Gå til innhold

Hvordan velge alpinstøvler til småunger?


Alex_Tc

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å kjøpe ski pakke til 3-år gammel unge. Jeg tror neppe jeg får noen klar tilbakemelding fra ungen om støvelen passer. Hvordan velger dere støvler til ungene?

 

Blir det ny støvler til neste år?

 

Jeg ser også at det finnes både 2, 3 og 4 spenner på de støvlene. Er det noen fordel med flere spenner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med fleire spenner er at det er lettare å få stramma støvelen skikkelig inntil sånn at den sitter bedre på, noko som kan vere veldig greit om støvelen er litt større enn det han vanlegvis brukar i sko. Ferre klemmer gjer det stort sett lettare å få på støvelen og enkelte modellar er kanskje meir behagelige enn andre. Når det gjeld størrelsen så er det litt forskjellige meiningar om dette. Problemet er sjølvsagt at born veks heile tida og det skal godt gjerast at støvlane du kjøper i år skal passe både i år og neste år. Det blir stort sett enten ein del for stort i år, eller for lite neste år. Problemet med for store støvlar er at det er vanskelegare for barnet å få kontroll over skia. Jo meir presis skoen er, jo mindre kraft må til for å styre skia. Ein del foreldre kjøper alt for store sko og fara med dette er at barnet i verste fall kan vri foten nede i skoen noko som igjen kan føre til skader.

 

Noko å tenke på er at støvelen ikkje vil føles lik når barnet står på bakken i forhold til på skia. På skia vil ein få ein knekk forover i knea, sånn at hælen blir pressa lenger bak i støvelen, sånn at ein får bedre plass framme.

 

Om du har ei skikkelig sportsforretning i nærheita, så bør dei ansatte der kunne gje deg svar på kva som vil vere passelig størrelse, men personleg ville eg aldri gått over 15mm meir enn lengda på føtene til barnet og sjølv det er etter mi meining litt i overkant. Om du får barnet med for å prøve sko, ta ut solen på støvelen om det er mogeleg, eller sett foten til barnet på eit papir, lag eit omriss og bruk dette som mal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...