Gå til innhold

3DS vs VITA

Psykake

Anbefalte innlegg

Jeg pendler en del timer i uka og skal kjøpe min første håndholdte konsoll slik at jeg kan ha noe å bruke tiden på.

Men jeg har ikke satt meg inn i dette i det hele tatt og skulle likt å få litt +/- på begge sider.

Om noen eier en VITA, fortell gjerne hvorfor du liker den, det samme hvis du eier en 3DS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan si at begge er herlig maskiner å ha på farten eller hjemme. Har dem begge jeg så :)

Er mye dypere spill på Vita/3DS en iphone//droidspill som er kun fingersveip og annet møl.

Men min egen vinner er PS Vita fordi den har en glimrende biblotek allerede, ikke gått et år og den leverer så til de grader. Styre spill med to thumbstick er tingen også.

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Du burde se litt hvilke spill som finnes til maskinene.

3DS:

+ mye spill

+ 3d om ønskelig (uten behov for 3D briller)

+ 2 skjermer åpner for artige konsepter

+ Nintendo sine klassiske spill

- simplere grafikk en Vita

Vita:

+ bra grafikk

+ kan spille endel gamle Playstation spill

+ mer "hardcore" spill ala det en ser på konsoller

+ bra skjerm

- lite spill utvalg

• Liker 1
Lenke til kommentar

begge er drit. spill på mobil.

Hehe, tulle innlegg men samtidig er du inne på noe.

Personlig ville jeg vurdert en iPhone eller kanskje en iPad Mini for portabel spilling idag. Ekstremt mye bra spill til iOS.

Ulempen er selvfølgelig ingen fysiske knapper, men det er en vane sak. Sitter å skriver dette på en trykkfølsom skjerm :)

Lenke til kommentar
Er mye dypere spill på Vita/3DS en iphone//droidspill som er kun fingersveip og annet møl.
Ja, Baldur's Gate er jo ikke dypt i det hele tatt... :p

Jeg kan si litt om 3DS, men spør deg først dette: Hvilke spill liker du? Og hvor mange spill "trenger" du? Det er ikke til å komme utenom at PSVita har veldig få spill i forhold til 3DS, og mange av disse er middels til dårlige. Når det er sagt har jeg vurdert å kjøpe PSVita selv for å få Assassin's Creed og (kanskje) Uncharted, men det blir nok ikke med det første. Spillbiblioteket er nok dessverre alt for lite for meg.

Jeg kjøpte 3DS på release, og var svært fornøyd med dem til tross for labert spillutvalg de første seks månedene, liten skjerm og dårlig batteri. Etterhvert kjøpte jeg en 3DS XL også (stort sett akkurat samme konsoll, men litt redesignet og med 90% større skjerm) og bedre batteri. En ulempe med 3DS er at du bare har en styrespake, så det er litt kjipt å spille spill som mer eller mindre krever det. Du kan kjøpe en ekstern expension pad med ekstra stikke, men det er få spill som støtter det, og den er foreløpig kun til vanlig 3DS.

Spillbiblioteket til 3DS er til forskjell fra PSVita ganske stort, og den kan i tillegg spille spill til vanlig DS. Det gjør at biblioteket der er enormt. Dessverre er det nok ikke så mange "hardcore" spill, men det er rimelig bra variasjon likevel. Det kommer bare ann på hvilke spill du vil ha.

Edit: Reagerer for øvrig litt på det _Larzen_ sier, om at grafikken på 3DS er simplere enn på PSVita. Det stemmer ikke helt. Spillene ser nok ofte enklere ut, men det er pga spillene, ikke selve konsollen. Prøv spill som Resident Evil: Revelations, Kid Icarus: Uprising, Dead or Alive eller Luigi's Mansion 2, så ser du litt hva 3DS er i stand til. ;)

Ellers har vi jo iOS. Jeg har en iPad selv, og selv om den har dårlig rykte som "bare casual sveipespill" stemmer det ikke. Det er veldig mange forskjellige spill der, inkludert Baldur's Gate: Enchanted Edition. (har spilt det en del timer selv, og kan bekrefte at det funker svært br på iPad.) Ellers spiller jeg alt fra Skylanders: Lost Island (bygge by) til He-Man (ren actionplattform-nostalgi) til Need For Speed: Most Wanted (ja, vi har nyeste NFS der også, iToMaN. Og det funker utmerket.) :p

Nå kan det jo være at jeg har vokst opp med ZX Spectrum, Commodore 64 og Amiga, og var med PC-alderen helt siden den tidlige starten med 286, stor/hvitt skjerm og MS-DOS 5.0, men iPad har begynt å ta mer og mer over hos meg. Ellers har vi jo Android tablets også.

Alt i alt er det nok økonomien din og interessen din som bestemmer mest. Hvor mye vil du ha, og hvor mye er du villig til å betale for det? ;) (retorisk spørsmål, så klart.)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Ja, Baldur's Gate er jo ikke dypt i det hele tatt... :p

Ellers har vi jo iOS. Jeg har en iPad selv, og selv om den har dårlig rykte som "bare casual sveipespill" stemmer det ikke. Det er veldig mange forskjellige spill der, inkludert Baldur's Gate: Enchanted Edition. (har spilt det en del timer selv, og kan bekrefte at det funker svært br på iPad.) Ellers spiller jeg alt fra Skylanders: Lost Island (bygge by) til He-Man (ren actionplattform-nostalgi) til Need For Speed: Most Wanted (ja, vi har nyeste NFS der også, iToMaN. Og det funker utmerket.) :p

Need For Speed fungerer utmerket på PS Vita også. Det som ødelegger for meg med mobilspill er ingen knapper, det er der jeg ikke kan godta å spille på slike plattformer. Touchgaming for meg er ikke bra i det hele tatt og det er ingenting gale med spillene. Har ihvertfall fått nok av touchgaming på tablets/iOs/droids til å aldri spille noe der mer

Spiller heller gamle PS1/N64 spill, mye bedre :)

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

En sjanger touch er best på (utenom PC) er pek-og-klikk spill. Å trykke på tingene du vil plukke opp eller personer du vil snakke med i stedet for å måtte bruke spaken til å sikte deg inn føles mye bedre. Ellers foretrekker jeg knapper jeg også. Kan jo også nevne at de fleste spillene på ios er grisebillige. Noen ganger kan du få gode spill til 7,-. Jeg plukket opp GTA 3 for 7,- og ser at Yesterday (som er et godt spill, har spilt det på PC) koster 21,-.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å spille med touchskjerm er en smaksak. Noen liker det, noen liker det ikke. Men å si at iOS er et elendig valg for spill og at alle spillene der er simple touchspill fordi du ikke liker å spille på touchskjermer blir for dumt. Jeg nevnte Baldur's Gate og Need for speed som to eksempler på at du tok seriøst feil. Med andre ord: Godtar man å spille med touchskjerm er iPhone og iPad absolutt godkjente valg for spillkonsoll.

Men jeg har ikke tenkt å dra denne tråden off-topic, så for min del er denne diskusjonen ferdig.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Jeg eier en Vita, og jeg er storfornøyd. Når jeg våkner, finner jeg alltid frem Vitaen min for å sjekke Facebook eller Twitter, før jeg starter et eller annet spill. Det folk sier om at Vita har for få og dårlige spill, er tullball. Du har mange gode og "greie" spill:

• LittleBigPlanet: PS Vita
  • Uncharted: Golden Abyss
  • Gravity Rush
  • PlayStation All-Stars Battle Royale
  • Resistance: Burning Skies
  • Assassins Creed III: Liberation
  • Metal Gear Solid HD collection
  • WipEout 2048
  • Modnation Racers: Roadtrip
  • Motorstorm RC

Alle disse spillene er spill jeg har lyst på. Og man må ikke glemme Sony's geniale cross-buy: Kjøper du et spill til PS3, får du med Vita-versjonen om det er tilgjengelig. Du får også et fantastisk PSX- og PSP-bibliotek med stort sett alle de suksessfulle spillene til de to konsollene. Og fremtiden ser lys ut med spill som Tearaway og Killzone: Mercenary. Pluss at du får en hel del minispill på PS Store, pluss noen apps. Og har du allerede PS Plus, blir mye av dette innholdet billigere, eller GRATIS!

Og teknisk er Vitaen helt klart den beste. Den fantastisk klare OLED-skjermen, de to touch-skjermene, den konsoll-aktige grafikken... Og alt dette får du til samme pris som en 3DS XL, om jeg husker riktig. Jeg føler det er en no-brainer, men dersom du er Nintendo-fanboy, er vel 3DS er greit kjøp.

Gå for Vita! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har en Vita som jeg kjøpte litt på impuls. Har ingen Vita-spill, men jeg har fått mye ut av den gjennom gamle Playstation-perler som jeg aldri før har prøvd.

Fullførte Final Fantasy 7 for første gang, og holder på med Metal Gear Solid 3. For min del er det akkurat dét som gjør den til et godt valg; at det er et stort bibliotek av gamle spill jeg aldri har prøvd tilgjengelig. Så vidt jeg har skjønt kommer det stadig nye "classics" også.

Om du skal ha den til pendlespilling vil jeg tro det passer fint med 32gb minnekort og spill lagt inn. Det er godt mulig jeg tar feil, men på 3DS er det vel slik at spillene er på egne kort/disker? Jeg setter iallfall pris på at man kan ha flere spill på uten at man behøver å ta noe ut og inn av konsollen.

Lenke til kommentar

Hva du går for bør vel hovedsaklig avhenge av hvilke spill du ønsker deg, og begge maskinene har gode spill (dog heller jeg personlig mot 3DS sitt bibliotek). Et poeng som ikke er tatt opp her, er dog mulighetene for utvikling av gode spill på plattformene i fremtiden. Med tanke på at 3DS har solgt omtrent 10 ganger mer enn Vita, er det sannsynlig at den vil få mange flere gode spill fremover også, så det kan være greit å vite om ihvertfall.

Lenke til kommentar

Tja, ser vi på salgstallene fra Japan har 3DS faktisk solgt hele 13 ganger mer enn PSVita. Faktisk har den solgt ekstremt mye der borte.

"The 3DS' total sales were more than double the total of all other systems combined."

http://www.edge-onli...a-13-one-japan/

Denne linken er riktignok fra juni, men sånne tall står det respekt av. :)

Edit: Så litt for sent at det bare gjelder en ukes tid, eller noe sånt. Men fant en link fra august der 3DS forsatt selger betydelig mer enn PSVita. 14 ganger mer, faktisk. :)

http://www.pocketgamer.co.uk/news.asp?c=43911

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg Vita sine spill best.

Og 3ds og Vita begynner og ha like mye spill, forskjellen er ikke så stor lenger.

Visst du tar med PSP og classics så vinner Vita med utvalg.

Det kommer vell an på hvordan maskin som har mest spill du liker,

Men Ps Vita er en helvetes kraftig og rask maskin. min favoritt

Og Classics blir bare større og større denne uken fikk vi Spyro trilogien og Castlevania Ps1

Pluss at man får med 5 gratis Vita spill visst man kjøper ps pluss denne måneden.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...