Cuber Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Hei jeg har veldig lyst til å lete etter diamanter!, er det mulig i Norge? Håper jeg kunne fått et svar på dette! Takker for alt! Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Ja, det er mulig, men veldig skjeldent. Se her og her. Lenke til kommentar
Cuber Skrevet 14. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2012 Tusen takk, og god jul til deg og ! Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Tror du har bedre skjanse i å lage egne diamater enn å finne i Norge. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Det går an å finne en diamant, men det er som sagt her ganske skjelnet. Hvis du derimot varmer opp grafitt til 2300 grader og blander det med koks osv så kan du fremstille din egen kunstig diamamt, men jeg tror at du skal ha temmelig god råd eller være temmelig smart for å greie det! Lenke til kommentar
eysteinnl88 Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Dette er riktignok ikke diamanter, men om du har lyst til å lete etter edelsteiner kan kanskje området rundt smaragdgruvene på minnesund være interessant? http://www.smaragdgruvene.no Verdt å merke seg at det står på siden at "Det er ikke lov til å lete etter smaragd på fjellet eller inne i gruvegangene". Men de kan jo ikke ha sperret av hele Mjøsas bredd, så sjansene er vel der fortsatt. Jeg hørt historier om hvordan barn skal ha lekt med grønne, glasslignende staver på 20-30 cm i dette området før gruvene ble åpnet. Enkelte smaragder du finner her kan være av veldig høy verdi dersom de er av riktig sort og kvalitet. Ha likevel i bakhodet at sjansen kanskje ikke er så stor lenger. EDIT: "Det er på stranda, på tippene utenfor gruvegangene vi i dag leter etter smaragder. Her er du i ett med naturen, vannet, lufta og steinen. Vi bruker gjerne små hagespader når vi leter etter smaragdene. Noen har med bøtter og siler og vasker etter smaragder på samme måte som man vasker gull. Sekk til steinene og matpakka er det lurt å ha med, gjerne også en liten eske til fragmentene og krystallene." Dette stod på nettsiden. det er mao ingen problemer med å lete etter smaragder i området så lenge man holder seg unna "fjellet" eller inne i gruvegangene. Endret 16. desember 2012 av eysteinnl88 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Ja, det er mulig, men veldig skjeldent. Se her og her. Tvilsomt at den diamanten ble funnet i Karasjok-området. Høres mer ut som en røverhistorie. Den andre artikkelen bekrefter bare hvor søkt det skulle være å finne diamant her i landet. Først må man finne kimberlitt før man kan finne diamanter. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Det er funnet enorme mengder diamanter i Russland, så det er nok ikke umulig å finne et og annen i Norge, men utrolig skjeldent er det i hvert fall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Russland er nok endel større enn Norge og er kjent for diamantproduksjon. Uten kimberlitt, ingen diamanter. Firmaet Kimberlitt AS ble dannet i 2007 for å finne nettopp Kimberlitt i Sør-Varanger. http://www.geo365.no...ri/diamantjakt/ I dag er firmaet konkurs og hvis der hadde vært noen funn, så ville interesserte hørt noe om det. http://www.nrk.no/ny...nmark/1.7642076 Virker mere som om man publiserer nyheter for å få mere økonomisk støtte fra investorer og kanskje staten. I Sør-Varanger er der jo gruvedrift, så om der skulle "plutselig" være diamanter der, så er jo utstyret på plass. Da er det veldig kjekt å kunne vise frem en diamant og si man har funnet den i Sør-Varanger. Er ikke sikker, men tviler der finnes noen måte å finne ut hvor en diamant opprinnelig kommer fra. Endret 16. desember 2012 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Ja, det skal være mulig å finne diamanter hos en gullsmed, som for eksempel Bjørklund. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Jeg har hørt at du vil lete etter diamanter, men jeg tror ikke at du finner dette med det første. Hvorfor ikke lete etter noe annet sjeldent og verdifullt som f eks sølv eller til og med gull som du kan finne i mindre mengder visse steder i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå