Gå til innhold

vannkjølt shuttle

Anbefalte innlegg

som sikkert mange andre har jeg bestilt ukens tilbud på komplett, en Shuttle SB51G. fra før har jeg et chieftec-kabinett (selges her, uten minstepris) med vannkjøling på p4 1.8ghz, geforce4 og northbridge, og er vant med et svært lavt lydnivå. derfor pønsker jeg litt på mulighetene for å vannkjøle cpu/gpu i Shuttle-kabinettet, aller helst uten noen eksterne løsninger.

jeg ser for meg en black ice micro hvor ice-kjøleren skal være, en hydor seltz l20 pumpe liggende under drive-bay'en (bruker aldri floppy, dvd-brenner får en ekstern firewire-boks, og har 1440gb i to filservere, så det blir én harddisk i 5.25"-delen, resten sages av), og skjermkortet lurer jeg litt på. antar jeg ender opp med et radeon 9800-kort, men foreløpig må gf4 ti4200-kortet gjøre nytten en stund til (finnes det forresten kjøleblokker til radeon-kort? har aldri sett det på 3dfxcool/microplex/netconnection. hvordan er minnebrikkene på radeon-kort, forresten? blir de fort varme, eller hur?).

så, kremt.. noen her som har gjort dette, eller noe tilsvarende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg glad i vannkjøling, men i en shuttle vet jeg ikke om det er verdt arbeidet og prisen. Hva med å kjøpe støydempingsmatter, og en fanmate til og ta brodden av viften(e)? Jeg tror du skulle klare og få ned lyden ganske betraktelig. Du må trossalt ha vifte på radiatoren uansett.

Men hey, vannkjøling er jo gøy da :woot:

Siden du skulle ha ekstern DVD, så kunne du jo benytte plassen til en av disse bay-kjølesystemene. Der har du jo alt du trenger, uten noen modifikasjoner. Jeg vet 3dfxcool hadde en sånn inne, men jeg hørte rykter om at pumpen ikke var helt god(?) så den er vekke nå. Men en test har du her: http://www.overclockers.com/articles738/ Hvis du beveger deg til utlandet, så finnes det nok litt forskjellig. Men støynivået blir desverre litt høyt med små radiatorer, og tilsvarende små vifter. Så jeg vet ikke...

Når det gjelder vannkjøling av radeon 9XXX, så har både NC, MP og 3D inne blokker som skal passe. Du finner jo også passive kjølesystemer for overnevnte kort.

Lenke til kommentar

har forøvrig ingen planer om å overklokke, bare sånn at det er sagt. nå kjører jeg alt på stock speed (1.8ghz / gf4 ti4200), og spill går egentlig helt akseptabelt. jeg regner med fart ikke kommer til å bli et problem når radeon-kortet kommer inn i maskinen, så vannkjølingen trenger ikke å være top-of-the-line.. jeg sutrer ikke hvis cpu-temp er oppe i 50-60grader.

så lenge det er stille, er jeg glad. :)

foreløpig har jeg ikke fått montert komponentene i kabinettet ennå (hentet det på posten i dag), det kan jo hende ice-systemet er stillegående nok til å tilfredsstille mine sarte ører. :)

Lenke til kommentar

mjo, var egentlig ganske imponert over hvor stille den var.. et mikroskopisk lite hakk over det vannkjølte systemet jeg hadde før (vannkjølingen selges her, hvis noen skulle være interessert), men absolutt godkjent..

helt til jeg satt inn geforce4-kortet med ny kjølevifte.. fy %"#!"#!"&& for et bråk. jeg tror egentlig jeg gir opp vannkjølingen, lager en liten mesh-mod i siden og hiver inn et passivt kjølt radeon 9800 pro.

spørsmålet er så: vil et ultimate edition-kort funke, mht at kortet står vertikalt? hvis ja, hva er forskjellen mellom et ultimate edition-kort og et vanlig 9800 pro-kort med zalman ZM80CHP på? jeg kommer forøvrig til å montere 2x 60mm vifter @5v i toppen, bak cd-rom'en. igjen, ingen overklokking..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...