Gå til innhold

Anbefaling: RAM/minne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"For vanlig bruk anbefaler vi at du har minnemoduler med en kapasitet på 8 GB. Dette er mer enn tilstrekkelig for vanlig bruk og spilling, og prislappen er forsatt svært hyggelig. Er du på stramt budsjett kan du gå ned til 4 GB, men kjører du litt tyngre programmer eller flere programmer samtidig kan det bli knapt med minne.

For de som planlegger å kjøre mange programmer på maskinen samtidig, drive med tung video- eller bilderedigering eller tyngre serveroppgaver, kan 16 eller 32 GB kapasitet komme til nytte. Du må imidlertid kjøre et 64-bit operativsystem, noe de fleste systemer i dag støtter. Du kan sjekke om du har 64-bit i maskinens kontrollpanel."

Så forfatteren av denne artikkelen mener man kan ha 4-8GB på et 32-bit system?

Lenke til kommentar

Grei oversikt denne, men jeg savner en ting ved disse spesifikasjonene, og det er hvilken spenning de jobber på.

Standard spenning for Sandy, Ivy og AMDs arkitekturer etter Phenom er 1.5V, med støtte for høyere ved overklokking. Mange av disse settene er ratet ved 1.65V, som betyr at man kan se på de som fabrikkoverklokket.

Om du vil ha høy ytelse ved standard spenning er disse RAM-kittene de eneste (jeg finner) over 2000MHz. Selv har jeg 4 stk Corsair Dominator GT som kjører ved 2133MHz med 9-12-11-27 T1 @ 1.5V. Jeg har planer om å øke spenningen til 1.65V og prøve 2400MHz ved samme timings i løpet av juleferien, og se hvor langt jeg får overklokket dem.

Lenke til kommentar

Kan legge til at forskjellige versjoner av Windows har forskjellige begrensninger, også for 64-bit.

Se denne siden for full oversikt:

http://msdn.microsof...imits_windows_7

Kort sagt: Vista/Win7 Home Basic 8GB maks, Home Premium 16GB maks.

Win8 og WinXP er ikke like begrensende.

Du legger merke til at om vi ignorerer servere så er alltid 4GB (eller mindre) maks på 32-bit ikke sant?

Endret av Latrakx
Lenke til kommentar

Renspikka pølsevev. Man kan glatt ta i bruk mer en 4GB med et OS som har Physical Address Extension

Det er vel mer som en "workaround" siden microsoft sier selv at det er maks 32-bit er det ikke det?

I tillegg til at man trenger spesifike prosseror-typer for at det skal støttes, er det ikke sånn?

EDIT: Legg merke til at jeg ikke har noe erfaring med PAE, jeg bare leste litt på det store www

Endret av Latrakx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415

Du legger merke til at om vi ignorerer servere så er alltid 4GB (eller mindre) maks på 32-bit ikke sant?

Det kan tenkes at det var derfor jeg spesifikt nevnte 64bit i innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...