tommyb Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Det er ikke snakk om at folk ville vente, det er snakk om at distributørene ikke ville produsere eller markedsføre noe de tre første årene fordi de vil ha langt høyere marginer om de venter. De kan si "sorry, vi har ikke plass til denne boken i vår kolleksjon i år", eller i det hele tatt kjøre hele standardproduksjonen, og så bare la være å markedsføre/distribuere den... Til copyrighten er gått ut. Erfarne/populære skribenter vil da ha lært å skrive gode kontrakter, mens nye/smale forfattere bare må finne seg i det. Jeg har forstått at det til en viss grad er sånn med musikere allerede nå... Og utrolig nok ser det ut til at artistene nå får enda dårligere prosenter når streaming tok over enn de gjorde da Sony og co. faktisk måtte levere fysiske eksemplarer... Jeg hevder forrøvrig ikke å vite den hele og fullstendige sannhet om hvordan alt ville blitt, men om storkapitalen KAN rkjøre musikere/forfattere/kunstnere, så er spørsmålet, ville de utnyttet disse for økonomisk gevinst om de kan? Ja/Nei? I think "Ja". Endret 23. desember 2012 av tommyb Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Opphavsretten går jo aldri ut om boka ikke blir publisert i utgangspunktet. Noen må strengt tatt være den første. Igjen spørsmålet lar seg jo besvare, om man er villig til å bruke litt tid på det; hvor mye selger en bok i løpet av de første årene etter publikasjon, kontra verdien som katalogtittel? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Men den går definitivt ut i det scenarioet jeg beskrev, hvor de først kjører et lite opplag uten markedsføring på f.eks. alle førstegangspubliserte. Men ja, det skal være mulig å se hvor mye en bok selger i løpet av de første årene etter publikasjon. Lenke til kommentar
Pål M. Lykkja Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Hei! Takk for en fantastisk bra artikkel. Kan du en eller annen gang si nærmere hva du mener med «generelle tvangs- og avtalelisensordninger med «generelle tvangs- og avtalelisensordninger»? Flott at du tør, som en ensom svale, å imøtegå Wium Lie sin argumentasjon. Litt synd at advokater har null verdi på markedet dersom de ønsker å myke opp opphavsretten. Det kunne vært spennende med advokater som kunne ofret alle økonomiske interesser for å forfølge sine akademiske interesser, men det er veldig få som er rike nok til å gjøre det. Dessverre. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 http://www.dagbladet.no/2013/01/22/kultur/analog_digital/musikk/beck/beck_hansen/25369060/ En som tar grep,hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå