Arteju Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Jeg går en del i skogen. På stier duger nesten enhver type sko impregnering/smøring. Men når man går på jakt. I all mulig slags tett vegetasjon. Så stilles det store krav til holdbarheten på impregneringen. Pga den ekstra fukt påvirkningen og slitasjen de utsettes for. Da vegetasjonen sliter bort dårlige impregneringer på et øyeblikk. Og jeg orker ikke bytte sko hvert år I alle år har jeg brukt Nikwax sin sko smøring på jakt sko. Den kommer i en liten metallboks på 102 ml. Må varmes opp før påføring. (Smelter i hendene) Suveren holdbarhet, samtidig som den var pustende og er dermed egnet for goretex fottøy. Den trekker litt inn i læret. Uten å gjøre det for mykt. Og legger seg også utenpå læret, og gir en slitesterk beskyttelse. Den beste impregnering av alle jeg har prøvd. Men er nå dessverre gått ut av produksjon. Den er erstattet av nikwax wax på tube. Som er langt fra like holdbart. Jeg prøver derfor desperat å finne et nytt produkt som er like bra. Dette er hva jeg har vært borti så langt : De diverse sprayboks impregneringene som mange sko forretninger og sko produsenter markedsfører, duger kun til tur bruk. Det slites bort på et øyeblikk i terrenget. Såkalte voks tuber med voks som smøres på, gir bedre resultat og mye bedre holdbarhet enn helt flytende impregneringer. Nikwax sine eksisterende produkter holder fint til turbruk. Men holder ikke under den ekstra slitasjen som kommer i tett vegetasjon. Kiwi og toko sine produkter, Samt forskjellige bivoks utgaver ol. Som selges av nesten samtlige sportsbutikker. Virker fint på tur sko. Men slites fort bort på jaktstøvlene. Mange sko produsenter selger også forskjellige silikonbaserte vokser ol. Om man velger voksen fra Nikwax eller toko eller noen av de andre, er ett fett. De virker veldig fint til tur bruk. Men har ikke samme slitestyrke som den gamle nikwax impregneringen Den berømte minkoljen som så mange skryter av er virkelig BAD business på jaktstøvler. Den trekker altfor godt inn i læret. Og gjør det veldig mykt. Noe som fører til at vegetasjon som lyng ol forårsaker svært store slitasjeskader på skoene. Jeg ser iallefall klar sammenheng med bruk av minkolje og slitasjeskader på mine sko. Og har derfor sluttet å bruke den på jaktstøvler. Trenger hjelp til og finne noe som virkelig duger. Og som er egnet på gore tex fottøy. Noen som kjenner til et bra produkt for hard bruk. Noe som er Slitesterkt og Vannavstøtende? Endret 12. desember 2012 av Arteju Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå