OnetroM Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Jeg er på utkikk etter en blitz til mitt EOS550D hus. Har ønske om at den kan fjernutløses, slik at den kan plasseres bedre for indirekte lys. Er så lei av den integrerte blitzen som sitter på kameraet, spesielt på bilder tatt innendørs. Jeg har ikke noe krav til at det må være Canon-original og jeg er en under middels amatørfotograf som ikke trenger proffutstyr på en god stund enda. Pris er således en faktor, men det kommer litt i andre rekke. Hva har jeg av alternativer? Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Hvis du fortsatt vil beholde automatikk, er nok en biltskabel det billigste alternativet. Trådløs blits med automatikk kan løses med en IR-sender på kameraet og f.eks en Sigma EF-610 DG Super, IR er basert på lys, og krever oftest fri sikt for å virke.Radiostyring er da en bedre løsning, her på berget vil jeg anbefale Phottix Odin, eller en litt enklere og billigere på E-bay Pixel King. Uten automatikk er det mange billige alternativer, uten at jeg vil anbefale noe, da jeg ikke har prøvd dette. EDIT: Jeg har kjøpt et sett med Pixel King, og er veldig fornøyd. Her fant jeg et sett som befinner seg i England, da er det håp om å få det hjem før (h)jul. Review: Endret 13. desember 2012 av Cilleron Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 14. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2012 Takk for innspill. Hva mener du forresten med "fortsatt beholde automatikk"? Slik jeg leser det, mener du toveis kommunikasjon mellom blitz og kamera. En blitz med fjernutløser uten automatikk må følgelig stilles inn manuelt og krever litt med kunnskap og eksperimentering. Gitt at jeg forstod deg rett. Sistnevnte alternativ er i så fall interessant, sa fremt blitzen fungerer med full automatikk når den er montert på kamerahuset. Det er ikke mange testbilder man skal ta f.eks innendørs før en julaften er i boks med blitzen på peishylla. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 (endret) Helt riktig. Alle de løsningene jeg nevner med linker gjør at du beholder muligheten til full automatikk (TTL-blitssyring). Jeg har kjøpt en sender og to mottagere til mine blitser, dette fungerer fint til det jeg tar av portretter. Endret 14. desember 2012 av Cilleron Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 14. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2012 Begge disse radioløsningene krever blitz i tillegg, men jeg er enig i at det ser snacksy ut. Prismessig blir det allikevel litt i overkant for mitt begrensede bruk. Da sitter vi igjen med alternativet manuell blitz uten TTL. Finnes det noen som fjernutløses trådløst av de? Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Den blitsen jeg linket til (og mange flere) støtter TTL og kan styres trådløst via IR blitstriggere, slike triggere har jeg ikke brukt, og vil derfor ikke anbefale noen av dem. Kanskje noen andre kan? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 (endret) Dealexstreme har flere rimelige løsninger på blitsstyring og blitser, sålenge du vil kjøre manuell kan du like greit kjøpe de billigete YONGNUO blitsen/ne og tilsvarende radiosender/mottaker. Edit: et annet alternativ er og kjøpe en Canon 430 Ex II blits og en Yongnuo ST-E2 IR-trigger, da får du full automatikk, da kan du bruke flere blitser på samme system. Endret 14. desember 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå