nonsense" blir det virkelig morsomt.

Man aksepterer forbudet mot å jukse når man deltar i en konkurranse. Dersom du ikke vil følge reglene, så er det bare å la være å delta. Det er et kontraktsforhold - å delta i idrettskonkurranser er ingen rettighet. Å få lov til å drive næringsvirksomhet er på den andre siden en rettighet. Hva gir deg rett til å tvinge meg til å bruke mine midler på en annen måte enn jeg ønsker? Og hvordan i all verden er det "juks" å diskriminere?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten, meget bra skrevet, Anne Marte Blindheim!

http://www.dagbladet.no/2012/05/30/kultur/debatt/kommentar/innvandring/politikk/21837032/

Legg spesiell merke til den delen:

"Årsaken til at heller ikke arbeidsinnvandrerne lønner seg over tid, er at de blir som nordmenn, de får barn og får krav på barnehageplass, de blir syke og får krav på sykepenger, de blir gamle og skal ha sin pensjon. (...) Nøyaktig hvordan ligger nordmenn an i lønnsomhet i forhold til innvandrere fra lavinntektsland og innvandrere fra Vesten og Øst-Europa? Midt imellom, er svaret fra SSB-forskeren. Hver nordmann, hver person bosatt i Norge er et underskuddsforetak, sett med statistikerøyne."

Skal vi føre noe kynisk regnskap mot etniske grupper, så skal vi ikke glemme nordmenn med det samme, og ifølge statistikken koster de like mye penger hvis ikke mer. Men denne delen vil nok ikke bli tatt hensyn til av Siv. Hun vil kun bruke den lille delen som passer henne best, og dermed blir regnskapet hennes ikke noe annet enn en bløff.

Lenke til kommentar

Så du mener at kvinner generelt er mindre kvalifiserte enn menn? Er det det du prøver å si?

Sa jeg noe om at kvinner generelt er mindre kvalifiserte? Jeg påpeker ganske enkelt at mange styremedlemmer og folk i ledende stillinger ikke har fått jobben pga kvalifikasjoner, men fordi de har pupper. Synes du det er rett at det ikke er den best kvalifiserte søkeren som får jobben? Er det det du prøver å si?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare at Norge ville stoppet opp uten innvandring.

Hun sa ingen ting her om å stoppe innvandring.

Men for all del, vi kan jo la frp-ere la gjøre alle de så kalte "drittjobbene" som nordmenn ikke vil ha.

Er vel ikke det artikkelen handler om heller...

Dessuten løy Frp allerede når det gjaldt oljepengebruket i deres alternative budsjett. Så dette regnskapet hennes har null troverdighet for meg.

En oversikt over forbruk knyttet til dette ville uansett vært kjekt å ha... Var det jeg sa meg enig i.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi føre noe kynisk regnskap mot etniske grupper, så skal vi ikke glemme nordmenn med det samme, og ifølge statistikken koster de like mye penger hvis ikke mer.

Må jo gjerne gjøre det. Det er jo interessant ut i fra ett samfunnsøkonomisk standpunkt.

Hvilken statistikk? Har du statistikk på dette fra før av? Kilde?

Lenke til kommentar

Sa jeg noe om at kvinner generelt er mindre kvalifiserte? Jeg påpeker ganske enkelt at mange styremedlemmer og folk i ledende stillinger ikke har fått jobben pga kvalifikasjoner, men fordi de har pupper. Synes du det er rett at det ikke er den best kvalifiserte søkeren som får jobben? Er det det du prøver å si?

Hvor mange kvinnefolk har vært det som ikke fikk leder-stillinger kun fordi de hadde feil kjønn? Kvinner gjør det stort sett bedre skolene enn menn, og når det gjelder arbeidserfaring stiller begge like bra.

Lenke til kommentar

Må jo gjerne gjøre det. Det er jo interessant ut i fra ett samfunnsøkonomisk standpunkt.

Hvilken statistikk? Har du statistikk på dette fra før av? Kilde?

Den til SSB som konkluderte med at arbeidsinnvandring ikke skulle være lønnsom. Det er den hun forfatteren i Dagbladet siktet til i innlegget som jeg linket til.

Lenke til kommentar

Den til SSB som konkluderte med at arbeidsinnvandring ikke skulle være lønnsom. Det er den hun forfatteren i Dagbladet siktet til i innlegget som jeg linket til.

Den sier jo bare ting om arbeidsinnvandring. Du skriver at etniske nordmenn er enda mindre lønnsomme i følge statistikken, så da lurer jeg på hvilken?

Mulig jeg tolker innlegget ditt feil.

Lenke til kommentar

Synes du det er rett at det ikke er den best kvalifiserte søkeren som får jobben?

Kvinner, innvandrere eller andre, nå er det jo ikke slik at fravær av kvotering sikrer den best kvalifiserte søkeren jobben. Da måtte vi hatt en "Kvalifikasjonslov" og et direktorat som passet på at den loven ble fulgt.

Det mangel på kvotering sikrer er at den som ansetter noen får ansette den han/hun har lyst til å ansette, uavhengig av kjønn, etnisitet og kvalifikasjoner. (Der ikke andre lover regulerer det.) Det kan godt føre til at det er puppene som avgjør, tross alt.

En liten anekdote fra en av mine ungdoms jobber. Firmaet jeg jobbet i var en mannsdominert bedrift. Alle sjefene var menn. Så kontordamene var alltid pene unge damer. De varte desverre aldri lenge i jobben, ikke fordi de ikke var kvalifiserte ut over puppene, men fordi damen som styrte på regnskapsavdelingen var så innmari sjalu. Til slutt ansatte de en gutt i jobben, da ble hun fornøyd.

Sånn kan det fort være når vi ikke har kvotering, og det synes jeg for så vidt er greit nok.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange kvinnefolk har vært det som ikke fikk leder-stillinger kun fordi de hadde feil kjønn? Kvinner gjør det stort sett bedre skolene enn menn, og når det gjelder arbeidserfaring stiller begge like bra.

Hvor mange har det ikke vært som ikke har fått jobb fordi de er for stygge, for tjukke, for tynne, for gamle, har feil dialekt, har inngrodd tånegl etc etc?

Skal det opprettes kvoteringer for alle grupper?

Jeg spurte deg om du synes det er rett at en kvinne skal få en topplederjobb kun fordi hun er kvinne? Burde hun ikke få en jobb basert på kvalifikasjoner? Med kvotering kan hun faktisk ikke være sikker på om hun fikk jobben fordi hun var den beste søkeren, eller fordi hun var den søkeren som hadde størst pupper.

Endret av TEE
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare at Norge ville stoppet opp uten innvandring. Men for all del, vi kan jo la frp-ere la gjøre alle de så kalte "drittjobbene" som nordmenn ikke vil ha.

Dessuten løy Frp allerede når det gjaldt oljepengebruket i deres alternative budsjett.

Så dette regnskapet hennes har null troverdighet for meg.

Hvorfor skulle norge stoppe opp uten asylinnvandring? Ikke glem at redusert asylinnvandring er ikke det samme som a kaste ut alle innvandrerene som er I norge.

F.eks. island har gjort det ganske godt de siste par arene uten innvandring. Det er ogsa veldig lav asylinnvandring I danmark og finland.

Lenke til kommentar

Hei, jeg mener at kvinner er jevnt over dårligere enn menn i skolesammenheng :)

Det er egne fagolympiader og sjakkligaer egnet kun for kvinner. Dertil har du også nobelprisstatistikken som viser at kvinner er i grovt undertall.

Dette er statistikk for den årlige nasjonale kjemikonkurransen og den nasjonale fysikkonkurransen:

http://foreninger.ui...Runde1-2013.pdf

http://www.mn.uio.no...res_1R_1213.pdf

Dette er selvfølgelig kremen av norske studenter. I første pdf kan du se at en fjerdedel av de beste som er jenter som har gått videre i kjemi. I andre pdf kan du se at det er en syvendedel som har gått videre til neste runde i fysikk. Det er totalt 30% av fysikkelevene i Norge i år som er jenter. Om gutter og jenter var like flinke, skulle det være 30% jenter blant de 70 beste, men det er i stedet bare 14% av de 70 beste som er jenter. 59% av elevene i kjemi 2 er jenter, og dette viser det tilsvarende som i fysikk. Dette er bare statistikk fra i år.

Jeg telte de med tidenes høyest score i den internasjonale matematikkolympiaden. Når jeg hadde søkt opp alle de rare navnene der, kom jeg fram til at det var tre av de seksti beste som var jenter. De er altså grovt underrepresentert i det øvre sjiktet; de underrepresentert blant de som beveger verden.

Endret av Flatlus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...