Zenit Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Vurderer å bytte mitt sw-raid oppsett hjemme med en ordentlig raid-kontroller. Per i dag har jeg et lite midi-tower kabinett (Antec Solo) som brukes til virtualisering under Linux (Debian). I det sitter det tre Samsung F3EG disker med RAID1 for systemet og RAID5 for lagring og vm-er. I praksis er maskinen meget stillegående og det bør den aller helst fortsette med. I tillegg til PSU-viften har jeg én 12cm PWM-vifte i bakkant og samme type på CPU-kjøleren. Utfordringen ligger i å velge en RAID-kontroller som kan klare seg greit i kabinettet. Jeg har sett litt på Adaptec 6805 og LSI 9260-4I. Begge deler er antagelig flotte kontrollere uten vifte, som i utgangspunktet er en fordel. Dessverre er det mye som tyder på at de blir ganske varme under last og er naturlig nok spesifisert for rack-servere med god luftflyt. Uten personlig erfaring er det vanskelig å si om en av de kunne fungert i mitt oppsett uten overopphetning. Jeg leter altså etter en ok PCI-e kontroller som må klare RAID5 med 3-4 disker, men som helst ikke blir alt for varm. Den trenger ikke å være i samme klasse som de jeg nevnte over, kan være en litt eldre generasjon. Kabinettet har plass til én ekstra 12cm vifte i forkant og den bak kan jeg ev. øke rpm-en på. Men det er altså alt. Kjøper jeg kontroller, blir også diskene byttet ut med WD Red. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Kvifor kan du ikkje forsetja med software raid. Hardware raid gir deg ingen fordelar, bortsett frå om du ynskje høgare skriveytelse. Men då snakker me fort om å bruke mange mange tusen kroner. Og då er vell kanskje ein PCIE basert SSD like greit? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 13. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Ser for meg høyere ytelse og forenklet konfigurasjon, det er hovedgrunnene. SSD er ikke spesielt aktuelt da det er snakk om noen TB med data. Kanskje bare til cache. Men ja, det er ikke ekstremt kritisk. Finner jeg ingen god kontroller så fortsetter jeg med sw-raid som jeg egentlig har få problemer med. Endret 13. desember 2012 av Zenit Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Ytelsen blir bare merkbart betre om du har ein database med heftig last på. Ellers er det ingenting å vinne. Linux cacher datablokker i minnet, så leseytelsen vil alltid vere betre med rein Linux. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 13. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Mnja, det vil variere litt. Er ikke så enormt mange benchmarks der man sammenlinger en god hw-kontroller med sw-raid, men her er en i hvert fall: http://www.linux.com...l-software-raid For meg vil sekvensiell lese- og skriveytelse være viktigst, selv om det også er noe random I/O pga. vm-ene og et par applikasjoner. Når det kommer til cache, får man det uansett, kontroller eller ei. I grunn ikke spesielt for Linux heller, moderne operativsystemer setter av ubrukt minne til caching. Jeg er egentlig ikke ute etter å diskutere sw-raid vs. hw-raid. Sw-raid ikke er noe nytt for meg. Oppsettet her har kjørt i årevis med både utvidelseler av arrayet, bytte av filsystem, oppgradering av OS etc. Kanskje det er tid for å prøve en hw-kontroller i denne settingen og gjøre seg opp en mening. Endret 13. desember 2012 av Zenit Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Nei, det som har mykje å si idag er kontrolleren, og kontrolleren på hovudkortet ditt er nok like bra eller betre enn det du får på dedikerte kort http://www.tomshardware.com/reviews/ich10r-sb750-780a,2374-11.html Har du ein kontroller med BBU og ekstra minne så kan du få betre skriveytelse. Skal du ha hw kontroller bare for å teste, så kan du like godt prøve http://bcache.evilpiepirate.org/ saman med ein pci-e basert ssd Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Nei, det som har mykje å si idag er kontrolleren, og kontrolleren på hovudkortet ditt er nok like bra eller betre enn det du får på dedikerte kort http://www.tomshardw...0a,2374-11.html Har du ein kontroller med BBU og ekstra minne så kan du få betre skriveytelse. Skal du ha hw kontroller bare for å teste, så kan du like godt prøve http://bcache.evilpiepirate.org/ saman med ein pci-e basert ssd LOL du sammenlikner raid-0 VS raid5/degradert raid-5 OG det er en gammel test fra 2009. Tips til kontroller som gjør susen: Areca 1882ix Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Det er ein gamal test som viser at GAMLE kontrollere er like bra som ein rådyr 9260! Skal ein først bruke penger på ein rådyr Areca 1882, så synes eg at man like godt kan prøve OCZ Z-DRIVE R4 kombinert med bcache. Vil nok få meir ytelse per krone for eit sånt oppsett. OCZ leverer og ein propritær cache løysning som heiter OCZ-SANRAD VXL Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Det er ein gamal test som viser at GAMLE kontrollere er like bra som ein rådyr 9260! Skal ein først bruke penger på ein rådyr Areca 1882, så synes eg at man like godt kan prøve OCZ Z-DRIVE R4 kombinert med bcache. Vil nok få meir ytelse per krone for eit sånt oppsett. OCZ leverer og ein propritær cache løysning som heiter OCZ-SANRAD VXL OCZ Zuger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå