Gå til innhold

Våkn opp folkens! På tide å støtte palastinerne!


Anbefalte innlegg

:)

 

Russere fikk pengestøtte og lovnad om hus når de kom til Israel. Etter krigen fikk jøder også hus i Tyskland og neppe dem som var ivrigst på Israel. Den største gruppen av innflytterne til Israel er amerikanere (?), spesielt New York, hvor anti-semittismen er minst i verden.

 

Du leste tydeligvis ikke det jeg refererte til.

Forsøk igjen.

 

Ett hint til:

FØR første verdenskrig, FØR det Osmanske riket falt, FØR Jøder kunne innvandre til Palestina, så ble 2 500 000 mennesker tvunget til å flykte / migrere fra Russland.

Hvem var disse og hvorfor flyktet / migrerte de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største gruppen av innflytterne til Israel er amerikanere (?), spesielt New York,

 

Jeg har ikke lest den statistikken, og vil ikke si noe kategorisk uten å ha lest statistikk på det. Dette er mitt generelle inntrykk av hvem man finner i Israel, "amerikanere" er den største gruppen.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Her fant jeg en statistikk

 

http://www.jewishvir...by_country.html

Immigration to Israel:

Russia/Ukraine (Former USSR) 1,214,993

Morocco, Algeria & Tunisia 354,852

Romania 276,586

Poland 173,591

Iraq 131,138

United States 97,116

Ethiopia 88,848

Iran 76,934

Turkey 62,837

Argentina 59,925

France 52,515

Yemen 50,731

Bulgaria 44,372

Egypt and Sudan 37,763

Libya 35,844

United Kingdom 32,194

Hungary 32,022

India 28,702

Czechoslovakia (Former) 24,468

Germany 19,905

South Africa 19,378

Yugoslavia (Former) 10,768

Syria 9,547

 

Kanskje rett. Amerikanske jøder vil ikke til Israel. Tyske jøder likeså. De som vil til Israel er særlig dem utenfor Europa. Hvorfor?

 

Økonomi betyr mye, men også hvor mange jøder som befinner seg i emigrasjonslandet (ren matematikk)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

I teorien så fikk de en stat, Jordan.

problemet er egentlig skal akseptere dem på en måte. Dette har skjedd før også, da palestinske flyktninger strømet til Jordan så det ut viklet seg til en konflikt mellom dem så jeg forventer at det blir en borgerkrig mellom de to, men jeg forstår ikke helt koffår vil at Gaza og vestbredden skal bli palestinske stater? Jødene har Israel som sitt eget land? Koffår skal de ha mer? Hvis vi ser i dette en annen sammenheng, kan jeg si da vel, da er det greit at vi norske tar over noen russiske områder som den Kolahalvøya siden russere har mange områder å leve i?

Lenke til kommentar

kan jeg si da vel, da er det greit at vi norske tar over noen russiske områder som den Kolahalvøya siden russere har mange områder å leve i?

 

Premisset ditt bli feil fordi hele området var britisk territorie. Araberne var ikke enig i oppdelingen, mest sannsynlig fordi de ikke liker jøder så godt. Det ble derfor en krig, og Gaza og Vestbredden ble ingenmannsland. Gaza ble okkupert av Egypt og Vestbredden av Jordan. Etter seksdagerskrigen er det Israel som okkuperer områdene. Om man tar "palestinerne" ut av bildet, og ser på hva som virkelig ha skjedd, er det følgende:

 

-Nabolandene til Israel invaderte fra alle kanter da Israel ble opprettet. De invaderte da også (igjennom) Gaza og Vestbredden for å komme til Israel.

 

-De beseirede områdene på begge sider ble beholdt av seiersherren.

 

-Senere angrep Israel Jordan, Egypt, Syria og Libanon, og la med dette Gaza og Vestbredden under seg. I praksis tok de over deler av Egypt og Jordan.

 

 

Om man skal kunne sammenligne denne situasjonen med noe, må det være at Danmark delte opp Nordskandinavia i to deler, Sverige og Norge. Senere går Sverige til krig mot Norge av en eller annen grunn, og erobrer den norske delen av Sameland. Mange år senere går Sverige på ny til krig mot Norge, og i tumultene som følger er nå Sameland på Norske hender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hæ? Jeg vet jp er at Norge støtter en palestinsk stat men Norge ga ikke en støtte til palastinerne. I andre ord Norge er enig med opprettelse av en palestinsk stat men Norge støtter ikke palestinerne? det er jodet jeg vet om?

 

Det spørs hvordan man skal definere "gi støtte". Hams-Gaza har fått massevis av støtte, men dessverre brukte Hamas støtten til noe annet enn det som var det opprinnelige formålet.

Lenke til kommentar
Premisset ditt bli feil fordi hele området var britisk territorie. Araberne var ikke enig i oppdelingen, mest sannsynlig fordi de ikke liker jøder så godt. Det ble derfor en krig, og Gaza og Vestbredden ble ingenmannsland. Gaza ble okkupert av Egypt og Vestbredden av Jordan. Etter seksdagerskrigen er det Israel som okkuperer områdene. Om man tar "palestinerne" ut av bildet, og ser på hva som virkelig ha skjedd, er det følgende: -Nabolandene til Israel invaderte fra alle kanter da Israel ble opprettet. De invaderte da også (igjennom) Gaza og Vestbredden for å komme til Israel. -De beseirede områdene på begge sider ble beholdt av seiersherren. -Senere angrep Israel Jordan, Egypt, Syria og Libanon, og la med dette Gaza og Vestbredden under seg. I praksis tok de over deler av Egypt og Jordan. Om man skal kunne sammenligne denne situasjonen med noe, må det være at Danmark delte opp Nordskandinavia i to deler, Sverige og Norge. Senere går Sverige til krig mot Norge av en eller annen grunn, og erobrer den norske delen av Sameland. Mange år senere går Sverige på ny til krig mot Norge, og i tumultene som følger er nå Sameland på Norske hender.

jeg tror ikke jeg forstår helt men i hver fall så er den klare forkellen er at samene ble ikke kastet ut og dessuten koffår skal få Israel mer områder. Jødene har vel Israel.

I tilegg til det så palastinerne lever en helvetes tid i de flyktningsleirene i Jordan, så jeg tror nok at det kommer til å bli enda verre for dem også

Lenke til kommentar

Så med andre ord skjønner du ikke hvorfor stater har en suveren makt over geografien de okkuperer? Ikke jeg heller, men det er sånn det er.

ja men det er jo det er jeg sier. Jødene fortjener ikke å ta mer områder og kaste bort flere palstinerne. som jeg sagt som skal palstinerne få jødenes palass men hva syns du om den påstand som jeg skrev da? Er du enig eller uenig? slik som jeg forsto innlegget ditt så er du vel uenig eller?

Lenke til kommentar

ja men det er jo det er jeg sier. Jødene fortjener ikke å ta mer områder og kaste bort flere palstinerne. som jeg sagt som skal palstinerne få jødenes palass men hva syns du om den påstand som jeg skrev da? Er du enig eller uenig? slik som jeg forsto innlegget ditt så er du vel uenig eller?

 

Hvilken påstand? Jeg er imot at folk stjeler. Det inkluderer landområder. Problemet i Palestinaområdets tilfelle er at det er svært uklart hvem som eier hva, siden det opp igjennom årene har vært mye folkevandring den ene og den andre veien. For eksempel er mange av de boligene som Arabere blir kastet ut av i dag, boliger som Israelere ble kastet ut av for tiår siden. og vice versa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...