Gå til innhold

Bygge ny PC for gaming/3d og video rendring 14-15 k

Anbefalte innlegg

Hei!

Blitt litt rusten når det gjelder komponenter så lurte på om noen kunne hjelpe meg med å sette opp ett system for rundt 14-15 000. Maskinen skal brukes til gaming / AE / 3dstudio Max / PS CS5-6 og andre grafiske verktøy.

Trenger full pakke med skjerm(er) , komponenter og kabinett ettersom alt forsvant i husbrann.

Har satt opp ett forslag, er det noen komponenter som burde byttes ut? Evt andre som jeg kan få mer for pengene av?

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, WiFi, DLNA, UEFI

BenQ 27" LED GW2750HE 1920x1080, 4ms, 20M:1, speaker,

Intel® Core i7-3770 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 77W, HD4000, Boxed w/fan

2 x Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 2400Mhz 2x8 KIT CL11 HyperX Beast

Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555/510MB/s read/write, SandForce®

NZXT H2 Midi Tower Sort Vifter: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Støydempet, mATX, ATX, eATX, ITX, USB 3.0

Seagate Barracuda® 2TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Silver Power SP-S850 850W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard, 4x 6+2pin PCIe, 12x SATA, 7x Molex

XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "Dual Fan -DD", DL-DVI-I + SL-DVI-D, 2xmini-DP, HDMI, 800MHz

Totalt : 13000

LINK: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1167004&su=1B192D55-4B49-4481-8DB3-0C260DEFF652

Mvh Didrik Steen Hegna

Endret av Dikki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du ikke trenger et skjermkort som har Physx med de programmene du skal bruke?

Og du kan sikkert gå ned til 650 watt power med mindre du har tenkt å oppgradere med fler komponenter i fremtiden.

En større CPU-kjøler kunne vært greit, så kan CPU holde en lavere temperatur og komponentene kan vare lenger.

Sikker på at du ikke skal gå for et LGA2011-system mtp. du skal rendre?

Endret av dbass
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1148562&su=946067E0-5FB2-43DD-B295-0EB15238DD0A

har dette oppsettet selv utenom kabinett, psu, mus og tastatur og er knallbra til rendering og arbeid i 3ds max

MÅ ha cuda når man holder på med 3ds max og slike ting ja. det virker jo uten men det er så sinnsykt mye bedre med cuda cores

UTEN noe slags tuning eller turbo mode eller noe:

speedtestnypc.jpg

Lenke til kommentar

http://www.komplett....95-0EB15238DD0A

har dette oppsettet selv utenom kabinett, psu, mus og tastatur og er knallbra til rendering og arbeid i 3ds max

MÅ ha cuda når man holder på med 3ds max og slike ting ja. det virker jo uten men det er så sinnsykt mye bedre med cuda cores

Du burde sakmme deg når du anbefaler en AMD CPU over en Intel CPU til TS sitt bruk :nei::hrm:

Endret av MariusJS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke trenger et skjermkort som har Physx med de programmene du skal bruke?

Og du kan sikkert gå ned til 650 watt power med mindre du har tenkt å oppgradere med fler komponenter i fremtiden.

En større CPU-kjøler kunne vært greit, så kan CPU holde en lavere temperatur og komponentene kan vare lenger.

Sikker på at du ikke skal gå for et LGA2011-system mtp. du skal rendre?

som sagt er jeg ganske når det gjelder komponenter, men har hørt mye godt om CUDA korta når det gjelder rendering. Men holder det at jeg bytter det ut til ett 660ti siden det er på samme prisnivå? Eller burde jeg gå for nyere?

Takk for respons

Endret av Dikki
Lenke til kommentar

Du burde sakmme deg når du anbefaler en AMD CPU over en Intel CPU til TS sitt bruk :nei::hrm:

Jeg har hatt intel oppsett i alle år og intel er råest på ytelse, hadde 2x xeon oppsett tidligere og intel er enormt råe på renderig.

MEN

til en budsjett pc så anbefaler jeg absolutt amd sin 8 core 4ghz ja, det pga intel drar mer og mer i fra amd, det gjør at intel sine priser blir bare stivere og stivere, da i en budsjett pc så vil det si at man kutter ned på kvaliteten på alle andre komponenter, det vil igjen gi dårligere total ytelse og sånt.

3ds max handler ikke bare om rendering, handler om ytelse i viewporten og particles au i tillegg til rendering, derfor jeg sier at cuda cores er et must pga physx og då kan du kjøre particles på gpuen, har man amd cpu og amd gpu så er man screwed på particles delen.

amd cpuane har blitt ganske gode på rendering faktiskt,

i tillegg så når man holder på med 3ds max eller andre 3d programmer så er det bare bra å ikke ha det aller raskeste og beste (med mindre man er AAA company) fordi når man ikke har det aller beste så fintuner man på tingane til at renderinga ikke skal ta mange hundre år, noe som igjen gir mye bedre effekt igjen når det er snakk om spill design eller animasjonsfilmer.

amd 8350 scorer ganske så høyt på lista.

den cpuen scorer bedre enn hva mine 2x xeon E5520 gjør

begge alternativer har 8 fysiske kjerner.

skal man ha en god intel pc den dag i dag uten å kutte i dei andre komponentane så må man over 15k, gjerne over 20k au. det beste er fritt budsjett. då er intel rått.

så ja jeg anbefaler amd 8350 til TS her

sitter selv med 3ds max, after effects, photoshop, unity og javascripting og holder på og den cpuen der holder mål

Lenke til kommentar

som sagt er jeg ganske når det gjelder komponenter, men har hørt mye godt om CUDA korta når det gjelder rendering. Men holder det at jeg bytter det ut til ett 660ti siden det er på samme prisnivå? Eller burde jeg gå for nyere?

Takk for respons

660ti er et veldig godt kort, det er lart du vil få bedre ytelse med 670 eller 680 men det spørs mye hva du egentlig arbeider med, driver du mye med stillbilder du gjør fantastiskt så har det lite og si, driver du med komplette spill eller filmer eller annet heavy greier så har det noe å si.

det hele spørs hvor heavy scener du holeder på med og hvor hardcore du er

Lenke til kommentar

15K er det en "budsjett-PC"? :O

Vær så snill å vit noe om det du uttaler deg om: http://www.anandtech.com/print/6396

Mitt forslag: https://prisguiden.no/liste/136109/

Han burde egentlig ha nVidia Quadro kort og E5 prosessor med ECC/Reg. 15k er ingen ting i forhold til hva han burde brukt.

Nvidia Quadro de fleste sikler etter, legg merke til pris: http://nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=24981

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Eller Quad cpu (Xeon E5) og Quadro i SLi...

Poenget mitt er at man simpelthen ikke kjøper en AMD CPU når man har et budsjett på 15K... Noe som grafene på nettsiden jeg liket til også viser ;):w00t:

Lest igjennom den siden du linket til, og jeg er ikke sikker på om du har lest den skikkelig... Ja, intel gruser amd på singe thread ytelse, men i de aller fleste tester var multi thread ytelsen rundt i5 3570, og i mange tilfeler bedre. Tviler vel litt på at ts tenkte han skulle kjøre alle sine programmer med 7 kjerner deaktivert. Ser vi spesifikt på grafene gjør 8350en det bra i flere av de programene som ts listet opp.

Jeg har ingen problemer med og se at i5 og i7 er meget gode cpuer som i de fleste tilfeller vil være ett bedre valg enn amd, men det jeg har ett problem med er folk som avfeier amd helt basert på en rekke konklusjoner som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Når en leser dette forumet skulle en av og til tro at amd sine cpuer ikke er brukenes til noe som helst, men i virkeligheten er det langt fra sannheten.

Lenke til kommentar

15K er det en "budsjett-PC"? :O

Vær så snill å vit noe om det du uttaler deg om: http://www.anandtech.com/print/6396

Mitt forslag: https://prisguiden.no/liste/136109/

15k er deffinitivt en budsjett pc ja.

den pcen jeg hadde kosta 42k og var bygd på fritt budjsett og var ikke komplett nye komponenter engang. det var 2x xeon E5520 som kosta KUN 3000kr per stk. kunne få cpuer som var mye bedre til 10-15k per stk. då hadde jeg gtx 580 kortet og 1000w psu. hadde kun 1 skjerm men den kjøpte jeg ikke ny til den pcen...

15k er en helt vanlig mid high tech gaming pc. 20-25k er en skikkelig rå high tech gaming pc

30k+++ er en skikkelig rå 3d rendering maskin

så ja, 15k er en budsjett pc

du tenker sikkert på 5-10k pcer men det er surfe pcer for familier med enormt dårlig råd som kanskje kan få kilt inn noen spill inn i den pcen, men ikke de mest krevanes.

som DBASS sier så skulle han hatt ECC minne og quadro kort og E5 xeon cpu. bare der hadde han vært langt over 30k

så vit hva du snakker om før du skriver

Lenke til kommentar

15K er for de fleste personer ikke en budsjett PC, da mange syntes det er en del penger å bruke på et slikt formål, men jeg tenker vi setter en strek over den diskusjonen der?

DrHawkins, jeg håper du har tenkt på at en i7 3770K kan klokkes til å bli bedre enn en FX8350? (Intel CPUen bruker også mindre strøm i utgangspunktet, og blir derfor mindre varm, og kan som sagt overklokkes lenger)

og BTW skal han bruke et Quadro kort til gaming? :hm: (Jeg tenker det er du som bør vite hva du snakker om, og lese det TS har skrevet før du anbefaler noe, for også i spill blir AMD knust av intel.)

Lenke til kommentar

http://phys.org/news/2011-09-team-amd-fx-guiness.html

jada, intel klokkes bedre enn amd :p hahah

kommer bare ann på kjølinga det vettu og der igjen så er amd bedre enn intel

Intel er kun for skikkelig hardcore 3d arbeidere som har mye penger.

amd er for budsjet, for gamere, for hjemmebruk i 3d arbeid (igjen kommer ann på hvor hardcore man er)

TS skal bruke 3ds max/maya/blender eller lignende og video redigering og da kommer et quadro kort veldig godt til. som sagt så spørs det bare hvor hardcore han er. om han prioriterer gaming eller 3d arbeid.

iintel sine cpuer produserer mye mer varme enn amd sine, det har de alltid gjort, selv når du sette amd og intel opp mot ved hverandre i eksempler med lik mengde watt.

37 grader C ved 4.343 ghz ved å ha stått i rendering i 2 timer (100% bruk) ved h70 silent edition. det er ikke gale i det hele tatt.

20-25 grader idle (kommer ann på¨romtempen) og jeg kjører kabinett uten side dørsvifte som igjen vil hjelper ytterlige noen grader

15k for de fleste er en heftig pc, og det er det, men for det fleste (ola nordmann) som du og snakker om så er det BS å kjøpe intel når amd gjør akkurat samme nytta, for ola nordmann er amd sine cpuer mer enn gode nok da de holder til all gaming og vel så det. holder til rendering au, hvertfall fram til man blir rik på firmaet sitt eller noe så man kan kjøpe pc på fritt budsjett

ola nordmann trenger ikke en intel quad core til 2500kr

det holder i massevis med en 8 kjerna 1500krs cpu eller en quad core 1000kr cpu fra amd

Lenke til kommentar

15K er for de fleste personer ikke en budsjett PC, da mange syntes det er en del penger å bruke på et slikt formål, men jeg tenker vi setter en strek over den diskusjonen der?

15K er ganske budsjett når man skal bruke den sammen med programvare for over 30K

• Liker 1
Lenke til kommentar

Burde kanskje nevnt at pcen er i sammenheng med studier, så blir ikke hardcore helt enda. Blir ett par lette scener evt korte animasjonklipp til render, så vil heller ha en god allaround pc som funker til det meste enn å lukke meg til en del.

Men alt i alt så har jeg kommet frem til at jeg hvertfall bytter til ett 660ti eller høyere;)

Lenke til kommentar

tenk på det på denne måten:

med intel cpu så må du ha et billigere og dårligere HK og gjerne treigere ram, pga å holde deg innafor budsjettet, eller kutte kostnader i kabinett og andre ting som kanskje ikke spiller like stor rolle som HK.

her har vi snakka om cpou med intel vs amd, men det er så mye mer til en pc enn bare cpu, du har south og north bridge på HK au, du har CL på rammen, du har mhz på rammen, du har pci-e 3.0 vs 2.0, du har kjøling i hele systemet (som inngår både gpu calg, cpu kjøler, og kabinett)

så har du tastatur og mus, velg noe billig og ikke tenk på det tenker sikkert mange men for en som skal sitte med pc mye så betyr det en del at tastene er gode og behagelig å trykke på. jeg har logitech wave atm, det er det verste tastaturet ejg noengang har hatt og skal skiftes ut veldig kjappt. tastene er tunge og henger seg og det bråker som bare det. musa skal være komfortabel å bruk. nytter ikke med minimus om du har svære never.

skjermen skal være behagelig å se på, god kontrast forhold, liten responstid, grei størrelse.

psuen må være litt i overkant av det maskina komemr til å bruke slik at du har litt å gå på (snakker ikke om flere hundre watt her men littegrann)

det er mange komponenter som skal snakke med hverandre og slik, er ikke bare å kjøpe beste cpu og beste gpu og tro at du har en enormt bra pc når du da havner opp med HK til 500kr og ram til 500kr som gjerne er cl11 1333mhz

derfor anbefalte jeg deg amd cpuen. det er 8 kjerner, 4ghz, kjølinga til er knallgod, HKet er enormt bra med 5 års garanti, er lagd for militæret i første omgang, sier litt om kvaliteten, 660ti er et veldig godt kort med mye ytelse for pengane og det kortet jeg la til har knallgod kjøling. kabinettet der har jeg hatt lyst på selv og virker knallbra.

musa og tastaturet slang jeg bare på for det er så forskjellig fra person til person at det må du velge selv.

skjermen er god og jeg er fornøyd med den.

rammen er 1600mhz cl8 som er knallgod, rask ram med liten responstid og grei pris.

du får en komplett maskin som snakker bra med hverandre som holder hastigheten oppe der det ikke vil være noen flaskehalser med at man har måtte kutte i pris på andre komponenter bare fordi man skal være høy på åæra å gå for intel cpu

intel er råest på ytelse men de er grisedyre,..

choice is yours.

think about it ;)

Lenke til kommentar

Det er feil...

Cl11, men 1600MHz http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker

Hva er galt med CL11? RAMen har ganske lite å si for PC ytelsen...

ram har mye å si for pc ytelse. aller spesielt med 3ds max.

jo fler polygons man har jo mer ram bruker man, jo raskere ram man har jo bedre viewport ytelse får man, mindre CL betyr raskere respons på heile maskina

CL på ram kan man sammenligne litt med MS responstid på en skjerm. samme prinsipp.

CL på ram er hvor lang tid det tar før rammen reagerer, les wikipedia på det om du tør.

CL11 er omtrent det samme som 11ms på en skjerm. det kan øyet se til og med. vi kan også såvidt se 5ms. men det er veldig stor forskjell på 11ms og 8ms i en skjerm. det er også veldig stor forskjell på 11CL og 8CL på rammen

det har mye å si for spill au som bruker en del ram. mye å si for en multi tasker som bruker mange programmer.

over 1600mhz på ram merker man lite forskjell på pc ytelsen, man merker forskjell fra 1600 - 2000mhz men det er ikke den store forskjell som vi merker. men i fra lavere enn 1600mhz og opp til 1600mhz merker vi veldig stor forskjell.

jeg hadde 800mhz ddr2 8gb CL5 ram i den gamle maskina, nå har jeg de brikkene jeg har nevnt her 1600mhz CL8. skal si deg jeg merker forskjell men jeg merker stor forskjell i responstida på rammen au,

du kan sikekrt få 1600mhz ram til 500kr men ikke noen gode noen, du må opp i 700kr ca for å få akseptable 1600mhz ram, det kosta 50kr ekstra for å gå fra cl9 til CL8 på den rammen jeg har plukka ut, det er lite peng for en del oppgradering på rammen.

man legger kanskje ikke så stor merke til den ene CLen i forskjell der men den er der og den betyr en hel del for total performance.

når jeg skreiv det eksemplet der så var det ment som et point med treig ram. ikke akkurat at du ikke kunne få raskere ram til 500kr. men at man må kutte priser og då ender opp med treig ram eller lignende.

vit hva du snakker om MariusJS

cpu, ram, gpu, south og north bridge, ssd og sata3 er de tingane som har aller mest å si for en pc ytelse.

du har kanskje ikke tenkt på det at bare med å velge cl8 framfor cl11 så kan du få opp pc ytelsen en del prosenter, og aller spesielt i 3ds max.

ved 17 mill polys så bruker 3ds max 4.5GB med ram.

17mill polys er ikke mye for en film eller et spill. 4-5 mill polys er ganske normalt for et rått stillbilde

eksempel på et spill:

Lair, PS3, 2007

Main dragon plus its rider - 150,000 polygons

16x16KM scene - 134M polygons (streamed into memory, not loaded at run time)

tenk deg da Test drive unlimited eller NFS spillane som har mye mye større scene enn 16x16KM

mange andre spill au som har det, og mange spill har like mange polys på mindre scene med flere fine detaljer også har de loading mellom hver stage og sånt

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...