Gå til innhold

Blitz til speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Men vil jeg kunne sette alt på auto og bare bruke blitzen uten noe mer krøll om jeg trenger det? :)

Etter at jeg oppgraderte til Sigma Blits EF-610 DG Super har jeg ikke hatt ett feilslag i full Auto på blitzen. Samspillet med kamerahuset er en ny verden ift. forrige generasjon...

Noen punkter som er avgjørende for egen del:

- Blitzen har autozoom som følger objektivet fra 24-105mm,

- 17mm spredelinse innebygget

- muligheter for å vippe opp, ned og rotere for indirekte belysning.

- Nytt med EF-610, er at den har en uttrekkbar reflektor.

- trådløs TTL,

- synkronisering på andre lukkergardin.

17mm spredelinsen gir kjapt en redusering i lysmengden når det trengs...

Legger ved et eksempel...

(håndholdt - blitz - OS - 24mm - 1/40sek - rear sync.)

post-226353-0-25391200-1355665233_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker kameraet i auto eller manuell og blitsen i auto/TTL "truth the lens" vil blitsen automatisk justere seg etter brennvidden du bruker, dvs, bruker du 24mm på objektivet vil blitsen spre lyset tilsvarende og bruker du 70mm vil blitsen "zoome" inn lyset så du får et mer konsentrert lys, ved og bruke den innebygde sprederen kan du bruke vidvinkel helt ned til 17mm. kjører du blitsen manuelt må du justere blitsen etter brennvidde/avstand.

Har du en blits som har E-TTL funksjonen "evaluated truth the lens" vil du i tillegg få lys-måling.

De nyeste Sigmablitsene har E-TTL mens de litt eldre har kun TTL, men som nevnt kan man få kompatibel-problemer ved kjøp av nyere kamera.

Har du råd så anbefaler jeg en Canon 580 EX II, jeg bruker sjeldent full styrke på min så det står som standard -1 og i de situasjoner jeg trenger mer setter jeg opp styrken. Fordelen med 430 EX II og 580 EX II er at du får med trådløs IR trigging av blitsen/e.

Edit: Objektivguiden har en grei test/beskrivelse av 430/580 EX blitsene.

Edit II: Canon Norge har en grei beskrivelse av blitszoomen på 580 EX II.

24 til 105 mm automatisk blitszoom

Når den brukes med et kompatibelt EOS digitalt speilreflekskamera vil Speedlite 580EX II automatisk registrere kameraets sensorstørrelse og justere blitszoomen for optimal scenedekning. Dette gjør at du kan utnytte lyset bedre, og forbedrer oppladningstiden.

Den automatiske blitszoomen dekker området fra 24 mm til 105 mm og har et 14 mm vidvinkel spredningspanel som gir blitsdekning i en rekke forskjellige opptaksforhold.

Hodet kan roteres 180 grader, og med tiltinnstillingene kan du bruke indirekte blitsbelysning for å skape mykere lyssetting.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis du bruker kameraet i auto eller manuell og blitsen i auto/TTL "truth the lens" vil blitsen automatisk justere seg etter brennvidden du bruker, dvs, bruker du 24mm på objektivet vil blitsen spre lyset tilsvarende og bruker du 70mm vil blitsen "zoome" inn lyset så du får et mer konsentrert lys, ved og bruke den innebygde sprederen kan du bruke vidvinkel helt ned til 17mm. kjører du blitsen manuelt må du justere blitsen etter brennvidde/avstand.

Har du en blits som har E-TTL funksjonen "evaluated truth the lens" vil du i tillegg få lys-måling.

De nyeste Sigmablitsene har E-TTL mens de litt eldre har kun TTL, men som nevnt kan man få kompatibel-problemer ved kjøp av nyere kamera.

Har du råd så anbefaler jeg en Canon 580 EX II, jeg bruker sjeldent full styrke på min så det står som standard -1 og i de situasjoner jeg trenger mer setter jeg opp styrken. Fordelen med 430 EX II og 580 EX II er at du får med trådløs IR trigging av blitsen/e.

Edit: Objektivguiden har en grei test/beskrivelse av 430/580 EX blitsene.

Edit II: Canon Norge har en grei beskrivelse av blitszoomen på 580 EX II.

Jeg finner ikke 580 EX II i butikker i Norge? Men da tror jeg kanskje jeg går for enten 580 EX hvis jeg finner den i butikk, eller den Sigmaen.. Er litt usikker da, hvis det egentlig blir det samme.

Er den kompatibel med 600D? :)

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke 580 EX II i butikker i Norge? Men da tror jeg kanskje jeg går for enten 580 EX hvis jeg finner den i butikk, eller den Sigmaen.. Er litt usikker da, hvis det egentlig blir det samme.

Er den kompatibel med 600D? :)

Har 600D og Sigma 610 Super selv, fungerer meget bra ilag, også trådløst :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om jeg hadde for eksempel oppdatert kamera til 650D da?(nå er vel det tullete da, men tenker at det kanskje et det nyeste akkurat nå) og et den sigma blitsen på nivå med 430 el 580?

Vil det ha mye å si mellom canon og sigma, e vel det jeg ikke får helt inn i huet.

(alt for mye å velge mellom:p )

Lenke til kommentar

600D og 650D er jo nesten identisk, hva er vitsen med å "oppgradere"?

Nå vet ikke jeg mye om forskjellen på disse TTL blitsene, har ikke hatt TTL blits siden jeg hadde Pentax for 3-4år siden.

Nå er det flere Canon speedlights tilsalgs på foto.no

f.eks. denne: https://foto.no/cgi-...gid=2&id=188461

Noen sa tidligere at man kunne få problemer med nyere kameraer. Jeg skal ikke ha 650D, men mente som et"hva skjer med sigma/uorginal blitz om jeg bytter kamera?"

Men takk for link, kan kjøpe derfra om jeg skal ha den..

Endret av Filifoli
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere har jeg en slik Sigma EF 610, jeg har også en litt eldre Sigma EF 530 - begge i Super-utgaven. Disse har begge E-TTL (full auto) og innebygget mulighet for trådløs styring via IR.

I etterpå-klokskapens lys har jeg innsett at jeg kunne likesågodt ha kjøpt standard-utgaven, for jeg er ikke fornøyd med påliteligheten til IR-styringen (jeg har Canon 7D, den har innebygget IR-sender). Jeg lånte en original Canon-blits for å finne ut om det var Sigmaene som feilet, men den oppførte seg likt. Jeg har i høst kjøpt meg et sett med en radiosender og to mottagere for fjernstyring av blitsene - dette utgjorde natt og dag i forskjell!

Du får to Sigmaer og hvis du leter litt, et sett med radiotriggere til en lavere pris enn en Canon 600EX!

EDIT:

Noen sa tidligere at man kunne få problemer med nyere kameraer. Jeg skal ikke ha 650D, men mente som et"hva skjer med sigma/uorginal blitz om jeg bytter kamera?"

Jeg har aldri opplevd det selv, men har hørt fra andre at de har kunne sendt inn sine blitser for å få en firmware-oppdatering, dette er dog enklere på Canon sine blitser, da disse kan oppdateres via innebygd USB-kontakt.

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte meg ned å kjøpe blitz idag. Står helt klart mellom Canon 430 EX II eller Sigma EF 610 (Super?) men med sigmaen, gjør den alt automatisk? (Har tenkt til å sette meg inn i manuelle innstillinger etterhvert, men vil ha noe som fungerer automatisk uansett) Eller må jeg lære meg manuelle innstillinger for å bruke den?

Og hva med Metz-blitzene evt? funker de automatisk?

Endret av Filifoli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...