Gå til innhold

Hva må til for og få en bra hamburger ?

Anbefalte innlegg

Lurte litt på hva dere gjør med hamburgeren når dere lager den , Altså selve kjøttet ikke tilbehør for det er ofte individuelt hva folk liker ,

Men hva bruker dere og åssen steker dere dem ?

Noen liker bare og ha kjøtt , forme den og steke den , Har dere noe annet i hamburgeren for og få konsistens,fasthet osv til og bli bedre ? nå tenker jeg ikke på smakstilsetninger som løk,kapers osv som jeg har lest noen bruker men heller egg,potetmel,steketempratur, Lokk/uten lokk osv.

Åssen kjøtt,evt kjøttdeig,karbonadedeig ( selv bruker jeg ofte kjøttdeig av elg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg steker den til den er stekt igjennom hvis du skjønner :) Jeg bruker å ta på en løk strimmel, litt tomat, ost, gjerne bacon hvis jeg gidder og selvfølgelig salat. Oppå salaten under hamburgeren så har jeg dressing og da mener jeg en slik hamburger dressing du får i butikken. Noen ganger så kan jeg finne på å ta på litt rømme også, men dette blir ikke alltid gjort :)

Lenke til kommentar

Men smaksmessig kan det ikke sammenlignes.

Jeg bruker karbonadedeig, en teskje eller to med vann og en teskje sennep. Pleier også å ta med en teskje eller to med en chilisaus fra Heinz, samt diverse krydderier. Jeg jobber lite med deigen - elter alt sammen et par ganger, men ikke så mye at den blir klissete.

Så er det rask steking på god varme (middels++ kanskje?) uten lokk, og så går temperaturen ned mens ost og lokk kommer på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk aldri prøvd det før :p Kanskje det er noe jeg burde prøve, og det er jo morsomt å eksperimentere når det gjelder dette med mat :)

Du kan lage hamburgere selv veldig lett med og gjøre som folk skriver over , Noe jeg syntes er utrolig godt er og bruke karbonadedeig eller kjøttdeig av elg ( Far jakter elg så dette har vi nok av ), Blander inn Jack daniels BBQ saus og litt Jack Daniels Smoked BBQ saus, Noen ganger mere smoked bbq en vanlig ,

Bruker chedar ost og,

Kjøttdeig

Bacon ( som du klipper opp i veldig små biter steker fort i panna og blander inn i kjøttet )

Jack Daniels BBQ saus og Smoked BBQ saus,

Løk

Hvitløk

sennep

Blander lett,

Salat,ost ( chedar bruker jeg ),Evt tomat,agurk osv hvis du liker det, Rødløk ( rå ), Og evt grillkrydder hvis du vil ha litt mer "gatemat" aktig burger som også er veldig godt ( Men ikke bruk mye ), Legg Salat,ost mellom dressing og brød så det ikke blir bløtt og faller fra hverandre.

Lenke til kommentar

Så kort fortalt så må man først finne en type kjøttdeig som du liker også kan du blande oppi div krydder og greier som du er tilfreds med. (Eksperimentere)... Når du har da blandet denne gørra sammen så former du det som en kjøttkake og setter den inn i ovnen og steker den. Når den er ferdig så kan du bare ta den ut av ovnen, legge den på hamburgeren og ta på salat og greier.

Har jeg forstått det rett? :)

Lenke til kommentar

Så kort fortalt så må man først finne en type kjøttdeig som du liker også kan du blande oppi div krydder og greier som du er tilfreds med. (Eksperimentere)... Når du har da blandet denne gørra sammen så former du det som en kjøttkake og setter den inn i ovnen og steker den. Når den er ferdig så kan du bare ta den ut av ovnen, legge den på hamburgeren og ta på salat og greier.

Har jeg forstått det rett? :)

Ikke sett de i ovnen , Stek de i stekepannen , Men om du skal for eksempel steke bacon separat så burde du gjøre dette etter du har stekt burgerne og da er det greit og ha en ovn med litt varme i for og holde burgerne varme mens du steker bacon , + om du setter litt varmluft på ovnen og setter inn burgerbrødene så blir de litt crispy

Lenke til kommentar

Ikke sett de i ovnen , Stek de i stekepannen , Men om du skal for eksempel steke bacon separat så burde du gjøre dette etter du har stekt burgerne og da er det greit og ha en ovn med litt varme i for og holde burgerne varme mens du steker bacon , + om du setter litt varmluft på ovnen og setter inn burgerbrødene så blir de litt crispy

Okay da skal jeg prøve det en gang! ;)

Lenke til kommentar

Du skrev at du helst ville ha kjøtt tips, men må nesten poste dette, for bra til å være u-delt!

Inn i burgeren putter du:

- salat

- mais

- rømme

- salsa

- nachochips

- Hamburger, gjerne stekt i en sånn tex mex taco krydderblanding.

- evt guacomole / løk / annet

Kombinasjonen av en myk saftig burger, chrunchy chips og tacosmaken er bare himmelsk! :love:

Lenke til kommentar

Burger blir best når man gjør følgende:

Kjøp et godt stykke fett kjøtt, gjerne entrecôte og få den kvernet (eller kvern selv). Lag en løkpuré, ha i deigen og smak til med salt (stek en liten teskje om gangen, skriv ned forholdene kjøtt/løk/salt når du finner det du liker).

Alt knørvles sammen, porsjoneres og trykkes ut. Lag en ball og legg mellom to stykker bakepapir, trykk så med bunnen av en gryte. Evt. kjøp en burgertrykker. Dette sørger for jevn stekeflate, og det er herfra mye av smaken kommer. En bulkete burgerflate vil bare ha et par områder nede i stekepannen.

Sett ovnen på 160 grader, og stekepannen på full pupp. Ha i godt med olje, og rett før det ryker, demp varmen litt og stek burgeren ca. 30 sekunder på hver side. Legg på stekebrett, og bak videre i ovnen til ferdig. Med ferskkvernet kjøtt kan den fint være litt rosa i midten.

Det som gjør at kjøttet i en burger smaker godt, er godt kjøtt, fett og salt. Fett og salt binder også kjøttet sammen. Det er derfor ikke noe poeng å bruke smakløst, billig drit som karbonadedeig og tilsette egg og mel, eller kamuflere kjøttsmaken med alskens krydder. Litt løk for å støtte oppunder kjøttet holder i lange baner.

Kombinasjonen av en myk saftig burger, chrunchy chips og tacosmaken er bare himmelsk! :love:

Kan du ikke heller bare lage en taco og legge den inni et hamburgerbrød? :roll:

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...