Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabling spørsmål - Har jeg får lite båndbredde til .. ?

G

Anbefalte innlegg

Spørsmålet mitt blir slik.

Jeg har lagt litt Cat.5e kabel og litt Cat.6 der jeg bor. Er det for lite med 2 par Cat.5e for å gjøre artige ting ved TV-benken.

Disse artige tingene kan være å ha en fullblods Thunderbolt-trafikk til TV-benk, alternativt KVM-switch der.

Thunderbolt er jo selvfølgelig framtidsaktig (selv om det sniker seg inn på Apple Mac arenaen).

Ellers finnes jo 10 Gigabit trafikk, men kan denne gå over så simple kabler, og i tilfelle OM DEN KAN så blir spørsmålet hvor mange Gigabit får man ut av en:

- Cat.5e kabel

og en

- Cat.6 kabel

hver for seg

Er det andre artige ting man kan bruke Cat.-kabling til?

Musikk

Film

You name it..

Er det ting jeg har glemt?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette produktet blir jo helt FEIL:

Det gir kun ethernet-mulighet ut Thunderbolt-kontakten når du mangler ethernet på din bærbare.

Apple Thunderbolt-till-Ethernet-adapter brukes på din Mac uten Ethernet inngang fra før for å gi deg muligheten til å bruke kablet nettverk på din Mac-datamaskin gjennom Thunderbolt tilkoblingen.

http://www.siba.no/product/10401554/apple-thunderbolt-till-ethernet-adapter-?ref=search

Lenke til kommentar

2 par Cat5? En Cat5e- og Cat6-kabel har 4 par.

Det som kan bruke ethernet ved TVen er vel:

Streaming-boks

TVen selv

Spillkonsoll(er)

Receiver

Stue-PC

etc.

Men det vil vel være like greit å trekke én Cat 6, og så sette en gigabit-switch bak TV-benken vel?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Med to par CAT5, så mener han nok to kabler i dette tilfellet.

When used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment, such as when many cables are bundled together. However, because the effects of alien crosstalk environments on cables are difficult to determine prior to installation, it is highly recommended that all Cat6 cables being used for 10GBASE-T are electrically tested once installed. With its improved specifications, Cat6A does not have this limitation and can run 10GBASE-T at 100 meters (330 ft) without electronic testing.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 par Cat5? En Cat5e- og Cat6-kabel har 4 par.

Det som kan bruke ethernet ved TVen er vel:

Streaming-boks

TVen selv

Spillkonsoll(er)

Receiver

Stue-PC

etc.

Men det vil vel være like greit å trekke én Cat 6, og så sette en gigabit-switch bak TV-benken vel?

Siden jeg ønsker at de fleste boksene står en annen plass enn bak TV'en, så vil jeg nok heller gå for en:

STOR Switch ved hovedstedet i huset.

Pluss bare de nødvendige veggkontaktene bak TV. Eventuellt om jeg går tom for kontakter. Har 2 veggkontakter med Cat.5e nå. Så kan jeg sette en Gigabit router bak TV'en for å skape flere kontakter. Switchen på hovedstedet kobles selvfølgelig bak enten egnet router eller ISP's modem

Ingen av dere svarer særlig på spørmålet mitt om hva som er mulig med f.eks. Thunderbolt. Er det 10 Gigabit som er tingen framfor spesielle ting som Thunderbolt? Og hvilken kommer først, og vil 10 Gigabit nå komme hurtigere fordi Thunderbolt har smått begynt å implementeres på bærbare og stasjonære PC'er, og likeså på en harddisk. Jeg tenker da på full utrulling, og ikke småforberedende utrulling som man ser nå.

Enn så lenge er det kun 1 Gigabit som gjelder for hjemmesnekrere.

Grunnen til at det er litt Cat.5e er fordi elektrikeren som hjalp meg i starten hadde lite kabelutvalg, og jeg vet jo at Cat.5e holder et stykke på veien. Men det er trukket med grønnsåpe, som dessverre kan fungere som lim (vanskelig å trekke ut igjen). Heldigvis i rør, men med "limet". Kan jo alltid legge nye rør om jeg MÅ.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...