Gå til innhold

Ny stasjonær pc til "husbruk" til max 4000, hvem har best tilbud....

Anbefalte innlegg

Altså, er det ikke mulig å finne en amd trinity cpu? Den knuser jo den integrerte løsningen til intel. Med mindre du har tenkt å sette i et ekstra skjermkort da? Amds løsning gir ganske bra bra grafikk ved spill. Her er ramhastighet veldig viktig fordi apu en bruker endel av rammen til gpudelen, så 2133Mhz vs 1333Mhz gir vanvittlig mye ytelsesforskjell

http://www.komplett....BE-9D52E5984D4D så klokker du mhz på rammen det det lar seg gjøre, selv om det er amd så er det altså mhz du vil øke, ikke senke timings ;-)

Jeg vil komme med en påstand. Skal man kun bruke 4k på en datamaskin og har spilling som bruksområdet så er amd sin apu den desidert beste lønsingen på markedet, ingen over ingen ved siden.

GPUen er fet ja men CPU delen får et hardt spark i pungen med en gang den får en oppgave GPUen ikke kan hjelpe med:

Prosessorhastighet

AMD 3,8/4,2GHz

Intel 3,3Ghz (-0,9GHz av amd sin maks)

Antall kjerner

AMD 4

Intel 2 (2 kjerner mindre)

Termisk avledningseffekt

AMD 100 W

Intel 55 W (Rundt halve effekten)

Prossesor last ved youtube:

AMD 21%

Intel 3%

Det grenser til latterlig hvor dårlig amd yter på generelle aplikasjoner

AMD sin FM2 socket bør kun anbefales til casual gamers og htpc som skal takle 1080p og 3d(ved bruk i htpc anbefales ikke andre en A6en pga for høy temp på A8 og A10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GPUen er fet ja men CPU delen får et hardt spark i pungen med en gang den får en oppgave GPUen ikke kan hjelpe med:

Prosessorhastighet

AMD 3,8/4,2GHz

Intel 3,3Ghz (-0,9GHz av amd sin maks)

Antall kjerner

AMD 4

Intel 2 (2 kjerner mindre)

Termisk avledningseffekt

AMD 100 W

Intel 55 W (Rundt halve effekten)

Prossesor last ved youtube:

AMD 21%

Intel 3%

Det grenser til latterlig hvor dårlig amd yter på generelle aplikasjoner

AMD sin FM2 socket bør kun anbefales til casual gamers og htpc som skal takle 1080p og 3d(ved bruk i htpc anbefales ikke andre en A6en pga for høy temp på A8 og A10.

Men er det ikke nettop dette som er "målgruppen her"? Casual gamer? Si hva du vil, amd har et kraftig overtak her for øyeblikket da gpuen knuser intels og cpuen gjør jobben "godt nok" for den casual gamer du snakker om :-) Selv har jeg byttet over til intel fra amd, fra athlon åpnet til phenom b50 og over til q9550. qen er selvsagt allerde "utdatert" vil mange si, men det kommer jo ann på bruksområdet. Til opplysning så kjørte min "phenom, uten l3 cache" bf3 på high/ultra eller medium med 2msaa, med gtx 460 så gav det meg over 40 fps konstant på servere med 64 spillere på de mest krevende mapsa, jeg gidder ikke sette opp grafikken på de mindre krevendes så jeg vet ikke hvor høy fps jeg ligger på der. Poenget er at de fleste ville fnyse av en ahtlon til spill, men sannheten er at når man har 60Mhz skjerm på 1600x900 oppløsning så yter faktisk athlon godt nok. Pakking,redigering osv tar litt tid, men det blir gjort. Når det skal være sagt så har jeg samme fps, bare mere gjevn, med q9550 klokket til 3.5Ghz, bare at nå kjører jeg high på alt sammen med 2msaa og medium på antialiasing post.. Så den gamle cpuen holdt gpuen tilbake litt, men den gjorde jobben. På samme måte vil en trinity gjøre jobben den blir satt på på en "god" måte, og med mindre man vil hive i en tusenlapp eller 2, så er dette den eneste fornufige løsningen å gå for. Men da er det "livsviktig" at man velger ram på minst 1800Mhz og oppover, helst opp i mot 2400Mhz, da gpuen skalerer fanntastisk bra når man oc rammen. Her ser man over 30% ytelse med 2133vs 1333 vist ikke jeg husker helt feil.

Apuen kjører altså alle spillene som er på markedet relativt greit, og den er ikke så stor sinke som man vil ha den til på cpu delen, den er "rask nok" :-)

Lenke til kommentar

ITX er flott det men da må han nok fort ut med en del mer pr komponent:

1500 kabinett og psu (ITX er dyrt)

1000 hovedkort (ITX er dyrt)

1000 cpu (for å holde lav TDP)

400 minne

400 ssd

ca 4300kr totalt mot en mATX med samme ytelse for 2500-3000kr

Nå syntes jeg du tok hardt i. Man får da en Prodigy og en 420W modulær Cooler Master for like over 1000-lappen. Hovedkort kan man få for like over 500 (Asus 1155 H61). 1000 kroner for CPU gir deg en lav TDP i3 3225 med HD4000 f.eks, så man kan klare seg uten eget skjermkort. Bruk så 800-900 på en grei intel 330 SSD og resten på en viftekontroller, og man er golden. Man kan bygge dette for 4K. Men er nok enig i at man kan få det billigere med matx. Men ikke like søt da :p

En ferdigbygd pc fra packard bell, dell, lenovo, asus o.l. er som et tvangs ekteskap - ikke får du det du vil ha og ikke kommer du til å like det.

Enig, men ikke alle som kan, eller gidder, bygge selv. De kjøper over disk, banner og steiker, og leverer tilbake over samme disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...