Gå til innhold

Våkn opp folkens! På tide å støtte palastinerne!


Anbefalte innlegg

Det er ikke poenget. Poenget er at du i ditt første tilsvar fra meg hevdet at jeg påstod at jeg fikk opplysningene mine fra en som kjenner en som kjenner en jeg kjenner. Når jeg nå forsiktig og indirekte poengterer at du enten har et stort problem med å analysere motinformasjon eller direkte velger å overse det jeg faktisk skriver paddler du tilbake på at "jeg ikke er troverdig"

 

Spørsmålet du burde stille deg er vel hvorfor jeg skulle finne på en slik historie, når jeg faktisk har førstehåndskjennskap til mennesker som er Israelske og har tjenestegjort i IDF. Spesielt når det jeg skriver enkelt kan verifiseres via flere andre mennesker som stiller samme kritiske spørsmål og selv har kvaler med Israels politikk, som befinner seg eller har befunnet seg i lignende situasjon som arbeidskollegaen min.

 

Det vitner om mangel på kritisk tenkning fra deg og beviser at din beskyldning om at jeg mangler troverdighet totalt faller tilbake på din egen urimelighet.

 

Jeg kjenner 2 damer som har tjenestegjort sine pliktår i Israel, og ingen av disse vil på noen måte gå med på hva du sier..... Kan det ha noe med at noen soldater alltid vil gjøre motbydelige ting uten at dette gjenspeiler hva myndighetene står for?

 

Her er det bare å melde seg ut, man kan diskutere opp og ned uten å komme noen vei. Til syvende og sist var grunnen til at palestina ble okupert nabolandenes skyld, og trusselen om en ny krig mot Israel/Jerusalem er jo høyest reel. Når man så ser på hvor demokratisk Israel er, med arabere og muslimer valgt inn på Kneset så må man stille spørsmålstegn med at man kan ta parti med "et folk" som til syvende og sist vil fjerne alt som ikke følger Islam.. Når man har vestlige verdier burde valget om hvem man støtter være lett vist man først ble tvingt til å velge

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Palestinere er jo arabere, så de kan jo flytte til arabiske land. Israelere er jøder, og har ingen andre jødiske steder å gå til. De prøvde jo Europa, men europerne, båd i Russland og Tyskland ble sjalu på Askenasiske jøder som var svært intelligente og god med finanser. Så jødene måtte ofte holde seg for seg selv og det oppstod konspirasjontsteorier og når det gikk dårlig, fikk jødene automatisk skylden. Slik er det også i araberverdenen nå også. Jødene er i dag fortsatt veldig flinke, og svært mange annerkjente vitenskapsmenn/kvinner har Askenasiske jøder gener i seg, og kontrollerer svært mye av media og finanser. Noe jeg personlig ikke har noe vanskligheter med å akseptere.

 

Poenget er at jødene trenger et eget land og atombomber for å forsvare seg mot de som fortsatt har jødehat, som i dag for det meste er arbere og radikale muslimer som er forbannet over at en jødisk stat er kommet i deres nabolag.

 

Det sagt, så syns jeg at man kan opprette en palestinsk stat, eller nabolandene kan ta i mot palestinerne. Israel trenger heller ikke så mye støtte fra Vesten som de får i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Palestinere er jo arabere, så de kan jo flytte til arabiske land. Israelere er jøder, og har ingen andre jødiske steder å gå til. De prøvde jo Europa, men europerne, båd i Russland og Tyskland ble sjalu på Askenasiske jøder som var svært intelligente og god med finanser. Så jødene måtte ofte holde seg for seg selv og det oppstod konspirasjontsteorier og når det gikk dårlig, fikk jødene automatisk skylden. Slik er det også i araberverdenen nå også. Jødene er i dag fortsatt veldig flinke, og svært mange annerkjente vitenskapsmenn/kvinner har Askenasiske jøder gener i seg, og kontrollerer svært mye av media og finanser. Noe jeg personlig ikke har noe vanskligheter med å akseptere.

 

Poenget er at jødene trenger et eget land og atombomber for å forsvare seg mot de som fortsatt har jødehat, som i dag for det meste er arbere og radikale muslimer som er forbannet over at en jødisk stat er kommet i deres nabolag.

 

Det sagt, så syns jeg at man kan opprette en palestinsk stat, eller nabolandene kan ta i mot palestinerne. Israel trenger heller ikke så mye støtte fra Vesten som de får i dag.

