Gå til innhold

Hjelp til Hypersize!

Owlyhoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du drevet med styrketrening før?

Dette er jo bare stronglifts 5x5 utført på en annen måte, altså basisøvelser. Jeg skjønte heller ikke helt hvordan de mener at man skal utføre programmet, da tabellen ikke samsvarer med forklaringen.

Jeg ville uansett heller kjørt stronglifts 5x5 om du aldri har trent før, det er en fin måte å komme i gang med styrketrening på, og er veldig lett å gjennomføre.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Virker som det er flere gode øvelser i programmet, men hvis det virker avansert for deg, gå for et annet. Type Stronglifts 5x5 eller RYP. RYP er i tillegg på norsk.

Skjønner bare ikke måten det står på, liksom f.eks. ''Monday - Overhead press''

1 øvelse dagen? Skjønte helt ikke, ble overrasket selv av dumheten av denne tråden er, men tja :)

Lenke til kommentar

Har du drevet med styrketrening før?

Dette er jo bare stronglifts 5x5 utført på en annen måte, altså basisøvelser. Jeg skjønte heller ikke helt hvordan de mener at man skal utføre programmet, da tabellen ikke samsvarer med forklaringen.

Jeg ville uansett heller kjørt stronglifts 5x5 om du aldri har trent før, det er en fin måte å komme i gang med styrketrening på, og er veldig lett å gjennomføre.

Mange har gitt med råd om 5x5, men syntes dette er pyton pga. man blir frarådet og trene med tung vekt som du ikke klarer mer enn 8-10 repetisjoner med.

Jeg har trent i 2-3 måneder og kjørt for det meste baseøvelser. Benkpress, squat, osv..

Ikke mye trening i det siste fordi venter etter nyttår så får jeg tilgang til det lokale treningssenteret.

Også skade har jeg fått etter jeg bokstavelig talt slo inn nesa på en shitkid.

Før jeg begynner igang med dette treningsprogrammet skal jeg bli litt ''cut''. Skal begynne på krav maga for å miste litt fett og få inn litt raskere bevegelser MENS jeg kjører baseøvelser, men ikke for mye.

Skal selvfølgelig slutte på dette etter et par måneder eller mindre, greit å lære litt taktikk om slåssing og sånt da.

Som sagt har jeg trent litt, er mer bøff enn andre på min alder.

Fordelen jeg har med trening er at jeg kan ufattelig mye om trening, kosthold og tilskudd.

+ Har en stor bror som veide 99 kg på sitt beste.

MÅL: 99KG +

Lenke til kommentar

Syns det sto litt klønete og uklart selv, og det er derfor jeg anbefaler deg å bytte program. Som Jostein K. sier, så er det et litt modifisert Stronglifts 5x5, som også er et av de beste og mest kjente treningsprogrammene.

8-10 rep minst når du er ung*

Men programmet har fått veldig bra kritikk og ikke minst er '''buff aproved'' av en youtube legende kalt Omar Isuf.

Veldig mye og lære fra han, veldig morsom i tillegg. Vil helst prøve dette programmet, men vet ikke hvordan det er satt opp :).

Takk for gode svar!

Lenke til kommentar

Vel, når jeg leste litt mer av programmet ser det ut til at det er slik det skal gjennomføres:

Mandag: Overhead press og squat

Tirsdag: Deadlift og benkpress

Torsdag: Squat og overhead press

Fredag: Benkpress og deadlift

Innenfor hver enkelt kategori, for eksempel overhead press, er det ca. fem øvelser, for eksempel push press og standing military press, hvor du kjører mellom 2 og 10 reps avhengig av øvelse. Kjør de etter hverandre, altså først øvelse 1, så 2, osv. Når du har tatt alle fem er du ferdig med første sett. Ta fem sett. Når det er gjort gjør du det samme med den andre kategorien for dagen, i dette tilfellet squat.

Øvelsene i kategoriene står forklart under videoene.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Vel, når jeg leste litt mer av programmet ser det ut til at det er slik det skal gjennomføres:

Mandag: Overhead press og squat

Tirsdag: Deadlift og benkpress

Torsdag: Squat og overhead press

Fredag: Benkpress og deadlift

Innenfor hver enkelt kategori, for eksempel overhead press, er det ca. fem øvelser, for eksempel push press og standing military press, hvor du kjører mellom 2 og 10 reps avhengig av øvelse. Kjør de etter hverandre, altså først øvelse 1, så 2, osv. Når du har tatt alle fem er du ferdig med første sett. Ta fem sett. Når det er gjort gjør du det samme med den andre kategorien for dagen, i dette tilfellet squat.

Øvelsene i kategoriene står forklart under videoene.

Så altså det er liksom

A B

Mandag - Overhead press - Squat

---------------------------------------------

4xXX Militær press Squat

4xXX Push press Beinpress

.... ................ .................

Så ''Squat'' er altså et annet ord for lår i denne sammenhengen?

Og Overhead press for skuldre og det øvre partiet av kroppen?

Fant også ut at det står hvor mange reps jeg skal ta, som er dumt siden det varierer fra 3-10 på hver øvelse.

Gjør ikke noe øvelser hvor jeg må ta mindre enn 8 repetisjoner pga. ikke helt fullvokst.

Dropper dette helt, uheldigvis. Finner heller en split og kjører random øvelser.

Like greit det. Man må ikke ha treningsprogram så lenge man har motivasjonen, vel?

Lenke til kommentar

Lettere å opprettholde motivasjonen med et treningsprogram da. Du kan helt fint kjøre 8-10 reps på alle øvelsene, det er opp til deg hvor mye vekt du tar på.

Men ja, det virker som de med squat mener lår osv. Litt rart, men jeg tolker det ihvertfall slik.

Topp svar :)

Takker

Lenke til kommentar

Men ja, det virker som de med squat mener lår osv. Litt rart, men jeg tolker det ihvertfall slik.

Programmet er satt opp som "komplekser" med variasjoner av en baseøvelse, inkl. støtteøvelser. De mener ikke noe annet enn det som står, mandag er det press og bøy som er fokusøvelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...