Gå til innhold

Nytt server-OS


abrj

Anbefalte innlegg

Jeg har en idé til et server-OS. Jeg mener her bare å drodle rundt min tanke om dette

Jeg har forestilt meg et OS som hovedsakelig kjører fra en CD, og er knyttet til en minimal partisjon på HD for å kunne lagre slik som bruker info osv. Grunnen til at jeg ville kjøre det fra en CD er for å minke partisjoner på HD, og for en del sikkerhet. Dette server-OSet må dette OS-et ha støtte for NTFS, ha en form for enkelt GUI og at det skulle kunne fjernstyres over VNC/Remote Admin. Så kommer spørsmålet om hvordan en skal konfigurere oppsettet på denne saken. Her har jeg tenkt meg at man kjører et program på en Windows maskin, hvor man konfigurerer alt av oppsett mht maskinnavn, ip-adresser, drivere, mapper og skrivere man skal dele ut osv. Dette server OS’et må være kompatibelt på en enkel måte mot Windows maskiner, Linux for den del også. En må kunne sette serveren opp slik at man kan legge til og fjerne brukere, og det er her en liten partisjon på HD kommer inn. Er det noen som er med på idéen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres interessant ut! :)

Ettersom det skal ha NTFS support ser det ut for at det må være basert på et MS operativsystem. Linux har foreløpig ustabil støtte for skriving til NTFS.

 

Har et forslag:

Ta en titt her: http://nu2.nu/pebuilder

Programmet lar deg lage et Windows PE lignende system fra Windows XP eller Server 2003.

Booter fra en CD plate og har grafisk vindu. Usikker ang. det med brukere, men det meste lar seg vel ordne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...