 

Hadde muslimene der nede vært interisert i å løse dette så hadde de gitt opphold til de millioner av "palestinere" som lider som følge av Jordan,Egypt osv sin agenda om å utslette Israel i 1966. Det er jo folk som lider som følge av dette og det er i mine øyne nabolandene som startet 6dagers krigen sitt moralske annsvar og gi disse et nytt sted å bo. Dette vil jo aldri skje selvsagt. De blir heller et offer i målet om å fjerne en stat av Isralitter, styrt av Isralitter. Lønnet med jomfruer i himmelen. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10115070 Galskapen har begynt allerede

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Hadde muslimene der nede vært interisert i å løse dette så hadde de gitt opphold til de millioner av "palestinere" som lider som følge av Jordan,Egypt osv sin agenda om å utslette Israel i 1966. Det er jo folk som lider som følge av dette og det er i mine øyne nabolandene som startet 6dagers krigen sitt moralske annsvar og gi disse et nytt sted å bo. Dette vil jo aldri skje selvsagt

 

Hvorfor begynne med seksdagerskrigen når vi kan gå til kilden til konflikten:

Vestens opprettelse av Israel og den fremmedkulturelle innvandring til palestina som skjedde på tross av at palestinerene ble lovet selvstyre over hele området i 1915?

 

Palestinere er jo arabere, så de kan jo flytte til arabiske land. Israelere er jøder, og har ingen andre jødiske steder å gå til. De prøvde jo Europa, men europerne, båd i Russland og Tyskland ble sjalu på Askenasiske jøder som var svært intelligente og god med finanser. Så jødene måtte ofte holde seg for seg selv og det oppstod konspirasjontsteorier og når det gikk dårlig, fikk jødene automatisk skylden. Slik er det også i araberverdenen nå også. Jødene er i dag fortsatt veldig flinke, og svært mange annerkjente vitenskapsmenn/kvinner har Askenasiske jøder gener i seg, og kontrollerer svært mye av media og finanser. Noe jeg personlig ikke har noe vanskligheter med å akseptere.

 

Poenget er at jødene trenger et eget land og atombomber for å forsvare seg mot de som fortsatt har jødehat, som i dag for det meste er arbere og radikale muslimer som er forbannet over at en jødisk stat er kommet i deres nabolag.

 

Det sagt, så syns jeg at man kan opprette en palestinsk stat, eller nabolandene kan ta i mot palestinerne. Israel trenger heller ikke så mye støtte fra Vesten som de får i dag.

 

Flott eksempel på sionistisk rasisme.

Lenke til kommentar
Jeg prøver en gang til.En nasjon oppløses gjennom krig, og klippes opp av seierherrene A, B og C.

 

Palestina var aldri en selvstendig nasjon, men gikk fra seierherre til seierherre. Da britene overtok området, ble det bestemt at det skulle gis selvstyre. De begynte med Jordan i 1922, som tilfalt araberne. Det hadde også bodd jøder i Palestina i alle år, og det sier seg selv at disse aldri ville kunne ha det godt hvis de ble del av en eller flere arabiske stater. Dette ser vi jo ved at jødene ble etnisk renset fra bl.a. Vestbredden og hindret tilgang til sine aller mest hellige steder.

 

Hvordan rasjonaliserer du det å fordrive folket som har bodd over 1000 år i del 3 for å gi plass til et folk som har bodd i en annen verdensdel i 1000 år?

 

Ingen ble fordrevet. I tillegg til jødene som alltid hadde bodd i Palestina, kjøpte tilflyttende jøder opp land eller tok i bruk ubebodde områder. Jødiske ledere var hele tiden klare på at særlig de arabiske bøndene i området ikke måtte fordrives.

 

Ingen ble altså fordrevet for å gi plass til noen. Det var nok plass til alle, spesielt siden urbaniseringen var godt i gang i Palestina, og araberne i hopetall flyttet inn til byer og tettsteder.

 

Hva hindrer palestinere og arabere å flytte inn i Israel eller Norge?

Folket som bor der fra før, som har rett på landet og gjennom sin rett på landet utøver myndighet til å nekte mennesker å flytte inn i landet uten å ha en konkret avtale med dem.

 

Rett på landet? Men de har ikke rett til å selge land til andre?

 

Sammenligningen med Norge eller Israel er dessuten fortsatt dårlig siden disse er selvstendige stater, noe Palestina aldri var. Det var en stor tilflytting av både jøder og arabere til området. Det er slett ikke unaturlig, siden det var god plass, og særlig etter at jødene gjorde ørken- og sumpområder fruktbare og økte velstanden og levestandarden der, ble det populært også for arabere å flytte etter jødene. Velstand lokket også den gang, vet du.

 

Jødene hadde en biologisk og historisk tilknything til Palestina. Palestinere har ingen slik tilknytning til Norge.

 

Ingen spurte folket i Palestina om de ville tillate fremmedkulturell innvandring, og de ble nektet selvstyret de ble lovet (mer om dette under).

Under en okkupasjon av Norge, ville det vært greit om okkupantene dannet en ny nasjon for et fremmedkulturelt folkeslag i Norge?

 

Palestina ble ikke nektet selvstyre. Tvert imot, det tidligere palestinske mandatområdet Jordan ble gitt selvstendighet allerede i 1922. Det er 26 år før Israel ble opprettet, det.

 

Jødene var heller ikke fremmedkulturelle. Det hadde bodd jøder der i alle år, og de tilflyttende jødene tilhørte samme kjente kultur som hadde befunnet seg der. Som forskningen du linket til også påpeker, var også de "europeiske jødene" biologisk samme gruppe som jødene i Palestina, og i tillegg hadde de fellles kulturarv.

 

Igjen er sammenligningen med selvstendige stater ikke gyldig.

 

Hvis ikke folk kan tilhøre et område hvor de som folk har dyrket landet i årtusener og bygget opp en kultur, hvorfor i alle dager skulle jødene få et land de ikke tilhører på noen som helst måte helt ut av det blå??

 

De fikk ikke noe ut av det blå. I tillegg til jødene som allerede bodde der, tilegnet tilflyttende jøder seg land ved å kjøpe det opp i tillegg til at de dyrket opp tidligere ufruktbare områder som ingen bodde på (som forklart over).

 

Du omtaler Palestina som om det var et selvstendig område med en helhetlig kultur og lignende, men det var et landområde med mye ledig land som ingen hadde tatt i bruk, og mange forskjellige mennesker.

 

Her er jeg meget interessert i din mening.

Du mener at et folk som ikke har bodd i palestina på over 1000 år har krav på et eget land der, selv om de har bodd 1000 år i en annen verdensdel og integrert seg i kulturen der.

 

Om de har krav på noe er ikke spørsmålet. Spørsmålet er om det var ledig land der, og hvordan området skulle fordeles. Jødene som flyttet til slo seg stort sett ned på ledige landflekker. Da oppdelingen av området skulle ferdigstilles var det naturlig at alle innbyggerne ble tatt med i betraktningen, og derfor var det naturlig at jødene fikk sin stat som araberne allerede hadde fått et enormt område og ville få enda mer ved den endelige delingen.

 

Husk at jødene både hadde en biologisk og historisk tilknything til Palestina.

 

Hva mener du om mennesker som faktisk har bodd i et område de siste 1000 årene sin rett til å bo i det landet?

 

Det var ingen som hindret dem i å bo der.

 

Ser du ikke ironien over at du ønsker et hjemland for de europeiske jødene i Israel, hvor de ikke engang har bodd på 1000 år -- samtidig som at du mener at mennesker som Samene og Indianerene (og palestinerene) ikke har rett på landet som de har blitt fordrevet fra nylig??

 

Hva er det du snakker om? Det har bodd jøder i Palestina i alle år. Mener du samene og indianerne må få overta henholdsvis Norge nord for Trondheim og USA?

 

"De europeiske jødene" hadde dessuten en biologisk og historisk tilknything til Palestina, som påpekt flere ganger nå.

 

Israel skulle opprettes for jødene.

Majoriteten av jødene i Palestina var russiske immigranter, og således ikke "etniske palestinere".

Palestina ville blitt opprettet for alle som bodde der, inkludert de

palestinske jødene og de russiske immigrantene.

 

Men hvor har du det fra at de skulle fordrive araberne? Jeg bruker ikke ordet "palestinere" fordi dette omfattet både arabere og jøder på den tiden.

 

Så det er helt greit for deg at det flytter 5 000 000 arabere til Norge og bosetter seg på østlandet og tar for seg av den urørte naturen vår oppover mellom østlandet og Geilo?

 

Norge er en selvstendig stat, i motsetning til det Palestina var. Dessuten hadde jødene både en biologisk og historisk tilknything til Palestina, i motsetning til arabere og Norge. Hvor mange ganger skal jeg måtte gjenta det?

 

Da er det ikke noe problem for deg at arabiske innvandrere til Norge om 300 år fremdeles velger bort 20 nordmenn for å ekte en araber?

 

Problem? Jeg påpeker bare hvordan virkeligheten fungerer. Jeg kan ikke diktere hvem folk skal gifte seg med.

 

Araberene og jødene er opprinnelig det samme folkeslaget.

 

Samtidig har de helt ulik kultur, og er ulike etniske grupper. De "europeiske jødene" hadde derimot samme gener og samme kultur som de palestinske jødene, og dermed hadde de både en biologisk og kulturell tilknything til Palestina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor begynne med seksdagerskrigen når vi kan gå til kilden til konflikten:

Vestens opprettelse av Israel og den fremmedkulturelle innvandring til palestina som skjedde på tross av at palestinerene ble lovet selvstyre over hele området i 1915?

 

Det var ingen fremmedkulturell innvandring, siden jødene som innvandret delte både biologisk opphav og kultur med jødene som allerede bodde der. De hadde en biologisk og historisk tilknything til området.

 

Opprettelsen av Israel var helt legitim, og det sier seg selv at jøder ikke kunne finne seg i å bo under arabernes pisk lenger. Jøder i arabiske land ble forfulgt og trakassert, akkurat som ellers i verden. Det var helt nødvendig med en selvstendig jødisk nasjon, og Palestina var det perfekte stedet.

 

Problemet er altså ikke opprettelsen av Israel eller returen av jøder til området de hadde historisk tilknything til, men arabisk rasisme og griskhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ingen fremmedkulturell innvandring, siden jødene som innvandret delte både biologisk opphav og kultur med jødene som allerede bodde der. De hadde en biologisk og historisk tilknything til området.

 

Opprettelsen av Israel var helt legitim, og det sier seg selv at jøder ikke kunne finne seg i å bo under arabernes pisk lenger. Jøder i arabiske land ble forfulgt og trakassert, akkurat som ellers i verden. Det var helt nødvendig med en selvstendig jødisk nasjon, og Palestina var det perfekte stedet.

 

Problemet er altså ikke opprettelsen av Israel eller returen av jøder til området de hadde historisk tilknything til, men arabisk rasisme og griskhet.

 

Jeg begynner å misstenke RedF. for å være islamist, muligens av den fanatiske typen. Nå var jeg vel akkuratt like saklig som mye av hans innlegg. Jeg tror han har sett seg blind på disse såkalte sionistene,hehe. Gi opp du også, heldigvis så har ingen her på dette forumet noen innvirkning på hva som skjer der nede ;-)

Lenke til kommentar

Jeg begynner å misstenke RedF. for å være islamist, muligens av den fanatiske typen. Nå var jeg vel akkuratt like saklig som mye av hans innlegg. Jeg tror han har sett seg blind på disse såkalte sionistene,hehe. Gi opp du også, heldigvis så har ingen her på dette forumet noen innvirkning på hva som skjer der nede ;-)

 

Finn EN ekstrem påstand.

 

Som alltid er det hyggelig med persondiskusjoner, men det er jeg godt vant med fra leiren deres etter hvert.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Palestina var aldri en selvstendig nasjon, men gikk fra seierherre til seierherre. Da britene overtok området, ble det bestemt at det skulle gis selvstyre. De begynte med Jordan i 1922, som tilfalt araberne. Det hadde også bodd jøder i Palestina i alle år, og det sier seg selv at disse aldri ville kunne ha det godt hvis de ble del av en eller flere arabiske stater. Dette ser vi jo ved at jødene ble etnisk renset fra bl.a. Vestbredden og hindret tilgang til sine aller mest hellige steder.

 

Da går jeg over på teskjemodus.

 

Del C var aldri en selvstendig nasjon, men gikk fra seierherre til seierherre.

Del A og B fikk selvstyre, men del C ble gitt til fremmedkulturelle.

 

Østlandet var aldri en selvstendig nasjon, men gikk fra seierherre til seierherre.

Sist jeg sjekket så var det Norge som eide Østlandet -- men det eierskapet opphører når Norge blir klippet opp i tre deler.

 

Forstår du sammenligningen nå?

 

Du påstår for øvrig BÅDE at jødene var integrerte i Europe OG at de ikke var fremmedkulturelle ovenfor palestinerene. Bestem deg! For øvrig er Palestinerene et godt eksempel på god integrering: De er KULTURELT SETT arabere -- men genetisk sett praktisk talt så lik askenazim-jødene som askenazim-jødene er like sefardiske jøder:

 

Ashkenazi Jews (...) .016 ulikhet med kurdiske muslimer

Ashkenazi Jews (...) .024 ulikhet med sefardiske jøder

Ashkenazi Jews (...) .021 ulikehet med kurdiske jøder

Ashkenazi Jews (...) .026 ulikhet med palestinere

 

For øvrig bør du virkelig sette deg inn i den jødiske historien i Russland og det Osmanske Riket:

Jøder i det Osmanske Riket hadde religionsfrihet og selvstyre i enkelte provinser -- og ble tilbudt land av Soviet.

Du bør virkelig lese om jøder i det Osmanske riket.

Historian Martin Gilbert writes that it was in the 19th century that the position of Jews worsened in Muslim countries.[24] According to Mark Cohen in The Oxford Handbook of Jewish Studies, most scholars conclude that Arab anti-Semitism in the modern world arose in the nineteenth century, against the backdrop of conflicting Jewish and Arab nationalism, and was imported into the Arab world primarily by nationalistically minded Christian Arabs (and only subsequently was it "Islamized").[25]

Antisionisme blant arabere i "moderne tid" skyldes stort sett jødisk innvandring fra Europa -- og begynte med den sovietisk-jødiske innvandringen til midtøsten.

http://en.wikipedia...._Ottoman_Empire

 

Og sette deg inn i hva området Israel faktisk er: Jeg blir provosert over løgnene om at det sitrus- og oliventre-rike området ikke ble dyrket og bebodd av palestinerene.

 

http://books.google.no/books?id=wlKjZwMwz0wC&pg=PA112&lpg=PA112&dq=not+one+village+where+there+weren't+a+palestinian+village&source=bl&ots=mPmMdmLGXX&sig=seh9XCFS0Oe9EfAIfXexO4OhndU&hl=no&sa=X&ei=BgBbUcXnEKWn4ASXxIDwCg&ved=0CFIQ6AEwBQ#v=onepage&q=not%20one%20village%20where%20there%20weren't%20a%20palestinian%20village&f=false

 

===========

 

Jeg har tre mål i denne omgang:

 

1: Finne og bli enig om en nøytral mal for hva som hendte med Palestina -- hvor du må være villig til å akseptere det samme hendelsesforløpet for ditt hjemland for å ikke være dobbeltmoralist.

 

2: Påpeke at jødene ikke ble forfulgt i det Osmanske riket: Arabisk antisemmitisme er bunnet i den fremmedkulturelle innvandringen de europeisk-kulturelle askenazim-jødene utgjorde -- akkurat som dagens muslimske innvandrere til Europa havner i konflikt med innbyggerene her.

 

3: Bevise at Palestina og området som i dag er Israel var fullt av palestinske olivenlunder, sitrusplantasjer og landsbyer.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg kjenner 2 damer som har tjenestegjort sine pliktår i Israel, og ingen av disse vil på noen måte gå med på hva du sier..... Kan det ha noe med at noen soldater alltid vil gjøre motbydelige ting uten at dette gjenspeiler hva myndighetene står for?

 

Det er godt mulig og jeg har ingen problemer med å se at brorparten av de som tjenestegjør i IDF ikke har noen problemer med tjenesten sin og de moralske dilemmaene som eventuelt måtte komme. Jeg har ikke påstått hva min arbeidskollega opplevde nødvendigvis er gjeldende for HELE organisasjonen. Men som han sa i sine egne ord "man treffer på en del maktsyke mennesker og ser en del syke ting som blir gjort".

 

Her er det bare å melde seg ut, man kan diskutere opp og ned uten å komme noen vei. Til syvende og sist var grunnen til at palestina ble okupert nabolandenes skyld, og trusselen om en ny krig mot Israel/Jerusalem er jo høyest reel.

 

Å fordele skylden på en slik lettvint måte vitner om et svart-hvit perspektiv og selv om det var på sin plass unnskylder dette på ingen måte mange handlinger og den politikken staten Israel utøver mot palestinere.

 

Når man så ser på hvor demokratisk Israel er, med arabere og muslimer valgt inn på Kneset så må man stille spørsmålstegn med at man kan ta parti med "et folk" som til syvende og sist vil fjerne alt som ikke følger Islam.. Når man har vestlige verdier burde valget om hvem man støtter være lett vist man først ble tvingt til å velge

 

Igjen, denne unyanserte holdningen. Muslimer tjenestegjør også i IDF, so what? Det betyr ikke at staten Israel har blankofullmakt til å gjøre hva de vil. Det unnskylder ikke hva vanlige palestinske sivile må gjennomgå av prøvelser og overgrep fra f.eks religiøse fanatiske settlere nesten hver dag, med statens indirekte og passive velsignelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med tanke på at de har rett på* 0 kvadratmeter av landet så burde de være fornøyde med alt den siviliserte verden lar dem beholde.

 

Sosialismen reddet livskiten på Israel.

 

hvem andre har rett på det landområdet der da? Ingen andre suvern stat har hatt kontroll over dette landområdet siden det Osmanske rikets fall.

 

 

Israelerne reddet livskiten på Israel

Lenke til kommentar
Da går jeg over på teskjemodus.

 

Del C var aldri en selvstendig nasjon, men gikk fra seierherre til seierherre.

Del A og B fikk selvstyre, men del C ble gitt til fremmedkulturelle.

 

Østlandet var aldri en selvstendig nasjon, men gikk fra seierherre til seierherre.

Sist jeg sjekket så var det Norge som eide Østlandet -- men det eierskapet opphører når Norge blir klippet opp i tre deler.

 

Forstår du sammenligningen nå?

 

Israel ble ikke gitt til fremmedkulturelle. Som du selv har dokumentert, hadde de europeiske jødene sine kulturelle, historiske og ikke minst biologiske røtter i Palestina.

 

Sammenligningen tyder på at du har problemer med å skjønne sammenhenger. Norge er en selvstendig nasjon. Østlandet tilhører den selvstendige nasjonen Norge.

 

Palestina var aldri en selvstendig nasjon. Konkrete av palestina tilhørte følgelig aldri den ikke-eksisterende selvstendige nasjonen.

 

Jeg har tre mål i denne omgang:

 

1: Finne og bli enig om en nøytral mal for hva som hendte med Palestina -- hvor du må være villig til å akseptere det samme hendelsesforløpet for ditt hjemland for å ikke være dobbeltmoralist.

 

Palestina var aldri noe selvstendig land, gutten min.

 

2: Påpeke at jødene ikke ble forfulgt i det Osmanske riket: Arabisk antisemmitisme er bunnet i den fremmedkulturelle innvandringen de europeisk-kulturelle askenazim-jødene utgjorde -- akkurat som dagens muslimske innvandrere til Europa havner i konflikt med innbyggerene her.

 

Det er ikke relevant om jødene ble forfulgt under det osmanske styret eller ikke. Du har også selv dokumentert at europeiske jøder på alle måter hadde sine røtter i Palestina.

 

3: Bevise at Palestina og området som i dag er Israel var fullt av palestinske olivenlunder, sitrusplantasjer og landsbyer.

 

Hva snakker du om?

Lenke til kommentar
Det er godt mulig og jeg har ingen problemer med å se at brorparten av de som tjenestegjør i IDF ikke har noen problemer med tjenesten sin og de moralske dilemmaene som eventuelt måtte komme. Jeg har ikke påstått hva min arbeidskollega opplevde nødvendigvis er gjeldende for HELE organisasjonen. Men som han sa i sine egne ord "man treffer på en del maktsyke mennesker og ser en del syke ting som blir gjort".

 

Det du skriver her er fullstendig meningsløst. Du vil finne maktsyke mennesker hvor det måtte være.

 

Å fordele skylden på en slik lettvint måte vitner om et svart-hvit perspektiv og selv om det var på sin plass unnskylder dette på ingen måte mange handlinger og den politikken staten Israel utøver mot palestinere.

 

Du mener politikken som er et direkte resultat av at araberne flere ganger har prøvd å utslette Israel? Politikken som kun er der fordi Israel stadig har blitt angrepet?

 

Igjen, denne unyanserte holdningen. Muslimer tjenestegjør også i IDF, so what? Det betyr ikke at staten Israel har blankofullmakt til å gjøre hva de vil. Det unnskylder ikke hva vanlige palestinske sivile må gjennomgå av prøvelser og overgrep fra f.eks religiøse fanatiske settlere nesten hver dag, med statens indirekte og passive velsignelse.

 

Israel har ingen blankofullmakt til noe som helst. De har til og med en Høyesterett som ofte setter en stopper for statens handlinger.

 

Palestinere utsetter også vanlige jødiske sivile for overgrep, så hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar

Israel ble ikke gitt til fremmedkulturelle. Som du selv har dokumentert, hadde de europeiske jødene sine kulturelle, historiske og ikke minst biologiske røtter i Palestina.

 

Sammenligningen tyder på at du har problemer med å skjønne sammenhenger. Norge er en selvstendig nasjon. Østlandet tilhører den selvstendige nasjonen Norge.

 

Palestina var aldri en selvstendig nasjon. Konkrete av palestina tilhørte følgelig aldri den ikke-eksisterende selvstendige nasjonen.

 

 

 

Palestina var aldri noe selvstendig land, gutten min.

 

 

 

Det er ikke relevant om jødene ble forfulgt under det osmanske styret eller ikke. Du har også selv dokumentert at europeiske jøder på alle måter hadde sine røtter i Palestina.

 

 

 

Hva snakker du om?

 

Dette er fascinerende.

Du tar feil, og forstår ikke selv at du tar feil.

 

Var jødene integrert i Europa og fremmedkulturelle for palestinerene -- eller var de ikke integrert i europa og bare litt fremmedkulturelle for arabiske* palestinere?

* Arabisk referer her til arabisk kultur.

 

Velg 1:

-Jødene adopterte vestlig kultur

-Jødene hadde en arabisk-lignende kultur slik som dagens muslimske innvandrere

 

========

 

Det Osmanske riket var et selvstendig rike.

Palestina var like mye en del av det Osmanske Riket som østlandet er en del av Norge.

 

Norge er også bare en samling kongedømmer som har blitt samlet og som har mistet deler og vokst de siste 700 årene -- akkurat som det Osmanske riket.

Har du også glemt at vår selvstendighet bare er (snart) 107 år gammel -- 9 år lengre enn det Palestinerene ville hatt selvstendighet om de fikk selvstendigheten som de lovet?

 

Østlandet er like mye en del av Norge som det Palestina var en del av Det Osmanske Riket.

Provinsene i det Osmanske Riket -- inkludert de jødiske -- hadde en stor grad av selvstyre.

 

========

 

Østlandet var aldri et selvstendig land, lille skjønne vene venn.

 

Likhetene mellom Det Osmanske Riket og Norge er at begge kan deles opp.

Etter at det er delt opp kan deler av landområdene i følge din logikk gis til hvem som helst som ikke har bodd i området på 2000 år fordi de som bodde der allerede og som har bodd der i 2000 år ikke har et flagg ikke er et eget land.

 

========

 

Det er ikke relevant om jødene ble forfulgt under det osmanske styret eller ikke. Du har også selv dokumentert at europeiske jøder på alle måter hadde sine røtter i Palestina.

 

For ~2000 år siden.

Da regner jeg med at du ønsker å gi Samene Nordland og Indianerene en egen stat i USA også, siden du er så opptatt av at folk får egne nasjoner der hvor de bodde for inntill 2000 år siden?

Nordmennene fordrev og utryddet et folkeslag som bodde på sør- og vestlandet.

 

Dersom dette folket fremdeles finnes, og for eksempel er arabere i dag, er det greit om disse får Østlandet fordi de har sine røtter i Norge for ~1300 år siden?

 

Og det jeg snakker om er at det som ble Israel var et vell av dyrket og bebodd land, som er beskrevet i boken jeg linket til som har studert palestinsk historie:

http://books.google.no/books?id=wlKjZwMwz0wC&pg=PA112&lpg=PA112#v=onepage&q&f=false

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Hele løsningen på å opprette Israel var å samle jøder men nå begynner palastinerne å bli kastet ut og sånn blir palstinerne akkurat som jødene før Israel ble opprettet så ka syns dere om en slik sak; støtte palastinerne for å opprette en palsinsk stat? eller finne en rettfredig løsning på hele konflikten?

 

det en viktig ting som jeg må si: Hamas er ikke palastinerne og palastinerne er ikke Hamas.

Hamas er en organisasjon i de palastinske områdene.

Hvis ikke palsetinerne fortsetter å bli kastet ut, blir de akkurat som jødene før andre verdenskrig. så HVA ER EGENTLIG FN HAR GJORT???

 

dessuten så det er Israel som regnes som et terroristisk stat :

kilde: http://no.wikipedia....ands_befolkning

 

Andre kilder for interesserte:

http://www.tv2.no/ny...ov-2799100.html

http://www.aftenpost...icle3567447.ece

http://en.wikipedia...._assassinations

 

Jeg er helt enig med deg! Imidlertid er problemet at Staten Israel har støtte fra USA og som verdens mektigste nasjon og verdens eneste supermakt kan USA handle som de vil og beskytte hvem de vil uten at resten av verden samlet kan gjøre noe med saken. Når det er sagt så er USA for en palestinsk stat, men de gidder aldri å presse Israel til å trekke seg ut av de okkuperte områdene.

Lenke til kommentar
Var jødene integrert i Europa og fremmedkulturelle for palestinerene -- eller var de ikke integrert i europa og bare litt fremmedkulturelle for arabiske* palestinere?

 

Hvis du følger med så vil du få med deg at jeg skriver at jødene i Europa var historisk, biologisk og kulturelt tilknyttet jødene som hadde bodd i Palestina i alle år.

 

Det går fint an å beholde kulturelle særpreg og fortsatt delta fullverdig i hovedkulturen.

 

Det Osmanske riket var et selvstendig rike.

Palestina var like mye en del av det Osmanske Riket som østlandet er en del av Norge.

 

Så ble osmanerne beseiret, og Palestina ble overtatt av andre.

 

Norge er også bare en samling kongedømmer som har blitt samlet og som har mistet deler og vokst de siste 700 årene -- akkurat som det Osmanske riket.

 

Norge har imidlertid ikke gått til krig og blitt beseiret.

 

 

Likhetene mellom Det Osmanske Riket og Norge er at begge kan deles opp.

Etter at det er delt opp kan deler av landområdene i følge din logikk gis til hvem som helst som ikke har bodd i området på 2000 år fordi de som bodde der allerede og som har bodd der i 2000 år ikke har et flagg ikke er et eget land.

 

Nei, Norge kan ikke deles opp da vi ikke har gått til krig og blitt beseiret. Norge ble dannet som en selvstendig stat på tilgjengelig land, akkurat som Israel ble det.

 

Før Norge ble et selvstendig rike var det selvsagt ikke gitt hva som havnet hvor. Det kunne for eksempel blitt dannet to selvstendige stater i stedet, og det ville vært helt uproblematisk. Faktisk ville det vært en fordel dersom det var stor fiendskap mellom to folkegrupper.

 

Bare rasister mener at det ikke er greit når jøder danner en selvstendig stat på et ledig landområdet, men at det er OK for alle andre.

 

Da regner jeg med at du ønsker å gi Samene Nordland og Indianerene en egen stat i USA også, siden du er så opptatt av at folk får egne nasjoner der hvor de bodde for inntill 2000 år siden?

 

Bare hvis det er tilgjengelig land der, som det var i Palestina. I dag er imidlertid både USA og Norge selvstendige stater.

 

Når det er sagt, er det ikke utelukket at man nettopp kan splitte opp land for å gi f.eks. urfolk egne stater. Det handler bare om hvordan man organiserer ting.

 

Dersom dette folket fremdeles finnes, og for eksempel er arabere i dag, er det greit om disse får Østlandet fordi de har sine røtter i Norge for ~1300 år siden?

 

Araberne har ikke sine røtter i Norge, i motsetning til jøder som har sine røtter i Palestina.

 

Og det jeg snakker om er at det som ble Israel var et vell av dyrket og bebodd land, som er beskrevet i boken jeg linket til som har studert palestinsk historie:

 

Ja, jødene dyrket opp tidligere ufruktbart land (ørken/sumpområder). I tillegg var det viktig for jødiske ledere å ikke fordrive de arabiske Fellahin, som også dyrket jord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med deg! Imidlertid er problemet at Staten Israel har støtte fra USA og som verdens mektigste nasjon og verdens eneste supermakt kan USA handle som de vil og beskytte hvem de vil uten at resten av verden samlet kan gjøre noe med saken. Når det er sagt så er USA for en palestinsk stat, men de gidder aldri å presse Israel til å trekke seg ut av de okkuperte områdene.

 

Israel skjønner selvsagt at å trekke seg fra Vestbredden vil være ren idioti. De husker godt hva som skjedde da de opphevet okkupasjonen av Gaza i 2005. Alt ble bare mye verre.

 

De ønsker ikke at situasjonen på Vestbredden skal bli verre, og da er det eneste alternativet å bli der til araberne slutter å angripe og det endelig blir fred.

Lenke til kommentar

Israel forstår ikke noe som helst! Hadde de tatt imot fredsforslaget fra Den arabiske liga og trukket seg tilbake fra grensene fra før Seksdagerskrigen i 1967 og anerkjent Staten Palestina hadde hele ligaen anerkjent Israel og normalisert forholdet til landet. Når det gjelder Gazastripen så er konflikten mellom palestinerne internt en enorm tragedie og Israel var idiot som ikke tok imot forhandlinger da Hamas var på sitt mest moderate noensinne!

Lenke til kommentar

Hvis du følger med så vil du få med deg at jeg skriver at jødene i Europa var historisk, biologisk og kulturelt tilknyttet jødene som hadde bodd i Palestina i alle år.

 

Det går fint an å beholde kulturelle særpreg og fortsatt delta fullverdig i hovedkulturen.

 

 

 

Så ble osmanerne beseiret, og Palestina ble overtatt av andre.

 

 

 

Norge har imidlertid ikke gått til krig og blitt beseiret.

 

 

 

 

Nei, Norge kan ikke deles opp da vi ikke har gått til krig og blitt beseiret. Norge ble dannet som en selvstendig stat på tilgjengelig land, akkurat som Israel ble det.

 

Før Norge ble et selvstendig rike var det selvsagt ikke gitt hva som havnet hvor. Det kunne for eksempel blitt dannet to selvstendige stater i stedet, og det ville vært helt uproblematisk. Faktisk ville det vært en fordel dersom det var stor fiendskap mellom to folkegrupper.

 

Bare rasister mener at det ikke er greit når jøder danner en selvstendig stat på et ledig landområdet, men at det er OK for alle andre.

 

 

 

Bare hvis det er tilgjengelig land der, som det var i Palestina. I dag er imidlertid både USA og Norge selvstendige stater.

 

Når det er sagt, er det ikke utelukket at man nettopp kan splitte opp land for å gi f.eks. urfolk egne stater. Det handler bare om hvordan man organiserer ting.

 

 

 

Araberne har ikke sine røtter i Norge, i motsetning til jøder som har sine røtter i Palestina.

 

 

 

Ja, jødene dyrket opp tidligere ufruktbart land (ørken/sumpområder). I tillegg var det viktig for jødiske ledere å ikke fordrive de arabiske Fellahin, som også dyrket jord.

 

Det er fint at du innrømmer at jødene i europa ikke hadde samme kultur som menneskene som bodde i Palestina og det som man i 1917 bestemte skulle bli Israel.

Jødene som bodde der som ikke var innvandrere fra russland mellom 1870 og 1915 var uansett i et helt klart mindretall i forhold til palestinerene som hadde bodd der i tusener av år.

 

Jeg har allerede gitt deg en BOK med historisk forskning som viser at det er en løgn at Israel ble bygget på "ledig land".

 

For øvrig ble Norge slått i krig under andre verdenskrig.

Hadde det vært greit om Tyskland ga østlandet til etterkommerene av Hanseatene?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...