AnonymDiskusjon Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Hei. Vet ikke helt om dette er det riktige stedet å poste denne, men håper hvis det er feil en moderator kan flytte denne til det riktige stedet. Jeg har et lite spørsmål om arv og arveoppgjør. Har prøvd å søkt på nettet om spørsmålet, men finner ingen spesielle svar der. Jeg tar et eksempel her med to navn, Per og Kari. Per og Kari sin far dør og etterlater seg 5 millioner i arv, som står på hans konto. Kari har fått et forskudd på arv på 1 million til kjøp av bolig for noen år tilbake. Per skulle også få dette, men faren døde før han fikk kjøpt seg bolig. Kari og Per blir enig om at Per får 1 million først, også deler de resten av pengene på 2. Ergo får Per totalt 3 mill. Kari får totalt 2 mill. Kari mottar alle pengene på sin konto fra banken til faren, men når Kari skal overføre Per sin arv får Kari bare lov til å overføre halvparten av beløpet som kom inn, fordi banken til Kari sier at hovedregelen ved arv er at det skal deles på 2. Skatteetaten skal ha levert skjemaet RF-1615B (melding om arv) hvor mye hver enkelt arving får osv. Kari og Per syntes dette blir veldig rotete ved å oppgi feil informasjon til skatteetaten og at den ene må legge ut for arveskatten og den andre må betale tilbake noe som kanskje blir et "cirka" beløp. Det jeg lurer på: Er dette sånn det er ved et arveoppgjør? Alt må vell ikke deles på 2? Er vell i noen tilfeller at ting ikke kan deles på 2? Noen andre som har vært borte i arveoppgjør selv? Håper på noen gode svar fra dere. På forhånd takk. Anonym poster: 453dd1e3d9de70d28129b5e1733b1186 Anonym poster: 453dd1e3d9de70d28129b5e1733b1186 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 1) Bankene blander seg ikke opp i hvem (så lenge det er en som har myndighet/fullmakt til å disponere avdødes bankkonto) som overfører hvor mye av arvelaters penger til hvilken konto. Spørsmålet ditt, slik det er stilt, fremstår derfor nokså meningsløst. 2) Arveavgiften er noe som betales av den enkelte mottaker etter eiendelene/pengene er mottatt, ikke av dødsboet. Det blir altså ikke snakk om at en av arvingene skal legge ut noe "cirka-beløp" for den andre. (Forøvrig skal Kari allerede ha fylt ut og sendt inn arve/gavemeldingsskjema, og betalt noe avgift, den gangen hun mottok forskudd på arv. Hun har da også brukt opp "fribeløpet" før avgiftsplikten inntrer.) Under avsnitt 4 på skjemaet føres opp at nettoformuen er 5 millioner, og at Per får 3 og Kari 2. Dessuten føres det opp i avsnitt 5 at Kari har mottatt 1 million som gave tidligere, og (om det stemmer) viser til at hun har sendt inn gavemelding tidligere da denne ble mottatt. Det er ingen grunn til å oppgi noen feil informasjon til Skatteetaten her -dessuten er det straffbart å gjøre det... 3) I den grad det er snakk om ting som ikke kan deles på to, altså personlige eiendeler, møbler osv. så er det verdien av eiendelen som skal deles. Om far hadde et maleri til 10.000 skal altså Per og Kari ha 5.000 hver av dette, eller i praksis: den som overtar maleriet kjøper den andre halvdelen for 5.000 (eller mottar tilsvarende mindre penger som arv) fra den andre. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Banken har ingen rettslig adgang til å overprøve avgjørelser som treffes i forbindelse med gjennomføringen av et lovlig privat skifte. Så uansett om de har rett eller tar feil er ikke det noe de har noe med. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Men er det noen spesielle prosessuelle regler man må huske på når man gjennomfører privat skifte, da? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Kari mottar alle pengene på sin konto fra banken til faren, men når Kari skal overføre Per sin arv får Kari bare lov til å overføre halvparten av beløpet som kom inn, fordi banken til Kari sier at hovedregelen ved arv er at det skal deles på 2. Dette skjønte ikke jeg i det hele tatt. Avdødes bank overfører alle pengene til én av arvingene, men hennes bank legger seg oppi hva hun vil bruke dem til? Når jeg og min søster arvet etter min far krevde banken hans at vi begge signerte på uttak. Hva vi tok ut og hvem som fikk dem kan jeg ikke huske de blandet seg oppi. Vi hadde også en situasjon der det var gitt forskudd, og dermed ble utbetalingene til slutt ikke 50/50. Vi tok også ut et beløp av kontoen mens vi ventet på å få taksert alt og solgt leiligheten hans. Geir Endret 13. desember 2012 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2012 Tusen takk for all hjelp. Dette har gjort hodene til "Kari" og "Per" litt klokere =) Anonym poster: 453dd1e3d9de70d28129b5e1733b1186 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå