Bjørn Brox Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Investerte i en Intel Core i7 3930K for en måned siden, og så til min overraskelse i går kveld at Windows Task Manager sier at den har 12 kjerner istedenfor 6 som den skulle ha. Har jeg fått en spesiell test utgave eller er det noe feil? Kan dere anbefale ett program som jeg kan teste og verifisere dette? Ellers: * Core i7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011 * ASUS P9X79 PRO X79 S-2011 ATX * CORSAIR H60 HYDRO CPU COOLER S-1155/1366/2011/AM3+ NEW * 4x KINGSTON 8GB 2400 MHZ DDR3 CL11 XMP HYPERX PREDATOR * Windows 7 Ultimate Får ikke sett nærmere på dette selv før i kveld. Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Den har vel HyperThreading? Da vil det vise 12 kjerner siden hver kjerne kjører to tråder. 1 Lenke til kommentar
claes Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Ja, task manager viser ikke kjerner, men trådene. Du kan f.eks laste ned http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html så ser du at du bare har 6 kjerner Lenke til kommentar
Bjørn Brox Skrevet 14. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2012 OK, det er nok det. Får dobbeltsjekke når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Lauen Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Du kan og se med CPU-Z, der viser det antall kjerner og tråder. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 (endret) Hei! Som du kanskje allerede har forstått, kjører Intel sine prosessorer ved hjelp a HyperThreading teknologi. Kort oppsummert gjør dette at hver kjerne kan kjøre flere tråder, altså en virtuell tråd i tillegg. Oppgavebehandleren gir deg sikkert inntrykket av at du har dobbelt så mange kjerner som opprinnelig oppgitt. I realiteten hører hver andre graf til én kjerne, ikke en selvstendig kjerne. Dette kan vi kalle en "logisk prosessor", en prosessor som egentlig ikke eksisterer. Arbeid kan da deles ved symmetrisk multiprosessing. Windows kan sende tråder gjennom hver logiske prosessor, men det alt er til sist bearbeidet av en én kjerne. Det er viktig å notere for seg at dette ikke betyr dobbel ytelse, men det kan ha en tydelig innvirkning på programmer som kan utnytte flere kjerner. Din i7-3930K er utstyrt med seks kjerner som kan utnytte HyperThreading, noe som gjør at du ender opp med tolv tråder, ikke individuelle kjerner. Håper det hjalp. -Martin. Endret 20. desember 2012 av MartN H Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå