Gå til innhold

Avlivning av mennesker

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

I denne tråden tar jeg opp problematikken rundt avlivning.

Jeg sitter nå og ser etter en døende katt som snart er 18 år gammel.

Den skal muligens avlives til mårningen. Men det får meg til å undre.

Sett fra mitt synspunkt har alle levende skapninger lik rett til å leve. Og alle levende skapninger har retten til å diskriminere andre ved å ha egene meninger om verdien til andre.

Med dette i tankene tenker jeg da på når Bestefar på gamlehjemmet blir syk og en enda større belastning for pårørende og de gamlehjemsansatte.

Er det da greit å avlive Bestefar selv om han protesterer?

Sammenliknet med katten. Jeg misliker å se på den ligge å dø. Hvis jeg tok den til dyrlegen så ville den begynne å mjaue(protestere). Den lukter jo at stedet oser av døde eller redde dyr.

Når vi avliver ett dyr sier vi ofte at det er til dyrets eget beste men, så lenge dyret ikke ønsker å dø når vi avliver det er det vell egentlig for våres eget beste vi avliver?

Hvorfor er ikke regla at vi avliver personer for dems eget beste?

Det er så enkelt og effektivt og egoistiskt.

Passiv dødshjelp derimot synes jeg er helt greit.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn er det, man kan selv tenke seg tanken den gang man uheldigvis kjører i hjel feks. en katt, kontra et menneske. Vi folk verdsetter oss selv altfor høgt, derfor er vårt eget skinn "bedre".... Men enig med deg, vi alle er like stilte der, vi har iallefall samme utfall, death rammer oss alle uansett!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke akkurat lett tema, men jeg er enig om at hvis en person ønsker å dø , ikke bare fordi de har en dårlig dag ,men med et medisinsk grunnlag feks kreft å hvis de vil slippe den smerten er jeg enig.

Men å drepe noen mot dems vilje er jeg helt uenig , det er uetisk å ende et liv som er selvbevist , som har føelser tanker minner.

Også synes jeg selv med alle våre likhets trekk med dyr så er vi ikke dyr jeg vil si at linja går når noen blir selv bevist.

Lenke til kommentar

Snu litt på det.

Vil du at katten din skal klappes på og få en sprøyte og sovne inn og slippe lidelse eller vil du at den skal ha vondt hele dagen i 1 år?

Settes ut i skoden og ligge under et tre og fryse ihjel / bli plaget av andre dyr?

Den der skjønte jeg meget lite av, kan du utdype mer?

Lenke til kommentar

Katten avliver man vel pga den er gammel/ syk?

Vil du ikke at den skal slippe å lide?

Alternativet er jo å ha den hjemme mens den mjauer i smerter og ikke spiser for å bli syltynn og dø en lang og smertefull død.

Endret av War
Lenke til kommentar

Snu litt på det.

Vil du at katten din skal klappes på og få en sprøyte og sovne inn og slippe lidelse eller vil du at den skal ha vondt hele dagen i 1 år?

Settes ut i skoden og ligge under et tre og fryse ihjel / bli plaget av andre dyr?

Katten "min"(Den får lov å komme å gå som den vil og selv om jeg kjøpte den så eier den seg selv).

Hvis katten min vil ligge å lide i et år så skal den få lov til det. Personlig er jeg av typen som aldri gir opp.

Blir jeg påkjørt og knekker ryggen og sykebilen ikke kommer og henter meg. Jeg vet jeg kommer til å dø i veikanten vil jeg heller ligge der å mimre i smertene til jeg dør. Enn å avlives av noen forbi passerende.

Jeg tar gjerne imot en litt smertelindrene så lenge det ikke frarøver meg bevistheten.

Lenke til kommentar

Katten avliver man vel pga den er gammel/ syk?

Vil du ikke at den skal slippe å lide?

Alternativet er jo å ha den hjemme mens den mjauer i smerter og ikke spiser for å bli syltynn og dø en lang og smertefull død.

Katten kan tydeligvis avlives av mange andre grunner også.

Jeg ønsker ikke at han skal lide.

Han mjauer ikke i det heletatt. Han enten sover eller maler.

Lenke til kommentar

Men saken der er vel det samme med et menneske som ligger på sykehuset og remjer om å forsvinne, hvor mange personer er det ikke som ligger i koma i månedsvis/årevis som egentlig ønsket å dø, men beholdes i live av familie...

Så lenge man er i bevisthet kan man ta det valget. Når man er i koma er man omtrent en Zombie som kan drømme. Man lider ikke i koma. Å ligge i koma til man dør vil føles ut som å dø i det øyeblikket man går i koma + drømmer.

Å ligge i koma i evigtid vil nok være bedre enn å være død. Det er ikke sånn at man går glipp av noe ved å være levende kontra død.. Selv om enkelte religiøse tror det.

Endring: TRIPPEL KOMBO.. ups

Endret av Hardrocktarzan
Lenke til kommentar

Tja, man kan jo alltids la katten dø av seg selv hjemme hos dere, som vil bety at en dag vil det ligge en død katt i huset ditt.

Vet ikke om jeg kan prate om hvordan det ville vært for andre mennesker å bli tatt livet av, men tenker at jeg ville nok ikke synes det hadde vært noe stas å bli tatt livet av selv. Hva tror du, hadde du ment det hadde vært stas at familien din stod samlet rundt deg, klar til å gi deg en siste "avskjedsgave" i form av gift o.l så du kunne blitt ferdig med å dø og la livet komme tilbake til det normale?

Endret av olsen_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, man kan jo alltids la katten dø av seg selv hjemme hos dere, som vil bety at en dag vil det ligge en død katt i huset ditt.

Vet ikke om jeg kan prate om hvordan det ville vært for andre mennesker å bli tatt livet av, men tenker at jeg ville nok ikke synes det hadde vært noe stas å bli tatt livet av selv. Hva tror du, hadde du ment det hadde vært stas at familien din stod samlet rundt deg, klar til å gi deg en siste "avskjedsgave" i form av gift o.l så du kunne blitt ferdig med å dø og la livet komme tilbake til det normale?

Akkuratt det jeg snakker om. Noe avliving blir det ikke. : )

Lenke til kommentar

Med dette i tankene tenker jeg da på når Bestefar på gamlehjemmet blir syk og en enda større belastning for pårørende og de gamlehjemsansatte.

Er det da greit å avlive Bestefar selv om han protesterer?

Nei, det er ikke greit å ta livet av et menneske, hverken på slutten av livet eller i begynnelsen av livet, mennesker er ikke dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sett fra mitt synspunkt har alle levende skapninger lik rett til å leve.

Jeg synes det er like viktig at folk også har rett til å dø.

For mennesker er dette ulikt dyr som vi holder, hovedsakelig fordi vi kan vanligvis spørre mennesker om hva de ønsker. For andre dyr er det langt vanskeligere å slå fast.

Det finnes mennesker som vil dø, mens vi som samfunn egentlig ikke bryr oss så mye om det. Vi fokuserer først og fremst på å holde folk i live så lenge som mulig. Ja, vi ser på det annerledes når det gjelder mennesker vs. andre dyr. Men det er ikke nødvendigvis bare for det bedre på den ene siden, for det verre på den andre.

Hva tenker dere?

Jeg er for aktiv dødshjelp for mennesker, men også et offentlig helsevesen som tar vare på mennesker så godt som mulig. Livet er ikke det som er viktig. Et godt liv er det viktige. For dyr som vi ikke kan direkte kommunisere med, så må vi basere oss på den informasjonen vi har tilgang på.

Å ligge i koma i evigtid vil nok være bedre enn å være død.

Er du død så er du ingenting. Jeg mener du må veie fordelene og ulempene med det å være i live, opp mot hverandre, ikke opp mot døden, som om det er noe. Er det mer smerte enn nytelse i livet (og ingen forventninger om forbedringer), så vil jeg se på det livet som ikke verdt å leve. Ikke at døden er verdt mer.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke greit å ta livet av et menneske, hverken på slutten av livet eller i begynnelsen av livet, mennesker er ikke dyr.

Hei våkn opp! vi er et rovdyr. Om du tror vi er hevet over naturen blir det fånyttes å diskutere moral med deg, dessverre. Er det moralsk riktig å bruke oss som rotter i et laboratorium, slik guden din holder på med? Vi er ikke hevet over noe annet enn at vi er på toppen av næringskjeden. En kjede vi faktisk nå holder på å rive ned selv. Men uansett, tilbake til Hardrocktarzan's katt. Dilemmaet er at man på samme tid må godta selvmord. Hvor mye et menneske tåler er som oftest mye mer en hva personen selv tror, ung eller gammel. Vår oppgave som medmennesker er å få de som ligger nede til å reise seg en gang til. Men når vedkommende gir opp, er det ikke uansett en egoistisk tanke som ligger bak et ønske om at personen ikke tar sitt eget liv? Vi føler utilstrekkelighet... psykisk smerte hos unge mennesker og fysisk smerte hos gamle og syke, spiller egentlig ingen rolle for oss rundt.

Lenke til kommentar

Dyr vet ikke alltid hva som er best for dem. Vi er smartere, ergo har vi ansvaret.

Tullball. Hvis vi som mennesker har ansvaret for (andre) dyr, fordi vi er smartere, så må også de smarteste av mennesker ha ansvaret for de dummere mennesker. At intelligens skal være en avgjørende faktor i så måte er forkastelig.

Jeg mener at en organisme skal ha muligheten og friheten til å feile på bakgrunn forutsetninger. Ingen annen organisme har en rett overhodet til å heve seg over en annen organismes selvbestemmelse.

Å avlive en katt, uten godkjennelse fra kattens side, er prinsipielt feil.

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

Tullball. Hvis vi som mennesker har ansvaret for (andre) dyr, fordi vi er smartere, så må også de smarteste av mennesker ha ansvaret for de dummere mennesker. At intelligens skal være en avgjørende faktor i så måte er forkastelig.

Jeg mener at en organisme skal ha muligheten og friheten til å feile på bakgrunn forutsetninger. Ingen annen organisme har en rett overhodet til å heve seg over en annen organismes selvbestemmelse.

Nå er jo alle mennesker likestilt fordi vi er noenlunde like intellektuelle. Mennesker er verdt mer enn dyr, det ville vel de aller fleste vært enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...