Gå til innhold

Norge og Sverige - är det ikke dags för en ny union?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Hvis de vill - absolut! Men man må begynne någonstans. Norge-Sverige föles som en naturligt begynnelse.

Fint, og hva skal være det viktigste målet for unionen. Enda mere penger til de som allerede er griserike, eller?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av dem. Og det er triste saker.

Så hva med de som - i likhet med meg - regner seg for å være både eldre og følger godt med...?

Geir :)

Etter det jeg har fått med meg så er du liberalist. Om det er ingen eller få goder som de kan utnytte så vil ikke veldig liberal innvandring føre til de samme problemene.

Ergo, du støtter ikke svensk innvandringspolitikk som er basert å ha en velferdstat kombinert med velferdsinnvandring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvordan tenker du nå?

Er det for å skape enda flere rike nordmenn og svensker, eller er det tenkt at vi samlet skal bruke alle våre ressurser, på noe nytt og flott - eks: noe som har større betydning for hele kloden?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

PencilCase: option 1...

Men det er klart at i et demokrati så är det jo folket som bestemmer hvordan pengene skal spenderes.

Javel - da er det vel slik at de fleste borgerne i disse landene ville synes det var nyttig nok, men for et mindretall, hvor jeg befinner meg, vil nok miste interessen, fordi "vi" er av den formening at vi har blitt så rike, at vi lider på grunn av for mye rikdom - og mer av det samme, betyr bare enda mer lidelse.

"Vi" vil heller ha en bedre måte å bruke vår samlede rikdommer på, enn å sy enda flere behagelige puter under armen på ellers oppegående individer i begge landene.

No offence ...

;)

Lenke til kommentar

Javel - da er det vel slik at de fleste borgerne i disse landene ville synes det var nyttig nok, men for et mindretall, hvor jeg befinner meg, vil nok miste interessen, fordi "vi" er av den formening at vi har blitt så rike, at vi lider på grunn av for mye rikdom - og mer av det samme, betyr bare enda mer lidelse.

"Vi" vil heller ha en bedre måte å bruke vår samlede rikdommer på, enn å sy enda flere behagelige puter under armen på ellers oppegående individer i begge landene.

No offence ...

;)

none taken, men hvis du vil gjenomföra något sånt utan stöd från majoriteten blir det ju diktatur av det hela.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

none taken, men hvis du vil gjenomföra något sånt utan stöd från majoriteten blir det ju diktatur av det hela.

Det må komme ut fra godheten til folket, og den lar seg ikke piske frem - det har du helt rett i, men jeg har god tro på at det vil tvinge seg frem, den måten å tenke på ... Kanskje ikke i dette livet, men som du vet, har vi evigheter av tid på oss. Så tror jeg at hvis folket fikk tingene presentert på ærligere måter, så ville de vist større etisk og moralske standarder enn våre folkevalgte utviser. Men, du behøver ikke tenke for mye på disse ordene - de er forfattet av en som tror på noe bedre enn det som er mulig, for tiden

Lenke til kommentar

Mmhh...trenger Sverige desperat penger? :p

Ok, da, spøk tilside. Det ville fått en del utfordringer.

1. Den enorme befolkningsforskjellen mtp. demokratiet.
  2. Hvordan kan svensk økonomi tilpasse seg en sterkere krone mtp. industrien?
  3. Sammenslåingen mellom øst- og vesttyskland kostet flesk. Hvor mye kommer en sammenslåing mellom Norge og Sverige til å koste, og hvem skal betale regningen?

Endret av Tollari
Lenke til kommentar

Hei borglab.

Jeg har også tenkt på at dette med en skandinavisk eller nordisk union (eller en forbundsrepublikk) er noe å vurdere. Den etniske arven til nordmenn, svensker og dansker (samt islendingene og færingene) er meget nært beslektet. Vi (genuine skandinaver) er alle nedstammet fra de germanske stammene som befolket Skandinavia, våre språk (med unntak for islandsk, som er langt mer "arkaisk") er for det meste gjensidig forståelige (denne forståelsen vil også kunne forbedres innenfor en nordisk forbundsstat), og våre kulturelle tradisjoner har mye til felles. Vi har også vært under samme styre over mange år opp igjennom historien.

I en ideell verden ville jeg sett på et slikt politisk samarbeid mellom de nordiske folkene som en svært positiv ting, men det er dessverre en del problemer som burde løses om jeg skal gi det min støtte idag. Sverige må først og fremst løse sine mångkulturella problemer. Hvorfor skal vi nordmenn slå oss sammen med en stat som har enda mer selvhat enn vi? Politikerne deres har gjort det til en av sine hovedprioriteringer å dekonstruere det etnisk svenske og erstatte det med sitt mångkulturella, "nya Sverige."

Jeg har et forslag: Danmark og Sverige melder seg ut av EU, vi slår oss sammen i en nordisk forbundsstat, vi stenger grensene for fjernkulturell innvandring, og vi avvikler det multikulturelle prosjektet.

Når det gjelder hovedstad: Hvorfor ikke bygge en ny by på en eller annen passende plassering? En vakker nordisk hovedstad som symboliserer Nordens nye begynnelse. Hele byplanen bør være arkitektdesignet på en slik måte at vi slipper all den stygge, degenererte arkitekturen som dessverre kjennetegner store deler av Oslo og Stockholm idag.

En av mine (svenskspråklige) favorittbøker, 'För livets skull: Arkeofuturism som ny politisk riktning', argumenterer for opprettelsen av en slik nordisk forbundsstat. Anbefales.

http://www.reaktion.nu/

http://www.bgf.nu/jj2.pdf

Hade detta inte varit så jävla nice om Sverige och Norge kunde ingå en ny union? Skandinavism är väl också trevligt, men för oss svenskar är det betydligt lättare att förstå vad ni norrmän säger, till skillnad från danskan som är helt omöjlig. Dessutom sitter vi ju faktiskt ihop och har en väldigt lång delad gräns med varandra. (för att ikke snakke om att vi deler Nobelpriset, som ju er på tapeten nå)

Visst gick det inte så bra förra gången med konsulatkrisen och så vidare, men den här gången skulle vi kunna ingå en union på lika villkor, som äkta jämlikar. Deres vet dessutom att om dere vill gå ur så kan dere lita på att vi låter dere gå :) (till skillnad från Danmark, som bara gav upp dere till oss för att vi piskade dem i Napoleonkrigen)

Jag skulle gissa att vi i Sverige måste vara väldigt generösa för att få dere intresserade... men våra industrier och innovationer + deres olja föles ju som en oslagbar kombination. Tänk också vad mycket vi skulle tjäna på att slå ihop alla möjliga myndigheter (dock en hög initial kostnad).

Här är mina förslag på vad vi (Sverige) kan lägga på förhandlingsbordet:

* Oslo kan få vara hovedstad (även om jag tycker att Stockholm egentligen är mye vackrare)

* En gemensam riksdag, men räkna om rösterna så att norrmännens röster räknas som 50%, och svenskarnas 50%... i alla fall temporärt, i x antal decennier (50 år?).

* Vi kan byta ut ÅÄÖ mot ÆØÅ, eller i alla fall Ö mot Ø. ("Æ" är en lite omständig bokstav)

* Vi slutar klaga på er val- och säljakt (vi lover)

* Vi kan avskaffa vårt kungahus

Vad jag skulle vilja se för motprestationer från dere (Norge):

* Avskaffa nynorsk som skriftspråk... det blir jobbigt nog med både bokmål och svenska. Som talspråk är det och alla andra dialekter såklart ok.

* Ja, vi vill ha lite olja... bland annat kan vi använda inkomster från den för att förverkliga snacket om snabbtåg mellan Stockholm och Oslo. (tar 6 timmar nu, skulle kunna ta mindre än 3 timmar)

* Naturligtvis måste Norge också bli en del av EU. Inte så morsomt, men vi skulle gemensamt få i alla fall ett uns mer makt om vi var tillsammans... och norska studenter i London skulle slippa betala 100,000:- per termin i tuition fees. Vi kan tillsammans verka för att avskaffa EU:s jordbruksstöd.

* Avskaffa ert kungahus

Vel, hva synes dere?! Jag vill väldigt gärna höra vad ni norrmän tycker och känner om saken. Visst finns det saker vi kan ha svårt för att komma överens om, men det känns som att det är en mycket större del som vi kan samsas om.

Endret av Wyrd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I en ideell verden ville jeg sett på et slikt politisk samarbeid mellom de nordiske folkene som en svært positiv ting, men det er dessverre en del problemer som burde løses om jeg skal gi det min støtte idag. Sverige må først og fremst løse sine mångkulturella problemer. Hvorfor skal vi nordmenn slå oss sammen med en stat som har enda mer selvhat enn vi? Politikerne deres har gjort det til en av sine hovedprioriteringer å dekonstruere det etnisk svenske og erstatte det med sitt mångkulturella, "nya Sverige."

Hvilke typiske norske/nordiske "verdier" mener du vi har mistet (her i skandinavia) de siste 50 år, grunnet innvandringen og integreringen av mulitikultur?

Hvordan tenker du nå?

Jeg tenker at enda mer grådighet og perfeksjonering av det nordiske egoet, ikke er ønskelig.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hvilke typiske norske/nordiske "verdier" mener du vi har mistet (her i skandinavia) de siste 50 år, grunnet innvandringen og integreringen av mulitikultur?

Vi snakket egentlig om sverige. I sverige sa feirer de ikke nasjonaldagen, tor ikke a holde opp flagget sitt fordi de risikerer a bli kalt hoyreekstremist. Det har blitt langt mer kjonnsdeling, sverige er ikke lenger et lavkriminalitetsland og mange steder er det ikke trygt a ga ute om natten.

Her I norge har vi tatt en litt mer nasjonalistisk kurs og forskjellen er stor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi snakket egentlig om sverige. I sverige sa feirer de ikke nasjonaldagen, tor ikke a holde opp flagget sitt fordi de risikerer a bli kalt hoyreekstremist. Det har blitt langt mer kjonnsdeling, sverige er ikke lenger et lavkriminalitetsland og mange steder er det ikke trygt a ga ute om natten.

Her I norge har vi tatt en litt mer nasjonalistisk kurs og forskjellen er stor.

Pussige greier ... Jeg bor 20 minutter unna svenskegrensen - og har flere ganger vært over, på flaggans dag, og det ser ikke ut som om, eller man hører ei heller, at noen, det være seg hvite eller farvede svensker, skammer seg, eller frykter represalier, over markeringene. Men, så har jo sverige en helt annen måte å feire nasjonaldagen sin på, og ofte hører jeg av mine svenske kollegaer, at de misunner oss den typen folkefest, som vi har i våre tradisjoner.

Så, den eneste forskjellen jeg vet om, er den som har vært der lenge før innvandrere kom til våre breddegrader.

Når det gjelder "samfunnsikkerheten" forøvrig, så mener jeg sverige er ganske like oss her i norge. De har lik oss, store utfordringer på enkelte steder, hvor tettheten av innvandrere er for stor, til at normalt intehreringsarbeid får virke etter sin naturlige prosess. Da tenker jeg på områder/byer som eks, Malmø.

Og slike tilstander er noe vi må gjøre en bedre innsats på.

Det var forøvrig hyggelig å høre at vår nye kringkastingssjef roste sin egen multikulturelle bydel opp i skyene. Han sa noe om at stedet hadde blitt et veldig forandret i de årene han hadde bodd der, og alt var gått en vei - nemlig fremover for alle kulturer, og derfor ville han, på tross av sin posisjon og matriell rikdom, for all del ikke flytte over til en "norskere" del av byen.

Så, virkeligheten er mer enn alt det problematiske man evner å se, man kan, hvis man vil, også få balansen i helhetsbildet, ved å også huske og "blåse opp" de tydelige og helt virkelige fremskrittene som foregår hele tiden.

Lenke til kommentar

Verdiene våre er ikke så mye å skryte av om dagen, men jeg tenker ikke å lede dette over til en diskusjon om hvilke verdier som er å foretrekke. Om man mener at en forholdsvis etnisk homogen nasjon er det beste grunnlaget for å bygge et godt og harmonisk samfunn, er det nesten litt selvforklarende hvorfor man motsetter seg en politisk modell som går ut på å gradvis gjøre Norden så internasjonalt og etnisk heterogent som mulig. Jeg mener rett og slett at vi bør ta godt vare på det nordiske, og der er det etniske grunnlaget viktig. :) Om man mener at det er positivt om Norden gradvis blir transformert til en internasjonal suppe, så diskuterer vi ut ifra helt ulike premisser.

Endret av Wyrd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om man mener at det er positivt om Norden gradvis blir transformert til en internasjonal suppe, så diskuterer vi ut ifra helt ulike premisser.

Snakker du om å velge mellom ren og uren rase?

Lenke til kommentar

Snakker du om å velge mellom ren og uren rase?

Det er vel kanskje en måte å si det på, men jeg ville nok valgt en annen formulering. Jeg syns den nordiske etniske karakteren bør bevares fremfor å gradvis transformere Skandinavia til en internasjonal smeltedigel, eller et splittet multietnisk samfunn, ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er vel kanskje en måte å si det på, men jeg ville nok valgt en annen formulering. Jeg syns den nordiske etniske karakteren bør bevares fremfor å gradvis transformere Skandinavia til en internasjonal smeltedigel, eller et splittet multietnisk samfunn, ja.

Jeg synes det er greit å være helt oppriktig - og tar gjerne en runde rasespørsmål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...