nightzirch Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Hei og takk for at du tar deg tid til å svare. Satte nylig sammen min nye PC. Fra min gamle PC har jeg overført to disker på 2TB som jeg kjørte i raid0. Jeg ønsker da naturligvis å fortsette med dette så jeg slipper å miste noe data. Problemet jeg har fått er at siden min nye SSD ikke kjører raid, får jeg en eller annet type feil uansett hva jeg setter instillingene til i BIOSen. Ved AHCI får jeg logget inn i Windows 8 og alt går fint, men raid-partisjonen (D:) skjønner ikke systemet seg på og vil formatere. Dette er naturlig siden jeg ikke har satt noe til raid i BIOSen. Aktiverer jeg derimot raid i BIOSen, får jeg bare bluescreen fordi OS SSDen ikke er raid. Jeg har installert Intel Rapid Storage Technology-driverne, men får ikke opp noen melding så jeg kan gå inn i setup under POST. Er ny med denne fancy nye BIOSen med mus og alt. Tenker at hvis jeg finner ut hvordan jeg kommer meg inn på Intel Rapid Storage Technology under POST så skal det gå bra, men det er bare å få det til... Noen idéer? Hadde satt stor pris på hjelp da det verker etter å se hva maskinen er god for Endret 13. desember 2012 av nightzirch Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Du kan nok ikke overføre raid oppsettet fra ditt gamle hovedkort til ny maskin med annen raid kontroller. Flytt dataene ut på andre media og kjør de inn på den nye maskina. Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 13. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2012 Snakket med en kompis som kan enda mer om data enn meg, og han sa det samme. Når det kommer til raid så er jeg litt nub, men han forklarte det greit. Jeg ville ikke innse det med det første, så jeg brukte de gamle SSDene jeg hadde OSet på i min nye PC. Klarte å komme meg inn i OS, men det var veldig ustabilt og kræsja ofte, noe som var grunnen til at jeg kjøpte ny OS-disk. Datadiskene klarte jeg dessverre ikke få til å fungere og jeg fant til min lettelse ut at jeg hadde tatt backup av alle dokumenter og uerstattelige filer. Filmer, serier, musikk og alt annet er dessverre borte for godt, men er lettet over at jeg tok backup. Så formaterer diskene as we speak, så får jeg nok heller kjøre de i software raid istedet. Takk for bekreftende svar, froggyler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå