Gå til innhold

Jeg vil starte en Flyvende Spaghetti Monster kirke. Hvordan går man frem?

Anbefalte innlegg

Jeg vil starte en kirke for å tilbe min gud, hvor kan jeg få penger av? Jeg ønsker selvsagt få penger på nøyaktig lik linje som de andre religionene som har fått penger til å bygge sine kirker.

Det er sikkert flere pastafarianere her.

Hvem skal jeg kontakte eller søke støtte fra? Hvor begynner man?

Endret av Kvinnen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du skaffe 500 medlemmer, og disse må det føres et kontrollerbart medlemsregister over. Ingen anonyme eller hemmelige medlemmer, altså. Den første søknaden må være attestert av advokat eller revisor som går god for medlemstallet, og oppgi livssyn og detaljer om organisasjon og utbredelse. Organisasjonen må være registrert i Brønnøysund.

Du må søke hvert år, og sende inn fødselsnummer på alle medlemmene til departementet. De sjekker dem mot folkeregisteret, så du kan ikke ha medlemmer som samtidig er medlem i annet kirkesamfunn, f. eks. statskirken. De skal etter loven slette fødselsnummerne etter kontrollen, men du som Illuminati-fiende vil kanskje ikke ta sjansen på det...

Så må du bruke pengene til akseptable aktiviteter for et livssynssamfunn, og føre regnskap over disse. Regnskapet må attesteres av godkjent revisor og sendes til departementet.

Lykke til.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke umulig å få til dette, noe "seriøs" dokumentasjon på din tro må du nok ha. Selv hadde jeg meldt meg inn i AltSomEr hvis det hadde fremstått noe mer seriøst, kirken får penger for sin tro, da kan like greit vi få for vår også :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det burde ikke være noe problem.

Snip...

Ja, og det er desverre flere enn SOS Rasisme som har utnyttet systemet. Men den veien er ikke like enkel for trossamfunn idag, siden man må levere medlemslister med fødselsnummer.

Nå er organisasjoner som SOS Rasisme litt anderledes stilt enn trossamfunn, siden de er underlagt mange offentlige støtteordninger, og får litt penger både her og der. Viktigst er den fra Barne- og likestillingsdepartementet. Og jeg tror ikke at BLD foreløpig krever personnummer, bare fødselsdato. Hvilket selvsagt gjør kontrollene litt vanskeligere.

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke umulig å få til dette, noe "seriøs" dokumentasjon på din tro må du nok ha. Selv hadde jeg meldt meg inn i AltSomEr hvis det hadde fremstått noe mer seriøst, kirken får penger for sin tro, da kan like greit vi få for vår også :)

(Jeg må advare mot Alt Som Er. Jeg har vært medlem i flere år, og har aldri fått en krone til tross for purringer. Det virker som en svindelorganisasjon.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

De tror på en mann som gikk på vannet og som sto opp igjen flere dager etter han daua og som gjorde vann om til vin.

Det for meg er useriøst. For ikke å snakke om mora hans..

Dersom du ønsker å diskutere religioner som sådan anbefaler jeg å prøve deg i religions-forumet. Det er åpenbart greit å kritisere religion, og det er åpenbart greit å spørre hvordan støtteordninger for hvordan trossamfunn fungerer, men det er lite fruktbart å blande de to diskusjonene :) Håper du, og andre som måtte ønske å diskutere hvorvidt kristendommen er "useriøs", respekterer dette.

Lenke til kommentar

Det er ikke for religiondiskusjon jeg startet tråden. Det var kun en bi kommentar for å vise til hvorfor min religion ikke er noe mer latterlig enn andre, og jeg brukte kristendommen som et eksempel.

Håper du skjønner den da jeg forstår veldig godt at dette ikke er stedet for religions diskusjon da vi har et helt forum rettet mot det.

Det har ikke vært noen diskusjon om religion sånn sett her så ingen grunn til bekymring..

Lenke til kommentar

Da må du skille snørr fra bart - en organisasjon kan ha et formål som er helt på trynet, men likevel være seriøs som organisasjon. Altså at man betaler regningene sine når man skal, behandler ansatte pent, opptrer redelig med kontraktsmotparter og lignende. AltSomEr er en useriøs organisasjon, slik som f. eks. SOS rasisme. Kirken er en veldig seriøs organisasjon, uavhengig av hva de predikerer. En debatt om hvor seriøs en trosretning er følgelig fullstendig off topic her, og kommentaren din er dermed fullstendig malplassert.

Lenke til kommentar

herregud as.. Det var da ikke noen debatt pågående her overhodet, hva er det du snakker om..?

En kort kommentar om hvorfor jeg syns kristendom er useriøs også skal du komme og vifte med fingern til meg tror du?? Glem det.

Det er du som kommer inn og fucker opp nå og kjører ting av sporet her. Som forumveileder burde ihvertfall du vite at sånt er ganske unødvendig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

On topic:

Ja da kan jeg kanskje bytte ut guden min med en annen som ikke er laget av pasta ;) Men om jeg finner opp en gud som ikke virker totalt sprøtt og lager en religion ut av dette, og følger alle regler og krav som kreves og skaffe den menigheten som kreves, så burde jeg ha en god sjans!

Må bare klekke ut en brukbar gud og noen sære regler og krav som andre religioner har så er det i boks. Kanskje jeg skal gå for kirken til Peter Griffin som startet kirke av sin beundring til Fonzie?

Family_Guy%20Peter%20Griffin%20At%20His%20Church%20Of%20The%20Fonz,The%20Father%20The%20Son%20And%20The%20Holy%20Fonz.gif

Lenke til kommentar

Da må du skille snørr fra bart - en organisasjon kan ha et formål som er helt på trynet, men likevel være seriøs som organisasjon. Altså at man betaler regningene sine når man skal, behandler ansatte pent, opptrer redelig med kontraktsmotparter og lignende. AltSomEr er en useriøs organisasjon, slik som f. eks. SOS rasisme. Kirken er en veldig seriøs organisasjon, uavhengig av hva de predikerer. En debatt om hvor seriøs en trosretning er følgelig fullstendig off topic her, og kommentaren din er dermed fullstendig malplassert.

Jeg tror at Kvinnen har rett, og du tar feil.

Argumentene du kommer med er en etter-rasjonalisering av at en åpenbar tullereligion ikke tas seriøst, mens en latterlig religion som tas veldig høytidelig, også da blir sett på som seriøs, ikke pga organisasjonsform, men pga størrelse og historisk posisjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er på bærtur. Poenget mitt er at diskusjonen rundt innholdet i troen ikke har noe i denne kategorien eller tråden å gjøre, det som det ble advart mot over var en useriøs organisasjon som lovet deg penger som du aldri fikk. På samme måte som man advarer mot useriøse mlm-selskaper og lignende, uavhengig av om det de selger faktisk fungerer eller ikke. Det finnes da åpenbart distributører av f. eks. helsekostprodukter som overhodet ikke fungerer, men som likevel gir selgerne den betalingen de skal ha, har gjennomsiktige betalingsløsninger osv. Og motsatt vei - useriøse organisasjoner som selger gode produkter.

Selvfølgelig vil en organisasjons påstander påvirke ryktet til organisasjonen som sådan, men det er langt fra den eneste faktoren, og det vi bryr oss om her er resultatet (er organisasjonen seriøs eller er den useriøs?) og ikke enkeltfaktorene.

Lenke til kommentar

Slik debatt er grunn til at staten og kirke bør skilles. La folket bestemme seg selv hva de ønsker å gå på og staten ikke kan blande seg inn samtidig som skattebetalerne får ikke klage på om en religion er seriøs eller ikke.

Måtte jeg betale skatte for de 30000 forskjellige kristne sekter her i USA ville det bli mye uro

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Etter å ha sett en predikant stå og preke mot homser i byen i dag så synes jeg godt staten kan kontrollere de religiøse

Vedkommende har jo helt rett - så hvorfor skal han kontrolleres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...