Gå til innhold

Blitz til speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Vurdere å spandere på meg selv en blitz. Har et canon 600D, og lurer på en blitz til det kameraet. Sett litt på

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764126#extra

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760447

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=24773 (litt over i pris, men kan alltids gå)

også lurer jeg på hva en ringblitz egentlig gjør?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=766284

Tar mye bilder inne, div. kulturarrangementer og også en del makro av blomster og små gjenstander, derfor så lurer jeg også på hva mer jeg trenger for å få blitzen til å bli best mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler alltid folk til og kjøpe original Canonblits, det for å få full auto/ E-TTL.

430EX II gir deg mye for pengene, og du får faktisk trådløs blitstrigger med 600D siden kameraet har innebygget IR-sender.

En ringblits brukes mye til portretter, makro og andre bilder der man vil ha lyset fordelt jevnt overalt, siden du får trådløst med Canon kan du sette blitsen litt på siden og bruke et hvit ark eller en reflektor på andre siden.

Et par tips angående blitsbruk, bruke gjerne lyse flater som reflektor så som tak/vegger, det myker opp skyggene og gjør bildene mer riktig eksponert. Anbefaler også og bruke kameraet i manuell og 1 fokuspunkt, sett kameraet på blender f/5.6, iso 200 og lukker tregere enn 1/250 sek.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ringblits er spesielt beregnet for makro og plasseres foran objektivet. Noen liker ringblits, andre ikke da den runde blitsen kan gi litt spesielle reflekser. Jeg ville ikke anbefale ringblits hvis du skal ha en blits som skal brukes til alt.

Ulempen med en vanlig blits for makro er at det er lett at objektivet skygger for motivet hvis det er nære frontlisen og du har bltsen på kameraet. Nå er vel blitsen rett på motivet ikke å anbefale uansett, kanskje med unntak av makro med ringblits, men skal du bruke en vanlig blits til makro er det en fordel med indirekte lys, softboks el.l og blitsen av kameraet, som gir deg en ting til å passe på. har du et fast oppsett er ikke det noe problem, men skal du ut i naturen og flytte deg rundt hele tiden blir det mer styr.

For generell bruk er det nyttig med så sterk blits som mulig. Det gir større flesibilitet mht å kjøre blitsen i veggen eller taket for indirekte lys. Så jeg ville sett på pris/vekt og kjøpt den kraftigste du har råd til og som ikke blir for stor.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Okay, så jeg bør kanskje gå for en vanlig ekstern blitz da, og orginal? Hva slags softbox/reflektor/ting lønner det seg og kjøpe? følger det med noen blitzer?

Det er noen blitser som har en innebygd og/eller medfølgende reflektor. De blir ganske små og gir ikke like fint lys som en større, men til gjengjeld er den alltid der. Metz-blitsen du linket til så ut til å ha det. En annen praktisk ting er reflektor hode som kan vris både horisontalt og vertikalt.

Jeg bruker ikke mye blits, men har (lånt) og brukt både Canon og Sigma blitser på Canon uten problemer, men ser en del anbefaler orginal. Tredjeparts blits gir noe mer lys for pengene så det blir en avveining mot å være sikker på best mulig kompatibiltet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Skal du ut på tur så er iallefall min favoritt denne lille saken her:

http://interfoto.no/nettbutikk/studioutstyr/lastolite/Paraplyer/Lastolite-Paraply-90cm-gjennomsiktig-Kompakt-paraply-for-hotshoe-blitser-2127-p0000030300.aspx

Fått en del tilbakemeldinger på at bildene mine har blitt bedre siste tiden, og eneste jeg har gjort egentlig er å bytte ut en softbox med denne som brukes både inne og utendørs.

Lenke til kommentar

Skal du ut på tur så er iallefall min favoritt denne lille saken her:

http://interfoto.no/...0000030300.aspx

Fått en del tilbakemeldinger på at bildene mine har blitt bedre siste tiden, og eneste jeg har gjort egentlig er å bytte ut en softbox med denne som brukes både inne og utendørs.

Tar man bilder gjennom den paraplyen eller hva? "Lyssettingen skjer gjennom paraplyen," Nå ble jeg forvirra..

Lenke til kommentar

Det er forskjellige typer paraplyer, den som det er linket til er gjennomsiktelig og da skyter man blitsen igjennom for og få et mer jamt lys, du får dem også som en reflektor.

Canon 430 EX II og 580 EX II har innebygget diffuser som sprer lyset litt mer, det er et deksel som man drar ut og viper ned.

Det finner mye forskjellig og bruk i samsvar med blits, jeg bruker mye en liten softboks som jeg har montert direkte på blitsen, men er det innendørs med lyst tak/vegger pleier jeg stort sett og rette blitsen mot de flatene.

Har også en borrelås sammen softboksen for og forenkle montering/demontering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har ett par softboxer og en bag med paraplyer hvor alle unntatt Lastoliten er av typen man setter blitsen inn mot senter og reflekterer lyset. Testet begge og jeg syns personlig at Lastoliten gir det mest behagelige lyset, og når den ikke tar mer plass enn en dameparaply ligger de andre ubrukt med få unntak den med gull for varmere bilder.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alltid folk til og kjøpe original Canonblits, det for å få full auto/ E-TTL.

Et par tips angående blitsbruk, bruke gjerne lyse flater som reflektor så som tak/vegger, det myker opp skyggene og gjør bildene mer riktig eksponert. Anbefaler også og bruke kameraet i manuell og 1 fokuspunkt, sett kameraet på blender f/5.6, iso 200 og lukker tregere enn 1/250 sek.

Hvorfor bruke masse penger på en TTL blits når du skal skyte manuelt. Er det ikke like greit å kjøpe en manuell blits til 400kr. fra Hong Kong og lære seg å bruke den manuell? Du får en god blits, trådløse blitstriggere, blitsstativ, paraplyholder og paparply/softboks billigere enn en stk TTL blits av merke Canon, Nikon, Olympus, Pentax osv....

Lukker bør/må være tregere enn sync tiden på dSLR, sync tiden er som regel 1/250sek. på dyrere dSLR og 1/180 eller 1/200sek. på de billigere modellene. Tar du tar bilder inne er det bedre å starte med lengre lukkertider for å slippe inn mere naturlig lys, start på 1/60sek. og gå nedover. Når jeg bruker blits på f.eks. julaften har jeg ofte disse innstillingene, alt manuelt; ISO 400 og 1/30sek. Blenderverdi og blitsstyrke er stilt inn iforhold til hverandre og på hvor mye dybdeskarphet jeg trenger.

Lenke til kommentar

Vel, jeg jobber som frilanser for en avis, og trenger ting som funker når jeg trenger det. Kameraet mitt sparte jeg nok penger på, så å betale 2000 - 3000 for en blitz kan alltids gå.

Kan selvfølgelig låne både kamera og blitz via jobben, og har gjort dette før (da var det Nikon med Nikon orginal ekstern blitz) men det er mye styr, og så liker jeg å ta bilder ellers også.

Men blitzen holder ikke, det fikk jeg erfare senest igår. Derfor vil jeg helst ikke kjøpe noe billig 400,- dritt fra Hong Kong (Delvis også fordi man må betale toll og moms uansett, og da nærmer billig dritt seg 1000-lappen.

Er kanskje åpen for noe som ikke nødvendigvis er Canon, men orker ikke styre med noe som jeg ikke kan skjønne.

Hvor vanskelig er egentlig blitzbruk da? bare for å ha spurt rett ut.. Hvor mye innstillinger blir det om jeg kjøper noe uorginalt?

EDIT: Bare legger til, jeg tar alle bilder med manuelle innstillinger, og tar MEST makro og slikt, men regner med at om jeg kjøper en eksternblitz kan jeg bruke den med en bouncer for å ta bilder når jeg jobber og bruke softbox og slike ting til makro. Det er jo hovedmålet. Men jeg har liten erfaring med ekstern blitz, og spør derfor kanskje dumme spørsmål..

Endret av Filifoli
Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er egentlig blitzbruk da? bare for å ha spurt rett ut.. Hvor mye innstillinger blir det om jeg kjøper noe uorginalt?

Å få blitsen til å blinke og eksponere sånn ca riktig er ikke vanskelig, å få gode blitsbilder krever selvsagt mer. For meg høres det ut som du vet mye mer enn første innlegg ga inntyrykk av og har nok erfaring til å ta beslutningen selv. Kjøper du en Sigma får du tilnærmet samme funksjonalitet som original (antar det gjelder Metz også) med unntak av radiostyrt fjernstyring som foreløpig bare er innebygd på Canons dyreste modell.

Spørsmålet er om du vil ha TTL-måling eller ikke, jeg ville valgt med og da er Sigma et rimelig og bra alternativ. Sigma har hatt kompatilbitetsproblem, men det er år siden jeg har hørt folk klage på det og det er der den potensielle fordelen med origianl først og fremst ligger. Jeg ville ikke betenkt meg på å kjøpe Sigma.

Edit: Det finnes masse info om blitser på nettet hvis du søker litt. Sjekk f.eks disse sidene:

http://speedlights.net/sigma-flash-ef-610-dg-super/

http://www.sigmaphoto.com/EF_610_DG_SUPER

Endret av se#
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man spare masse penger på det der, men man risikerer også å kjøpe billig dritt som svikter når man trenger de. Man kan også spare ennå mer penger med å kutte ut fotografering og gå tur i parken feks.

For det om det er billig så betyr ikke det at det er dritt. Yongnuo YN-560II er en god blits til 400kr. Selvfølgelig mangler den TTL, CLS, 210mm zoom funksjon og diverse elektroniske greier, men lyset fra en SB-900 er ikke 2500kr. bedre enn YN-560II. Lyset kommer ut fra en ca. 4*7cm flate fra begge blitsene. Det står at du har 6stk. SB-900, det er 18K. Jeg trur ikke Joe McNally har så mange SB-900'er som du har :confused:

Vel, jeg jobber som frilanser for en avis, og trenger ting som funker når jeg trenger det. Kameraet mitt sparte jeg nok penger på, så å betale 2000 - 3000 for en blitz kan alltids gå.

Fordel å nevne slikt i post #1. Kanskje noen av de andre fotografene kan lære deg basic kamerainnstillinger og blitsbruk?

Men blitzen holder ikke, det fikk jeg erfare senest igår. Derfor vil jeg helst ikke kjøpe noe billig 400,- dritt fra Hong Kong (Delvis også fordi man må betale toll og moms uansett, og da nærmer billig dritt seg 1000-lappen.

Du lånte en Nikon blits og den holdt ikke. Det er ikke mulig at det er brukerfeil og inkompentanse?

Trur du en Canon blits er noe bedre? Det finnes Canonister som bruker Nikon blits for de er bedre enn Canon's egne(kanskje ikke så mye nå som før...)

Har aldri betalt moms på blitsene jeg har fått fra Hong Kong og det er ikke toll på fotoutstyr, men så er ikke jeg helt fersk når det kommer til netthandel...

Er kanskje åpen for noe som ikke nødvendigvis er Canon, men orker ikke styre med noe som jeg ikke kan skjønne.

EDIT: Bare legger til, jeg tar alle bilder med manuelle innstillinger, og tar MEST makro og slikt, men regner med at om jeg kjøper en eksternblitz kan jeg bruke den med en bouncer for å ta bilder når jeg jobber og bruke softbox og slike ting til makro. Det er jo hovedmålet. Men jeg har liten erfaring med ekstern blitz, og spør derfor kanskje dumme spørsmål..

Kjøp en Canon TTL og håp på det beste. Det er grusomt vanskelig å lære seg noe når elektronikken kan gjøre alt for deg.
Lenke til kommentar

Fordel å nevne slikt i post #1. Kanskje noen av de andre fotografene kan lære deg basic kamerainnstillinger og blitsbruk?

Jeg nevnte innendørs kulturarrangementer. Noe som er det jeg for det meste dekker for aviser ;)

Vel, selvfølgelig kan jeg få noen til å lære meg blitzbruk (Og jeg har nå holdt på med foto nok til å kunne kamerainnstillinger for bilder uten blitz) men det er ikke sånn at det finnes ubegrenset med tid som jeg kan stjele av deres arbeidstid, og etter jobb har de fleste unger og andre ting som skjer. Jeg kan heller ikke ringe folk om jeg står ute på oppdrag for å spørre "Hei, hvordan funket dette igjen?"

Du lånte en Nikon blits og den holdt ikke. Det er ikke mulig at det er brukerfeil og inkompentanse?

Trur du en Canon blits er noe bedre? Det finnes Canonister som bruker Nikon blits for de er bedre enn Canon's egne(kanskje ikke så mye nå som før...)

Det var da ikke det som var problem, blitzen og nikonkameraet var supert det, og jeg hadde nok vurdert å kjøpe nikonkamera nå om jeg ikke hadde hatt masse optikk til Canon. Du trenger ikke gå ut med crap om at det var inkompetanse og brukerfeil. Jeg tror de fleste klarer å sette et kamera og blitz på auto uansett, og hadde jeg visst SÅ lite hadde jeg da gjort det (nå gjorde jeg faktisk ikke det, og jeg klarte utmerket godt å få det til å fungere, men jeg er ikke sikker på hvor mye den gjorde, og forskjellen på det)

Poenget mitt var at kameraet var Nikon, og blitzen var orginal Nikon. Derav spørsmålet: Hvor mye tjener jeg på å kjøpe orginalt?

Var også den innebygde blitzen i mitt Canon-kamera som jeg mente ikke strakk til, ikke en ekstern nikon-blitz.

Har aldri betalt moms på blitsene jeg har fått fra Hong Kong og det er ikke toll på fotoutstyr, men så er ikke jeg helt fersk når det kommer til netthandel...

Moms skal man betale på fotoutstyr.

Kjøp en Canon TTL og håp på det beste. Det er grusomt vanskelig å lære seg noe når elektronikken kan gjøre alt for deg.

Jeg har ingenting imot å lære å bruke blitzen, men jeg spør hvor vanskelig det er. Jeg har da lært å bruke manuelle innstillinger, selv om de fleste kameraer idag har auto-funksjoner.

Dessverre blir jeg bare mer og mer forvirra når det kommer til hva som egentlig lønner seg.

Endret av Filifoli
Lenke til kommentar

Å få blitsen til å blinke og eksponere sånn ca riktig er ikke vanskelig, å få gode blitsbilder krever selvsagt mer. For meg høres det ut som du vet mye mer enn første innlegg ga inntyrykk av og har nok erfaring til å ta beslutningen selv. Kjøper du en Sigma får du tilnærmet samme funksjonalitet som original (antar det gjelder Metz også) med unntak av radiostyrt fjernstyring som foreløpig bare er innebygd på Canons dyreste modell.

Spørsmålet er om du vil ha TTL-måling eller ikke, jeg ville valgt med og da er Sigma et rimelig og bra alternativ. Sigma har hatt kompatilbitetsproblem, men det er år siden jeg har hørt folk klage på det og det er der den potensielle fordelen med origianl først og fremst ligger. Jeg ville ikke betenkt meg på å kjøpe Sigma.

Edit: Det finnes masse info om blitser på nettet hvis du søker litt. Sjekk f.eks disse sidene:

http://speedlights.n...f-610-dg-super/

http://www.sigmaphot...EF_610_DG_SUPER

Men vil jeg kunne sette alt på auto og bare bruke blitzen uten noe mer krøll om jeg trenger det? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...