Trallala22 Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Hei! I forbindelse med mitt firma fikk jeg ettersyn av skatteetaten. Dette er i og for seg selv greit, men så lurer jeg på en ting. Ifjor solgte jeg en privat 4 hjuler, og dette beløpet kom inn på min private konto, ikke min firma-konto. Jeg ble oppringt av skatte-etaten og spurt om denne 4-hjulingen. SÅ mitt spørsmål er: Kan skatte etaten sjekke mine private kontoer? De har jo ingenting med mitt firma å gjøre, og jeg trodde jeg hadde rettigheter innen personvern eller noe sånt? Jeg har ikke fått noe dokument der jeg gir dem fullmakt eller min tillatelse til å gjøre det, og heller ingen dokumenter der de opplyser at de skal sjekke mine private kontoer. Takk for svar! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Hvilken selskapsform har du brukt? Lenke til kommentar
Trallala22 Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 Jeg har AS.. =) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Jeg også har vært gjennom bokettersyn, i forbindelse med mitt ENK. Skattetaten satt med fulle kontoutskrifter fra mine private kontoer også. Nå er det jo forsåvidt en vesentlig forskjell på AS og ENK, men selv om de i sitt brev (som var adressert til firmanavnet) opplyste om at de skulle gjennomføre bokettersyn i firmaet, ble jeg også senere bedt om å forklare meg om ting i selvangivelsen som ikke hadde noe med næringsvirksomhet å gjøre. Anonym poster: 51a9464ae263f141dc3a65b8095dc931 1 Lenke til kommentar
Trallala22 Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 Men har de lov til det? Hvor er eventuelt loven som gir dem rett til å snike i min private konto? Ingenting på mine kontoer har ikke noe med mitt firma å gjøre, jeg har ikke noe å skjule. Jeg synes bare det er rart at vi har en personvernlov, men at denne ikke skal gjelde skatte etaten..? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Skatteetaten har for sine kontrollbehov rett til å innhente opplysninger om dine konti etter ligningsloven pgf 6-4. Fullmakt eller tillatelse er kun nødvendig der lovhjemmel ikke finnes. Personopplysningsloven er ikke til hinder for at Skatteetaten benytter seg av dine kontoopplysninger for å verifisere ditt firmas skatteregnskaper. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå