Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Indefinido/imperfecto

MKL

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare forskjellen på indefinido og imperfecto? Har lest flere forklaringer, men forstår ikke hvordan man bruker de forskjellige formene.

Feks: Liliana (ir)_______ a la universidad.

(Hacer)_______ buen tiempo.

Los chicos (beber)__________ demasiado.

Noen som kan hjelpe? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan godt prøve å forklare så godt jeg kan ved å være spesifikk. Jeg hadde også store problemer med disse formene da jeg var på det stadiet.

Generelt kan en si at indefinido brukes på spesifikke tilfeller der noe konkret skjer på et spesielt tidspunkt. Mannen danset til langt på natt. Jeg gikk på skolen i går. Jeg ble kjent med en gutt i går. Mens imperfecto brukes om noe som skjedde generelt. For eksempel jeg var alltid glad. Han var ikke glad én gang, men flere, vi vet ikke hvor mange.

Dette er hovedregelen, den kan konkretiseres ved hjelp av følgende punkter:

1.

Indefinido brukes når du bruker følgende tidsord: Ayer (i går), la semana pasada (forrige uke), fast måned, dag eller årstall (1990, mai, femte mai). Altså begreper som beskriver en FAST tid.

Imperfecto brukes når følgende ord brukes: Siempre, cuando era joven (da jeg var ung) Altså ord som forteller om noe uten en spesifikk tid.

2.

Imperfecto brukes alltid når vi snakker om klokka. Klokken var ett da... Era la una cuando... Klokken var to da.. Eran las dos cuando.

3.

Verb som brukes rett før noe plutselig skjedde er alltid i indefinido. Dette kan være vanskelig i starten, men det kommer etter hver. Du kan tenke i engelsk "I was watching TV. when it began to rain" Was watching delen er i imperfecto. Enten kan du si "Veía la tele cuando empezó a llover", eller "Estaba viendo la tele...." Det er valgfritt.

4.

Om følelser i fortiden snakker vi alltid i imperfecto. Estaba muy triste. Estaba muy nervioso. (Merk, Jeg ble syk blir i indefinido fordi det skjedde og er en spesifikk handling)

5.

Om bakgrunnen og når vi beskriver ting brukes alltid imperfecto. El cuado era maravilloso. Bildet var fantastisk. Hacía mucho calor ayer - Det var varmt i går. Det er bakgrunnen og derfor brukes imperfecto.

Ting som skjedde, for eksempel "El perro se murió" blir i indefinido fordi noen døde og det er en spesifikk handling.

6.

Det er mange ord som endrer mening etter hvilken form som brukes.

Supe (indefinido) blir Jeg fant ut, mens Sabia blir jeg visste

Conocí (indefindo) blir jeg ble kjent med, mens "Conocía" blir jeg kjente.

Jeg ville lest meg opp på alle disse ordene etterhvert som du forstår disse formene bedre.

Det var vel det jeg kommer på nå. Husk at indefinido/imperfecto ALLTID er vanskelig i starten, jeg har ikke møtt noen som er frustrert over hvor vanskelig det er. Selv spanjoler sliter med dette og jeg må ofte reflektere lenge over hva som er riktig å bruke mange ganger. I Latin-Amerika er det bare kaos, der driter de langt i hvilken form de bruker når. Ihvertfall muntlig. Tranquílate, todo saldrá bien!

Til eksemplene dine

Liliana fue a la universidad. Hun GIKK til skolen, det er en spesifikk handling som skjedde.

Hacía buen tiempo. Dette er bakgrunnsinformasjon og er dermed imperfecto.

Los chicos bebieron demasiado. De drakk for mye, dette er også en spesifikk handling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...