Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatteetaten og kontoopplysninger

Trallala22

Anbefalte innlegg

Hei! I forbindelse med mitt firma fikk jeg ettersyn av skatteetaten. Dette er i og for seg selv greit, men så lurer jeg på en ting. Ifjor solgte jeg en privat 4 hjuler, og dette beløpet kom inn på min private konto, ikke min firma-konto.

Jeg ble oppringt av skatte-etaten og spurt om denne 4-hjulingen.

SÅ mitt spørsmål er: Kan skatte etaten sjekke mine private kontoer? De har jo ingenting med mitt firma å gjøre, og jeg trodde jeg hadde rettigheter innen personvern eller noe sånt? Jeg har ikke fått noe dokument der jeg gir dem fullmakt eller min tillatelse til å gjøre det, og heller ingen dokumenter der de opplyser at de skal sjekke mine private kontoer.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også har vært gjennom bokettersyn, i forbindelse med mitt ENK. Skattetaten satt med fulle kontoutskrifter fra mine private kontoer også. Nå er det jo forsåvidt en vesentlig forskjell på AS og ENK, men selv om de i sitt brev (som var adressert til firmanavnet) opplyste om at de skulle gjennomføre bokettersyn i firmaet, ble jeg også senere bedt om å forklare meg om ting i selvangivelsen som ikke hadde noe med næringsvirksomhet å gjøre.

Anonym poster: 51a9464ae263f141dc3a65b8095dc931

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men har de lov til det? Hvor er eventuelt loven som gir dem rett til å snike i min private konto? Ingenting på mine kontoer har ikke noe med mitt firma å gjøre, jeg har ikke noe å skjule. Jeg synes bare det er rart at vi har en personvernlov, men at denne ikke skal gjelde skatte etaten..?

Lenke til kommentar

Skatteetaten har for sine kontrollbehov rett til å innhente opplysninger om dine konti etter ligningsloven pgf 6-4. Fullmakt eller tillatelse er kun nødvendig der lovhjemmel ikke finnes.

Personopplysningsloven er ikke til hinder for at Skatteetaten benytter seg av dine kontoopplysninger for å verifisere ditt firmas skatteregnskaper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...