AnaXyd Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Heisann! Registrerte et AS for noen måneder siden, og siden da har det fosset inn med nyhetsbrev fra ukjente aktører. Alt mulig fra HMS-kurs til safer til ved til.. ja, alt mulig. Dette er altså noe jeg ikke har meldt meg på, selvsagt. Syntes dette virker litt på kanten, så jeg lurer på om det er det? Har de lov til å pøse ut epost i slike mengder til epostadresser som er oppført i Brønnøysundregistrene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Så vidt jeg vet: ja Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Det er lov å sende reklame til firmaadresser. For eksempel "[email protected]". Det er ikke lov å sende til fysiske personer. For eksempel "[email protected]" eller "[email protected]". http://www.lovdata.no/all/hl-20090109-002.html#15 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Jeg hadde det problemet før. Spesielt de årene jeg tjente bra, så det satt vel noen og fulgte med på skattelistene. Telefonselgere på "jobbnummeret" også. Det siste gikk over når jeg sluttet med fasttelefon og ikke oppga mobilnummeret til firmaet. Det funker selvsagt ikke så bra hvis du vil at nye kunder skal kunne ringe deg, men for meg som hadde faste kienter var det løsningen. Geir 1 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Det er forkastelig at dette er lovlig. Det kommer latterlige mengder med spam hver dag! At jeg ikke visste dette før jeg registrerte.. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Det er ikke lov såfremt det blir sent til en personlig epostadresse innenfor organisasjonen din ([email protected]), blir det sent til en epostadresse som representerer en del av organisasjonen (f.eks [email protected], [email protected]) er det lov. Men selv om det er ulovlig er det fint lite du kan gjøre med det, dessverre. Forbrukerombudet har et eget klageskjema man kan benytte, som jeg også har brukt ved noen anledninger, men det har jo absolutt ingen effekt. Den beste måten å slå tilbake på imo, hadde vært å opprette en egen nettside som får god synlighet via søkemotorer, der man lister opp alle firmaer som bryter loven. Det er negativ reklame og selskapene vil definitivt reagere på det. Selv blogget jeg tilbake i 2003/04 om et selskap som sendte meg spam på denne måten. Reaksjonen lot ikke vente på seg og jeg fikk diverse trusselbrev fra en del advokater om å ta ned bloggen. Jeg svarte like greit ved å poste hele korrespondansen mellom meg og firmaets advokater. Til slutt gikk dette firmaet til sak og tapte så det grein. Saken ble også mye omtalt her på diskusjon.no der den daglige lederen prøvde desperat å forsvare praksisen sin. Det var ganske hysterisk. Jeg gikk dog temmelig lei av oppmerksomheten jeg fikk fra denne fyrsaken og alt maset det medbrakte å forsvare meg i retten, dette gikk over flere år. Så jeg fant ut at det ikke var verdt det og tok ned bloggen. Men all honnør til andre som stilte opp i denne saken, inkludert advokaten min som representerte meg gratis. Et lite sidespor, men poenget mitt er, hvis man går denne veien vil man definitivt kunne slå tilbake mot spammerne. Man må dog være forberedt på et lurvende leven uten sidestykke. Endret 16. desember 2012 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 Såpass ja, ser man det. Ganske heftige saker dette. Tror ikke jeg orker å gå samme veien, men all cred til deg for å stå for saken! Ser faktisk ut som det aller beste er å registrere firmaet med en epost man sjelden bruker, for å redirecte all spamen inn der. Det er så irriterende at dette er lovlig, og at firmaer går denne klar uetiske veien å markedsføre seg på. Håper alt telefonsalg og nyhetsbrev til slutt blir ulovlig, man får jo ikke tid til å drive bedrift, bare motta spam og telefonsalg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå