Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leilighet

Kariyaki

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg flyttet inn i kollektiv i slutten av september med 4 andre. På visningen ble vi fortalt at eneste "gale" med leiligheten var stygge vinduskarmer osv. Vi så det var hull i kjøkkentaket, men huseigeren sa at det var gammel vannskade, men ingen skade ellers. Det lekket ikke lengre. Vi ordnet det slik at vi skulle betale depositum den 15 november.

I slutten av oktober merker vi at det lekker fra kjøkkentaket, og tar kontakt med huseigeren. Han sier han skal ordne det, men vi har nå ventet siden da. Vi har ringt og sendte melding i starten av november, fordi vi visste at 15 november var rett rundt hjørne, og vi ville gjerne opprette depositumskonto.

Senere har vi merket at grunnen til at vinduskarmene er så ødelagt, er på grunn av fukt i leiligheten. Hullene der ventilene som er i vinduene skal være, er tettet med avis.

På grunn av dårlige boforhold og en huseiger som ikke ordner opp, ønsker vi nå å flytte. Vi ringte i november for å gi beskjed at vi ønsker å flytte, men har ikke fått kontakt med han.

Jeg og kjæresten min har nå funnet oss et nytt sted, og flytter i januar. Det jeg lurer på er om det er en "usynlig" regel som sier at det er oppsigelsestid? Står ingen steder i kontrakten om oppsigelsestid, og vi har heller ikke fått kontakt med huseigeren.

Håper på svar fra noen som har kunnskaper innenfor slike regler! :-)

Endret av Kariyaki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han ene her har skrevet under på kontrakt, og har ikke betalt depositum. Med tanke på bevis for at vi tok kontakt, så blir det litt vanskelig siden vi ga beskjed til han over telefon. Og har ikke fått sagt opp, siden vi ikke får kontakt med han!

Men har han rett på å kreve penger i flere måneder til etter vi har flyttet, når det ikke står i kontrakten?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke direkte imponert av den avtalen. Slik jeg tolker, kan dere si opp avtalen pga brudd på § 2 Leieobjektets stand og § 7 Utleiers plikter.

Men ikke stol blindt på meg. Jeg har ikke noe særlig erfaring med fraflytting og det som dere opplever ;)

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Slik jeg leser dette (jeg er ikke jurist).

Dette er i utgangspunktet en tidsbestemt avtale. Dersom det ikke er oppsigelsesmulighet i leieperioden må utleier eksplisitt opplyse om dette jf husleieloven §9-2.

Slik jeg leser kontrakten er ikke dette opplyst og man går over til en 3mnds oppsigelsestid jf §9-6.

For referanse:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html

Dessverre betyr dette at om dere sier opp i dag må dere betale leie ut mars.

Når det gjelder å fremskynde datoen for opphør av leieforhold ytterligere evt. kreve redusert leie som følge av mangel ved leiligheten ville jeg selvsagt også forsøkt på det

Les litt under §2.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#map002

Ellers er det viktig at dere holder korrespondansen med utleier dokumentert og helst skriftlig. Epost, dersom dere har fått tillatelse til å bruke det (ser slik ut fra kontrakten) er glimrende til dette da man kan se både hva som ble skrevet og dato.

Lenke til kommentar

* Det at dere ikke har betalt depositum har lite med saken å gjøre.

* Dere har så vidt jeg kan finne 3 måneders oppsigelse. (Siden utleier ikke skriftlig har opplyst at avtalen ikke kan sies opp i leietiden, jfr. husleieloven § 9-2.) Det betyr at hvis dere sier opp i desember risikerer dere å måtte betale leie ut mars.

* Jeg tviler på om en ubesvart telefon i november holder som oppsigelse. Jeg antar at dere har utleiers adresse og epost. Send skriftlig melding. (Det er ingen formkrav for leiers oppsigelse, men litt ansvar får dere ta.)

* Alternativet til oppsigelse er heving. Da kan dere flytte ut raskere. Heving krever "vesentlig mislighold" av avtalen, og jeg har mistanke om at somling med reparasjoner fra utleiers side ikke vil være nok. Men det er verd et forsøk.

* Selv om mangelen ikke skulle være nok til å heve avtalen kan dere fremdeles slippe unna å betale ut mars hvis utleier får leid ut til andre. Så vær tydelig på når dere flytter, og sørg for at leiligheten er klar til ny utleie (så godt dere kan...) og at nøkkel er overlevert (på betingelse av at leiligheten skal leies ut så fort som mulig).

* En mangel ved boligen kan gi rett til avslag i leie. Hvor mye avslag kommer an på hvor alvorlig mangelen er. Dere kan kanskje bruke dette til å forhandle med utleier. Hvis han nekter å godta heving, og insisterer på at dere betaler ut mars, så svarer dere med å kreve redusert leie fra tidspunktet mangelen oppstod. (Det er ikke utleier som bestemmer om en heving er gyldig eller ikke, men hvis han nekter å godta den blir forliksråd/husleietvistutvalg involvert, og dere ønsker antakelig å bli ferdig med saken så fort som mulig.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

* Alternativet til oppsigelse er heving. Da kan dere flytte ut raskere. Heving krever "vesentlig mislighold" av avtalen, og jeg har mistanke om at somling med reparasjoner fra utleiers side ikke vil være nok. Men det er verd et forsøk.

Somling med reparasjoner er vel sjelden godt nok, men når det gjelder fukt og vannskader er det gjerne litt strengere. Finner leietaker mugg og lignende vil det typisk føre til en raskere heving.

Og til ts: Sjekk at brannvarslingsutstyr og slikt er på plass. Dersom brannforskriftene ikke er fulgt er det trolig en god nok grunn til heving.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og til ts: Sjekk at brannvarslingsutstyr og slikt er på plass. Dersom brannforskriftene ikke er fulgt er det trolig en god nok grunn til heving.

Berre dersom utleiger har holdt tilbake eller gitt missledande informasjon.

Når det gjelder brannsikkerheit så vil nok det uansett falle inn under leigetakaren sin undersøkelsesplikt. Det å sjå etter om det heng ein røykvarsler i taket burde være like sjølvsagt som å sjekke om det er dusj på badet, eller at inngangsdøra kan låsast. Dette er ting som ein leigetakar burde vite.

Det hender svært ofte at folk leiger boliger som ikkje er godkjente, enten med tanke på brann, inneklima, takhøgde eller andre forhold. Det er dette som er grunnen til at folk bur i f.eks mørke kjellerleiligheiter med lav takhøgde.

Så lenge utleiger ikkje har holdt tilbake viktige opplysningar og så lenge leigetakaren ikkje har brukt sin undersøkingsplikt så er det ingenting i vegen for begge partane likevell er enige om å inngå ei leigekontrakt.

Ofte vil dårlige/ulovlege boliger være billegare enn tilsvarande boliger der alt er i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...