Gå til innhold

Våkn opp folkens! På tide å støtte palastinerne!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem er det som hindrer palestina i å være en stat?

Jeg gir deg noen dager på å tenke deg om og gruble på denne gåten.

Du sidestepper spørsmålet og lager en ny, svakere problemstilling :)

FN har allerede annerkjent Palestina som stat, mot bla. Israel og USAs protester. Ergo hindrer ikke Israel Palestina ifra å være stat. Men for at de skal bli tatt opp som medlem i FN må de godkjennes av alle. Medlemskap er dog ikke en forutsetning for FN vedtak og konfliktmegling.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

I teorien så fikk de en stat, Jordan.

Hvor er det du vil med dette? Mener du at alle de som bodde i palestina når staten Jordan ble opprettet egentlig skulle ha pakket sammen og flyttet til Jordan??

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Hvor er det du vil med dette? Mener du at alle de som bodde i palestina når staten Jordan ble opprettet egentlig skulle ha pakket sammen og flyttet til Jordan??

Mange gjorde nettopp det.

Men, nei det mener jeg ikke. Jeg mente kun det som står skrevet: I teorien så fikk de en stat, Jordan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Israelerene har aldri gått til angrep (såvidt eg vet), de har drevet selvforsvar, og når motparten, selv om den er svakere og vet det, fortsetter angrepene må den faktisk nesten gå med på å tape. Det er en krig, og israel er ikke aggressoren.

Israel har drepet sivile også-tror jeg

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/hevder-israel-drepte-sivile-mens-de-sov-2799100.html

Lenke til kommentar

EzioAuditoreDaFirenze: Tenk deg at du driver gård på en side av en dal, mens Usain Bolt driver barnehjem på andre siden. Usain begynner å skyte raketter mot gården din fra taket av barnehjemmet sitt. En dag treffer han fjøsen din, med alle dyrene dine i , og kona med dattera di. Alle dyrene, kona og dattera blir drept i angrepet. Du gjør deg klar for å svare på angrepet til Usain, og han vet det, men tømmer ikke barnehjemmet allikevel. Han bare fortsetter å skyte raketter over til din side av dalen. han treffer alle åkrene dine. Har ikke du litt lyst til å gjevne barnehjemmet med jorden da?? Tenk litt på det du.

Lenke til kommentar

hmm

Her er ennå mer:(gamle linke som jeg postet)

http://www.aftenpost...icle3567447.ece

Dette er ikke helt riktig, nei, samtidig mener jeg det er mye verre å bevisst drepe sivile samtidig som man bruker sin egen befolkning som skjold enn å slå og sparte under avhør. Jeg sier ikke at Israel er perfekt, men det er desidert fler og grovere krigsforbrytelser gjort fra Gazas side enn fra Israels.

Samtidig er dette Palestinske barn som forteller, man kan ikke vente seg at de er objektive.

Den der beviser ingen ting. Vi ser en jente som ligger i en seng og noen menn som er sinte.

Uten å ha gått gjennom alle målene ser det ut som at dette kun er militære mål, det er da ikke noe i veien ved å drepe militære mål i en krig? Faktisk i mine øyne vil det være bedre siden ved en vellykket attentat vil det ikke være sivile tap.

Lenke til kommentar

Jeg omformulerer:

1: Hadde det vært GREIT for deg at Palestina utryddet ALLE Israelske militære?

Det er tross alt bare militære mål.

2: Hadde det vært GREIT for deg at Palestina hadde samme rate av drap på sivile som Israel dersom de gjorde dette når de angrep militære mål?

3. Palestina er ikke en stat, og Palestina har dermed ikke foretatt noen rakettangrep mot Israel. Hadde det vært greit om palestinerene med makt kastet ut alle israelere på palestinsk land og forsvarte seg selv mot dem som ikke flyttet ut av palestinsk land, med våpenmakt?

[4.] Først må Palestina opprettes som selvstendig stat, noe som burde vært gjort for lenge siden -- etter grensene fra 1967.

1. Først, hvilket Palestina? dette er et landområde, ikke en stat/nasjon. Palestinere er et oppkonstruert begrep.

Stater har ikke bare rett til å forsvare seg mot eksterne angrep (“staters rett til selvforsvar”), de har også plikt overfor sin befolkning å forsvare sine innbyggere.

2. Igjen, hvilket Palestina?

Forskjellen er enorm mellom Israels aksjoner på Gaza-stripen, og de "palestinske" arabernes aksjon mot Israel. Israelerne angriper militæranlegg, Hamas angriper sivile.

Hamas utvisker grensen mellom stridende og ikke-stridende, både på egen side og i angrepene mot Israel, blant annet ved at stridende ikke bruker uniformer og ved at de oppholder seg sammen med ikke-stridende.

Dette sto Israelerne ovenfor i krigen på Gaza-stripen. I slike tilfeller gjelder “dobbel effekt” prinsippet fra “rettferdig krig”-tradisjonen. Ifølge dette prinsippet, er det moralsk rettferdig å oppnå et mål hvis dette er rettferdig i seg selv, selv om det vil føre til uønskede konsekvenser – på betingelse av at de uønskede konsekvensene er uunngåelige, ikke med overlegg, og at tiltak ble gjort for å minimere deres negative effekt.

Under Gaza-krigen gjorde IDF omfattende tiltak for å advare sivilbefolkningen før bomberaid og før bakkestriden ble ført inn på nye områder. Et stort antall flyveblad ble sluppet fra luften, det ble gjort mer enn 150.000 telefonoppringninger og skutt ikke-dødelige varselskudd (lydraketter over bygninger/områder i forkant av angrep). Disse tiltakene er uten sidestykke, ingen andre land gjør dette. Ikke Norge heller.

3. Hvilke palestinere? hvilket palestinsk land? I din argumentasjon motsier du deg selv.

Her henger ikke dine historiekunnskaper sammen med det som er virkeligheten.

Dette landområdet ble tildelt av FN, og etter delingsplanen skulle dette landområdet deles mellom en arabisk side og en jødisk side. Begrepet palestiner fantes ikke i denne tiden. Det er også et skille mellom mandatet Palestina som var styrt av Storbritannia etter det Osmanske rikets fall og landområdet palestina idag.

Israel gikk seirende ut av forsvarskrigene i 1948, 1967 og 1973 som hovedsakelig var imot Egypt, Jordan og Syria, i 1948 var Trans-Jordan (forgjengeren til staten Jordan) involvert. Det er ikke unaturlig at det/de landene som taper en krig også taper landområder. Er det ikke det krig handler om?

Egypt tapte Sinai-halvøya og Gaza, Syria tapte Golan-høyden og Transjordan (som hadde annektert Vestbreden i strid med folkeretten) tapte vestbreden.

4. Araberne hadde muligheten i 11948, men de valgte krig. Hvilke grenser i 1967? Disse landområdene hadde ikke egne grenser da heller.

Endret av Sjarmkvarken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle som bodde i "palestina"? hvilket landområde tenker du på nå? Mandatet palestina eller landområdet palestina (Gaza/Vestbredden)?

Tenker du på Jordan eller Transjordan?

Innlegget du kommenterer er jo riktig, "Palestina" er ikke Jordan, men størstedelen av befolkning er "palestinere" fra "Palestina" (upresist og feil siden det ikke er et folk som heter palestinere eller et land som heter Palestina, begrepene er dermed oppkonstruert).

• Liker 1
Lenke til kommentar

EzioAuditoreDaFirenze: Tenk deg at du driver gård på en side av en dal, mens Usain Bolt driver barnehjem på andre siden. Usain begynner å skyte raketter mot gården din fra taket av barnehjemmet sitt. En dag treffer han fjøsen din, med alle dyrene dine i , og kona med dattera di. Alle dyrene, kona og dattera blir drept i angrepet. Du gjør deg klar for å svare på angrepet til Usain, og han vet det, men tømmer ikke barnehjemmet allikevel. Han bare fortsetter å skyte raketter over til din side av dalen. han treffer alle åkrene dine. Har ikke du litt lyst til å gjevne barnehjemmet med jorden da?? Tenk litt på det du.

Jeg tror ikke at dere har forstått poenget mitt men før jeg sier det så er det en viktig ting som jeg må si: Hamas er ikke palastinerne og palastinerne er ikke Hamas.

Hamas er en organisasjon i de palastinske områdene.

Hvis ikke palsetinerne fortsetter å bli kastet ut, blir de akkurat som jødene før andre verdenskrig. så HVA ER EGENTLIG FN HAR GJORT???

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at dere har forstått poenget mitt men før jeg sier det så er det en viktig ting som jeg må si: Hamas er ikke palastinerne og palastinerne er ikke Hamas.

Hamas er en organisasjon i de palastinske områdene.

Hvis ikke palsetinerne fortsetter å bli kastet ut, blir de akkurat som jødene før andre verdenskrig. så HVA ER EGENTLIG FN HAR GJORT???

Hamas styrer Gazastripen. og de styrer med at de bruker våpen fra Iran til å skyte på Israel, og bruker sivile som skjold.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvem jeg skal støtte jeg? palestinere er ikke så bedre heller, sender rakett i ny og ne, men heller ikke israel på måten di tar igjen på..

Hadde ikke du blitt skikkeli "pissed off" hvis noen skjøt raketter mot deg kontinuerlig?? dessuten tar israel igjen KUN når noen blir drept eller skadet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...