Zemeckis Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Når temperaturen begyner å kommer rundt 10-15 minus grader så kommer det dugg nederst på alle vinduene i leiligheten. Leiligheten er på 70kvm på et plan. Den er snart 2 år gammel med 3-lags vinduer med u-verdi på 0,7 og det er balansert ventilasjon fra flexit med nye filter. Dugge kommer som oftes når vi har klær til tørk. Ventilasjonen står på normal drift og når vi dusjer,ivertfall når fruen dusjer så står den på maks. Merker at når anlegget står på maks så kommer det dugg når det begynner å bli skikkelig kaldt ute, men jeg merker ikke noe til dugg når det er rundt 5 minus grader. Vi har avtrekk på bad/vaskerom og stue og tilluft på alle soverom pluss stue. Ingen lufteventiler på vinduene. Men jeg lurer på om det skal være slikt? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Kondens. Helt vanlig. Når det blir tilført fuktighet i lufta inne vil den fuktigheten bli til vann når den kommer i kontakt med de kalde vinduene. (Vil jeg tro. Fysikk var aldri min sterke side.) Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Det er helt normalt! Det skjer med meg også. Det er vell bare kondens når det skjer med alle vinduene i huset, men hadde det bare vært ett vindu så kunne det ha vært fare for at fuktig luft bra sluppet inn i det ene laget med glassvindu slik at det fuktigheten trekker seg til glasset hvis du forstår hva jeg mener. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Så lenge fukten barefinnes i vindu / karm periodevis er nok dette normalt. Du kan kjøpe et hygrometer og måle fuktigheten i luften inne. En avfukter fra Clas Ohlson til 1200 kr kan hjelp med å bringe ned fuktigheten. Men mål først og fuktigheten inne bør ikke overstige 70 % på vinterstid. Hjemme hos oss er den under 40 % på kalde dager. Da er luften så tørr at slimhinnen kan bli irritert. Klestørking inne krever at luften byttes ut for at ikke fuktighet skal hope seg opp i luften. Et stativ til tørking blir helt tørt på 2 dg inne hos oss. Dersom klær lukter muggent etter å ha tørket inne har klærne tørket for sakte. husk også at klestørking kjøler rommet og dermed må du bruke mer energi til å varme opp. Du kan også tørke klærne i trommel (kondens) for å unngå at luften blir fuktig. Energimessig i forhold til å tørke på stativ inne kommer du ut i null ca. Du kan også tørke på på bad eller noe med god ventilasjon og lavere temperatur for å spare strøm. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Kjøp en luftavfukter og tørk klærne i samme rom som den står. Problemet er at når du tørker klær inne, overføres fukten fra tøyet til luften, slik at den relative luftfuktigheten stiger. Dette gjør at fuktigheten kondenserer til vann når den kommer i kontakt med de kaldere vinduene (og andre kalde ting, som vegger dersom du har dårlig isolasjon eller svært høy fuktighet i rommet). Det er heller ikke særlig helsefremmende at det er for høy luftfuktighet i huset. Kjøp deg også et hygrometer og følg med. Endret 13. desember 2012 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå