Laffe Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Hei. Jeg bare lurte på hvis man sier at man takker ja til hybel(kun for å ha den, itillfelle jeg ikke får den jeg har mest lyst på) men deretter takker nei dagen etter fordi man fant noe bedre.. Vil man da få noe konsekvenser for det? Jeg har ikke skrevet på noe kontrakt, men har bare takket ja. Vet at det er dårlig gjort, men vil bare vite om man kan få noe konsekvenser. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Ja, det kan få konsekvenser. Du vil være bundet av en avtale, og dersom du bryter den må du erstatte de tap som utleier lider som følge av det. Dette kan være alt fra ny annonse til leie ut oppsigelsestiden, avhengig av hvor enkelt det er å erstatte deg. Endret 11. desember 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2012 Stemmer. Jeg har forsåvidt bare skrevet at jeg er interessert, for hun sa ta kontakt hvis du er interessert, og det gjorde jeg ved å skrive: jeg er interessert. Hade bra. Og da fikk jeg svar tilbake som: Ja, da sier du bare i fra når du kan skrive unner på kontrakt. Men interessert kan vel sikkert tolkes som ja. Hvertfall, jeg tviler på at jeg vil få hybelen da det var 70 som var innom og skrev seg unner som interessert på den andre hybelen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Spørsmålet ditt var hva som skjer dersom du takket ja. Hva som innebærer å "takke ja" er et tolkningsspørsmål. "Jeg er interessert" kan, avhengig av kontekst, tolkes både den ene og den andre veien. Dersom du har takket ja er du bundet, men det er altså ikke sikkert at det du har gjort er å takke ja. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Når hun har tilbudt deg kontrakt er det tydelig at hun mente dette som "vil du ha hybelen". Det frem gikk ikke fra hennes første henvendelse, men fra svaret du fikk burde det være klart for deg at hun tror du har takket ja til hybelen. Vil du ha hybelen er alt greit, hvis ikke er det en ærlig misforståelse, og du bør svare henne så raskt som mulig at det har vært en misforståelse, at det ikke var din intensjon å takke ja til hybelen, bare at dette var en av flere du var interessert i. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Etter min mening er det tydelig at utleier tror du har "takket ja", og hvis du mener noe annet er det naturlig at du retter opp i denne misforståelsen snarest. Jeg vil føye til at selv om du skulle ha "takket ja" generelt så betyr ikke det at du må godta hva som helst i den skriftlige kontrakten. Endret 12. desember 2012 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Dersom en leietaker er ekstremt vanskelig kan jo vedkommende bare si seg uenig med vesentlige deler i kontrakten for å enkelt komme unna avtalen? Kreve å få et mindre depositumsbeløp, bedre oppsigelses vilkår osv. Hva må utleier gjøre for å gardere seg mot slike situasjoner? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Jeg vil tro man faller tilbake på husleielovens standard-løsninger. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Hva må utleier gjøre for å gardere seg mot slike situasjoner? For å gardere seg mot slike løsninger må man få med informasjon om punktene så tidlig som mulig i forhandlingsprosessen slik at de kan anses akseptert som en del av avtalen. Der det ikke er oppnådd enighet gjelder husleielovens generelle bestemmelser (null depositum, tidsubestemt leieavtale, etc). 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Det er derfor å anbefale å skrive ønsket depositum i annonsen, i tillegg til husleie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå