Gå til innhold

arbeidsmiljøloven og arbeidstid


1915

Anbefalte innlegg

viste ikke hvor jeg skulle poste denne. tar den her. hvis det er feil så flytt den til rett del av forumet :)

 

 

nå har det seg slik at jeg jobber som tømrer. og er uenig med sjefen om arbeidstid.

 

til vanlig jobber jeg 7.5 timer pr dag og 5 dager i uken og det er 37.5 timer i uka. og det blir 150 timer i mnd som er normalt.

 

men nå er vi bortreist og jobber lengre dager. greit det.

 

MEN: her kommer dillemaet.

 

vi jobber 11 dager i strekk med 12 timer hver dag. og 12 timer ganger 11 er 132 timer. og så er vi hjemme i 3 dager. og så er det på'n igjen med 11 nye dager. slik har det holdtpå i 3 mnd nå. kjenner jo at jeg er sliten.

 

offshore jobber dem jo 12 timers dager med 14 dager på og 1 mnd fri.

 

det jeg mener er at det IKKE er lov å jobbe 132 timer på 11 dager og KUN ha fri i 3 dager og så er det på'n igjen. stemmer dette?

 

finner ikke noe på arbeidsmiljøloven om dette.. noen som kunne funnet reglene for hvor mange timer man har lov å jobbe på arbeidsmiljøloven så jeg kan legge det fram på bordet svart på hvitt? takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

viste ikke hvor jeg skulle poste denne. tar den her. hvis det er feil så flytt den til rett del av forumet :)

 

 

nå har det seg slik at jeg jobber som tømrer. og er uenig med sjefen om arbeidstid.

 

til vanlig jobber jeg 7.5 timer pr dag og 5 dager i uken og det er 37.5 timer i uka. og det blir 150 timer i mnd som er normalt.

 

men nå er vi bortreist og jobber lengre dager. greit det.

 

MEN: her kommer dillemaet.

 

vi jobber 11 dager i strekk med 12 timer hver dag. og 12 timer ganger 11 er 132 timer. og så er vi hjemme i 3 dager. og så er det på'n igjen med 11 nye dager. slik har det holdtpå i 3 mnd nå. kjenner jo at jeg er sliten.

 

offshore jobber dem jo 12 timers dager med 14 dager på og 1 mnd fri.

 

det jeg mener er at det IKKE er lov å jobbe 132 timer på 11 dager og KUN ha fri i 3 dager og så er det på'n igjen. stemmer dette?

 

finner ikke noe på arbeidsmiljøloven om dette.. noen som kunne funnet reglene for hvor mange timer man har lov å jobbe på arbeidsmiljøloven så jeg kan legge det fram på bordet svart på hvitt? takker for svar :)

Det finnes mye om dette i Arbeidsmiljøloven, men kan kanskje være litt vanskelig å forstå. Trolig skulle også din arbeidsgiver, fått godkjet en slik arbeidsordning i forkant (før jobben startet), hos Arbeidstilsynet.

 

Hvis du er organisert, ta det opp med din forening. Hvis ikke, ta kontakt med Arbeidstilsynet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette var en virkelig grusom turnus. Ser at du sammenligner med offshore og jeg kan derfor nevne at petroleumsvirksomheten går under en "arbeidsmiljølov" når det kommer til arbeidstider.

 

Her har du et par punkter:

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid:

Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.(Merk at det står alminnelig arbeidstid.Det betyr at du kan jobbe overtid)

 

§ 10-6. Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

 

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

 

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

 

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

 

 

§ 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

 

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

 

 

§ 10-11. Nattarbeid

(1) Arbeid mellom kl. 2100 og kl. 0600 er nattarbeid.

 

(2) Nattarbeid er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig.

 

Endret av Salt_Skin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

tusen takk for all hjelp til nå.

 

jeg har begynt å søke ny jobb nå og skal ringe arbeidstilsynet og LO og forklare hele saken og slå i bordet medde disse punktene til sjefen/arbeidsgiveren min om dette. så får vi se om han sparker meg eller ikke. ikke det at han har noe grunnlag til å si meg opp. men er liksom prinsippet. og det at han heller ikke betaler overtid er jo det sykeste.

 

det meste vi var oppe i var litt over 90 timer med jobbing på 7 dager. galskap spørr du meg. er jo mere enn det man jobber på 10 dager (2 vanlige arbeidsuker)

Lenke til kommentar

nei men har krav på det uansett når man er reist bort langt og bor borte og må jobbe. da har man krav på det.

 

men klaska disse punktene i bordet hos sjefen. da kokte det over for han. jeg sa ingenting. dro til legen. sykemeldt i 1 mnd. og gikk til sjefen med den og forklarte hvorfor. sa at jeg ble psykisk syk av dette. klarer ikke å jobbe slik. han ble selvsagt syk. og i tillegg har jeg fått store problemer med ryggen. store ryggsmerter. så må gå til behandling og er sykemeldt i 1 mnd. så får vi se etter 1 mnd hva som skjer om han har roet seg ned. er jo også begynt å søke etter ny jobb :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jo klart. men har ikke krevd det enda. må sjekke det før man begynner å kreve. men siden dette prosjektet var startet. og jeg og en annen måtte ta over pga ting gikk skeis. så kan vell ikke kreve så mye tillegg nå. men neste prosjekt er man nødt til å kreve litt mere

Lenke til kommentar

Jeg kan med engang fortelle deg at når vi kommer inn fra jobb(offshore) etter 2 uker skal vi ha minimum 5 dager hvile før vi sendes ut igjen. Kan hende vi jobber utover 12 timer, eller blir lengre enn 2 uker av ulike grunner, men da betales overtid. Med dette sagt er det også et årsverk som skal fylles, men ikke overstiges uten at det betales overtid. ;) alt dette fnner du i loven, men om du er medelm av LO er det bare å snakke ned de så hjelper de deg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...