OmarL028577693 Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Godt med nytt kamera i hus. Meget lekkert kamera, noe dårlig bygd. Olympus OMD er mye bedre bygd. Menyene virker meget greie. AF er helt okey. EVFen er ikke den beste jeg har sett, Oly OMD sin er bedre. Skal ta noen bilder av min X100s med påmontert tilbehør, bare lekkert Endret 5. april 2013 av kelux Lenke til kommentar
LBe Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 @kelux: Hva legger du i at det er noe dårlig bygd? Det høres ikke spesielt oppløftende ut Lenke til kommentar
ulfgre Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Flott kamera. En ny utgave av Gordy strap ? Regner med det blir en brukt X100 på meg snart. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) @ LBe Batteriluken er elendig, heldigvis så er min gjemt unna pga half-case greia. Sammenligner med Olympus OMD som er et værtett kamera, selveste kamerahuset er meget bra. Den sitter utrolig godt i hånda med half-case og tommelgrepet påmontert. Løp og kjøp @ ulfgre Det er ikke Gordy strap, denne heter Grimm. Kjøpte alt fra samme ebay sjappe. Softrelease knappen kjøpte jeg fra et annet sted. Edit: Fikk testet in-camera RAW konvertering tilkoblet til en 24" full HD skjerm. Fungerte meget bra Nå må jeg bare finne ut hva de forskjellige parametrene gjør. Endret 5. april 2013 av kelux Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Noe med X100s filene som jeg synes er litt rart. X100s har RAW filer på rundt 33MB og JPG filer på 4-7MB, noe jeg syns er lite når iPhone 4s har JPG filer på 3MB. Sony RX100 har RAW filer på litt over 20MB og JPG filer på 6-10MB. Det er 16Mp vs 20Mp. Hvorfor er JPG filene så små? Mye komprimering? Håper Fuji kommer med mulighet for 8bit TIFF. X100s er ikke noe Ferrari, men den duger... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Kommer an på komprimeringsgrad og motiv. Raw-filer har forskjellig størrelse avhengig av antall bit, komprimeringsgrad og ekstra informasjon som objektivkorreksjon. Ville ikke bekymret meg for filstørrelsene - kikk heller på detaljnivået i bildene - det er det som er interessant - ikke filstørrelsene. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Noe med X100s filene som jeg synes er litt rart. X100s har RAW filer på rundt 33MB og JPG filer på 4-7MB, noe jeg syns er lite når iPhone 4s har JPG filer på 3MB. Sony RX100 har RAW filer på litt over 20MB og JPG filer på 6-10MB. Det er 16Mp vs 20Mp. Hvorfor er JPG filene så små? Mye komprimering? Rawfilene til Fuji X-pro1, som også har 16 megapixel X-trans sensor, er på runt 25Mb. Mens på X100s, 16 megapixel X-trans II, er de på rundt 33 som du sier. X100s har 14bits rawfiler, mens X-pro1 har 12bit. Hvilken bitdybde Sony RX100 har på rawfilene sine aner jeg ikke. JPG filene til X-pro1 og X100s er jo fantastiske. Så hvordan filstørrelsen er blitt så liten bekymrer meg ikke. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Du har nok helt rett, Trondster. JPGene er meget fine, må bare finne ut hva jeg liker best. Får se om jeg klarer å kutte ut RAW + PC redigering, kan bli meget vanskelig. Det går ganske greit å konvertere RAW filer på X100s, spesielt når man kan koble til en større skjerm. Ting er ikke som jeg trudde.... Jeg trudde at OVF hadde digital splittprisme, men det er kun EVF. Skjønner ikke vitsen med dette, like greit å fortørre søkerbildet. Jeg trudde at jeg skulle bruke EVF mer enn OVF. FAIL! OVFen er MYE bedre. Jeg er så glad for at jeg ikke kjøpte Sony RX1. Ting jeg ikke liker... Det gule ikonet i EVFen som illustrerer stille modus, Fuji må få fjernet den i en FW oppdatering. Ikke mulighet for lagring i TIFF format ved in-cam RAW konvertering. Enkelte deler er virker litt pinglete laget(batteriluke, brytere). Ellers er jeg meget fornøyd. Kunne tenkt med en mulighet for å legge til evt. bytte ut noe i quick menyen. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Har fått tatt litt bilder på gata i dag. Flere positive inntrykk. Jeg begynner å venne meg til den lille størrelsen. Og lukkeren lager så godt som ikke noe lyd når man tar bildet - og det føles bra. 23mm (35mm i FF) brennvidden digger jeg. Det ser ut til at mine antagelser var rett. Jeg syntes ofte 35mm (52mm i FF) objektivet på X-pro1 ble litt trangt, samtidig som 18mm'rn jeg har blir ofte for vid. Så X100s er akkurat passe, synes jeg fikk bekrefta det i dag. Det som jeg ikke liker er at for å få lukkertid 1/4000s så kreves det blender mindre enn f/8, og for lukkertid 1/2000s må han ha f/4 eller mindre, og man må ned på lukkertid 1/1000 for å bruke en større blenderåpning enn f/4. Hadde ikke lest manualen da menyer og alt er så likt som på X-pro1 som jeg har hatt en stund. Og ble derfor forvirra på gata i dag da jeg ville skyte med full blenderåpning f/2.0 for å teste litt, og alle de bildene ble overeksponert fordi lukkerhastigheten gikk ikke mer enn til 1/1000 uansett hva jeg prøvde på. Nå er det innebygd ND filter på X100s, så da lar det seg bruke store blendere i dagslys også. Men litt uvant, og tungtvint. Autofokusen imponerte meg ikke så mye mer enn X-pro1. Den bommet noen ganger også. Men jøsses, den er bra nok for den type foto jeg skal bruke dette kameraet til. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 X100 har leaf shutter/bladlukker og X-Pro1 har vanlig lukkergardin, derfor får du ikke brukt f/2 med høye lukkertider. Men igjen så kan du synce med ekstern blits på 1/4000sek, med speilrefleks og speilløse med lukkergardin er sync hastigheten 1/180, 1/200 og 1/250sek. avhengig av type kamera. Mange kameraer kan man presse opp til 1/400 og 1/500sek. uten en særlig stor svart stripe der blitsen ikke kommer til. Jeg har ND filteret på Fn knappen og bruker som oftes f/5.6 når jeg er ute. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Takk for tipset - og info. Visste at lukkeren på X100(s) var annerledes blant fordi den er så stille, men ikke helt hva det betydde i praksis for meg. La ND filter på Fn knappen nå. Pleid å ha iso der på X-pro1, men ISO kan jeg endre via Q-menyen ganske raskt allikevel. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Har ISO på auto(6400) og minste lukkertid på 1/125sek. Lenke til kommentar
Swome Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Har så utrolig lyst på x100s nå! Må bare få solgt et av de gamle kameraene mine først for å finansiere kjøpet. Gi en lyd hvis dere vet om noen som er interessert i en pent brukt Panasonic G2 Og fortsett å dele meninger og erfaringer med x100s. Er interessant å lese hva dere synes om kameraet Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Har ISO på auto(6400) og minste lukkertid på 1/125sek. Har ikke brukt auto ISO på X-pro, blant annet fordi man ikke kan velge minste lukkertid på det kameraet, og med 35mm objektivet får man minstelukkertid på 1/50 eller noe sånt. Så "ubrukelig" der. Langt bedre da på X100s, ja. MEN, slik forstår det da, hvis man skyter i full manuell, altså setter blender og lukkertid selv, så vil auto ISO justere seg til det kameraets lysmåler mener er riktig uansett. Det vil si, hvis jeg velger en bestemt blender for å få den dybden jeg vil, og setter lukkertid ut fra hva jeg ønsker av bevegeles(u)skarphet på ting som bevegers seg, så fikser auto ISO at jeg får riktig lys (ut fra kameraets lysmåler). Nice. Men i det øyeblikk jeg finner, fortsatt i full manuell modus, at jeg ønsker å over- eller undereksponere pga lysmåleren tar feil, eller jeg ønsker en bestemt effekt, så blir det vanskelig fordi uansett om jeg da gir litt større/mindre blender, eller litt lengre/kortere lukkertid - så vil auto ISO justere ISO'n så bildet blir like lyst som det var ut fra hva kameraets mening om lyset er. For veldig mye kan man sikkert bruke auto ISO. Og funksjonen er langt mer nyttig på X100s enn på X-pro1. Foreløpig tror jeg at jeg vil sette ISO selv i de fleste situasjoner. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Har så utrolig lyst på x100s nå! Må bare få solgt et av de gamle kameraene mine først for å finansiere kjøpet. Gi en lyd hvis dere vet om noen som er interessert i en pent brukt Panasonic G2 Og fortsett å dele meninger og erfaringer med x100s. Er interessant å lese hva dere synes om kameraet Det er mye å like ved x100s. Vet ikke noe særlig om Pansonic G2, men ønsker du å kjøpe x100s for å erstatte G2'n? I så fall, vil du da savne zoom muligheten fra G2? Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Fuji X100S JPGs Digger kvaliteten og muligheten for å konvertere rå filene i kameraet. Kobler X100S til en gammel Benq 24" LCD skjerm som jeg hadde tenkt å gi bort/kaste. Her er noen bilder fra barneskolen i nabolaget, råfilene er konvertert i kameraet og t.o.m. beskjært i kameraet, rettet litt på horisontet i LR4 og eksporterte filene med 1024piksler på den lengste siden, standard oppskarping for skjerm ved eksport. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Ikke verst, Kelux Skulle hatt mulighet til å tilkoble mus og tastatur til dette kameraet. Skulle ikke forundre meg om du hadde klart å lage til noe der også Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg så gjennom alle svart-hvit bildene jeg tok for noen år siden da jeg kun hadde analoge kameraer, jeg gikk rundt med Pentax ME, ME Super og andre analoge i en periode på 3 måneder før jeg kjøpe Sony A850 FF DSLR. Jeg var fornøyd med kvaliteten på dem så jeg ser ingen problemer med å ta bilder kun i JPG. Ikke se bort fra at det kommer Adobe LR4, NIK og OnOne lisenser tilsalgs på bruktmarkedet om ikke så lenge Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg ser på RAW som en mulighet til å redde seg inn hvis det har gått galt, eller som et hjelpemiddel i etterkant ved spesielle og krevende forhold. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Juks Har histogrammet på i OVFen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå