_W_ Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Har ett lite problem med nettverket i windows xp som jeg ikke har greid å finne ut av på egen hånd. Problemet er at hvis jeg setter opp tcp/ip til å motta ip-adresse automatisk, så får jeg enten 0.0.0.0 eller helt blankt. I Linux fungerer dette helt glatt, men i xp nekter den totalt. Når jeg har satt opp dynamisk ip og prøver ipconfig, så får jeg bare "windows ip configuration" og ikke noe mer, akkurat som om lan-tilkoblingen var deaktivert (det er den aldri, har óg prøvd å deaktiver og aktivere den igjen). Ved ipconfig /renew får jeg opp den samme linjen, og så en melding "could not find the specified file" eller noe lignende. Hvis jeg setter opp statisk ip så fungerer alt fint, og ipconfig gir riktig info og ingen feilmeldinger. Ting jeg har prøvd inkluderer å installere nettverkskortet på nytt, og hva microsoft anbefaler, nemlig "netsh int ip reset", noe som sletter et par nøkler i windowsregisteret, men ellers ikke har noen stor effekt. Jeg har kommet meg på internet ved å bruke en router jeg hadde liggende, kommer inn på den med fast intern ip, og den får fint ip dynamisk utenfra, men ville gjerne bruke den til andre ting. Er det noe håp om en enkel løsning som ikke innebærer at jeg må lete fram min windows xp skive etter nylig flytting? Den ligger sikkert i bunnen av en pappeske som jeg har stablet vekk, om jeg i det hele tatt fikk den med... Erfaringer fra andre med lignende problem tas imot med takk. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 For å kunne sette på "motta ip-adresse automatisk" i winxp, så krever det jo at det på segmentet ditt er en maskin/enhet som kjører dhcp-server. Virker nesten som om du mangler en dhcp-server, eller er det jeg som misforstår? Tips: For å selv kjøre dhcp-server i windows xp kan du manuelt angi din egen ip-adresse til f.eks 192.168.0.1 på den maskinen som skal fungere som dhcp-server, så vil win xp automatisk kjøre dhcp-server for eventuelt andre maskiner på segmentet som da kan bli tildelt ip automatisk (dhcp-klienter). Lenke til kommentar
_W_ Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 De aller fleste bredbåndsleverandører bruker dhcp dah :wink: Som sagt fungerer det i linux, og routeren min får også fint ip-adresse. Eneste dhcp-server jeg ville hatt lokalt ville være om jeg satt opp routeren til å gi ut ip-adresser, men da er jeg jo tilbake til det samme problemet igjen. Eneste grunnen til at jeg bruker routeren er jo nettopp at jeg IKKE behøver å bruke dhcp bak den. Lenke til kommentar
mastermind_x Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Tror nok du må sette opp en DHCP server lokalt i nettverket ditt. Regner med at routeren din er satt opp med NAT og skal derfor "oversette" ip-adressen til maskinenen din til routerens ip-adresse. Mitt nettverk er f.eks. satt opp med router/brannvegg (IpCop). Riktignok med fast ip på det eksterne kortet. IpCop's DHCP server deler ut ip adresser til alle de andre maskinen internt på nettverket mitt. De fleste ISP'er vil normalt bare tildele 1 ip-adresse pr. abbonement. Lenke til kommentar
_W_ Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Tror nok du må sette opp en DHCP server lokalt i nettverket ditt. Regner med at routeren din er satt opp med NAT og skal derfor "oversette" ip-adressen til maskinenen din til routerens ip-adresse. Mitt nettverk er f.eks. satt opp med router/brannvegg (IpCop). Riktignok med fast ip på det eksterne kortet. IpCop's DHCP server deler ut ip adresser til alle de andre maskinen internt på nettverket mitt. De fleste ISP'er vil normalt bare tildele 1 ip-adresse pr. abbonement. Neineinei, dette er ikke problemet i det hele tatt, vet godt hvordan det fungerer. Har bare en maskin (foreløpig). Ja, routern min er satt opp med nat, men det er ikke vesentlig. Hvis jeg setter opp routeren min til å fungere som DHCP-server så fungerer ikke dette, da det som forklart er noe feil i xp på maskinen min. Spiller ingen rolle om jeg får ip fra leverandøren eller fra routeren, maskinen vil ikke fungere med dette uannsett. Alt jeg ønsker er noen som har greie på XP til å forklare hvordan jeg resetter TCP/IP litt mer grundig enn netsh kan, eventuelt har en liste over hvilke systemfiler som styrer protokollen, så kan jeg sjekke at jeg har alle og eventuelt laste de ned og bytte de ut. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Når det funker i Linux, er det samme Nic, kabel og router-port du bruker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå