Gå til innhold

Hva må til for og få en bra hamburger ?

Anbefalte innlegg

Jeg ble inspirert av denne tråden og laget meg noen hamburgere i dag. Med hjemmelaget hamburgerbrød, selvkvernet kjøtt og dressing fra bunn av ble det de desidert beste burgerne jeg har smakt. Fulgte psilocybe sin oppskrift fra første side når det kom til kjøttet.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Savner Burgerne du får på Burger king i amerika! De er så hunder ganger bedre enn de Norske kjedelige borgerne Hvis nordmenn hadde greid å få til noe slikt så hadde det blir noe annet er i Norge!! :)

Ah. Kjøtt av dårligst mulig kvalitet smaksatt med mengder av fett, salt og sukker. Høres godt ut.

Lenke til kommentar

Jeg ble inspirert av denne tråden og laget meg noen hamburgere i dag. Med hjemmelaget hamburgerbrød, selvkvernet kjøtt og dressing fra bunn av ble det de desidert beste burgerne jeg har smakt. Fulgte psilocybe sin oppskrift fra første side når det kom til kjøttet.

Sweet. :)

På bensinstasjoner og enkelte private hjem jeg har vært innom så varmer de hamburger brødene. Hva er vitsen med dette? Jeg pleier å ha brødene kalle og det fungerer helt fint for meg! :ermm:

Det gjør brødene mykere inni og gir litt smak fra stekeskorpen (tenk toast kontra vanlig loff). Skorpen gjør også at dressinger ikke trekker like lett inn og gjør brødet blir til en våt svamp.

Lenke til kommentar

Jeg ser fortsatt ikke helt poenget i å gjøre det. Jeg nøyer meg med kalde brød så lenge så får jeg se. Jeg syntes i hvert fall ikke at pølser osv på bensinstasjoner er bedre enn de du godt kan lage selv, men det tar litt tid så jeg velger som regel bensinstasjoner :p

Lenke til kommentar

Jojo, men når du snakker varmt om Burger king og bensinstasjoner, så setter du jo standarden ganske greit.

Når du lager mat er det mange småting som man gjerne kan hoppe over, men som gir et mye bedre resultat om du gidder. Toast kontra loff, salt på tomatene, dressing på salaten, langtidsbaking kontra 10 minutter på 200 grader, eltefritt brød kontra dagsgammel kneip, justeringer av salt, syre og sødme, denslags. Det krever ikke mye tiltak heller, bare en liten interesse om det man stapper i trynet sitt.

Lenke til kommentar

Det jeg sier er at det tar lang tid å lage det slik som f eks bensinstasjoner gjør. Da mener jeg steking, rulling av sånn bacon rundt osv. Da holder jeg meg til bensinstasjoner for da sparer jeg rett og slett tid. Det har egentlig ikke noe med smaken å gjøre i og med at jeg kan også lage det selv med kalde brød uten at jeg smaker forskjell på de.

Lenke til kommentar

For noen dager siden prøvde jeg å følge Ketil bøses hete burgeres oppskrift, men det funket ikke.

Burgeren ble for tykk, løste seg midt under steking og den ble ikke stekt ordentlig. Jeg fulgte hele oppskriften bortsett fra egg, som jeg har lest at det ikke anbefales.

Uansett, så var det mitt første forsøk på å lage en hjemmelagd burger, men jeg håper på at øvelse gjør mester.

Lenke til kommentar

Egg binder burgeren sammen, men jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe dyrere karbonadedeig (fettfattig, smuldrer lett opp) og tilsette egg når man kan kjøpe kjøttdeig som har innebygget fett. Om man har prøvd å jobbe med medisterdeig (type 25% fett), så skal det godt gjøres å lage noe som smuldrer opp av det.

Ellers ser jeg at oppskriften mangler salt, og ting som finkuttet løk/chili ikke hjelper til på strukturen. Ost tilfører litt fett og bindeevne.

Burgere (og kjøtt generelt) vil trekke seg sammen når de puttes i en varm stekepanne, så trykk de gjerne litt større enn det man ønsker å ende opp med. Og stek heller i to omganger istedenfor å fylle stekepannen helt opp, da det senker temperaturen på pannen og gjør at man koker ut kjøttsaftene istedenfor å gi burgerne en god stekeskorpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...