TheMonkeyDzoro Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Jeg skal ha meg ny laptop som må fungere til Youtube (rendering og videoredigering) og kunne spille BF3 på høy grafikk og BO2 Jeg vil helst ha en litt kul pc (tastatur med lys osv), noe lignende ASUS sin G75 men den er for dyr. Som sagt må pc være under 9000. Og ikke Windows 8! Jeg selv klarer ikke å finne noen pc-er som passer de behovene, men jeg er takknemlig for alle svar Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Win7 versjonen av denne har gått ut. Men det er utvilsomt den desidert smaleste, stilleste og vakreste "spill-kapable" laptopen du kan få tak i. Eller sagt på en annen måte - andre laptoper i samme prisnivå er enten svakere, eller kjølingen er så mye dårligere at du egentlig ikke kan bruke dem til å spille på i praksis. Og.. siden ytelsen er "over gjennomsnittet", eller over et visst punkt (der du kan kjøre Borderlands 2 i 1920x1080 på nesten full detalj og AA, osv) - så kan det være et bedre kjøp her enn med mange tyngre og mer bråkete spill-laptoper. Siden ytelsen fremdeles er et langt stykke unna en desktop uansett.. Har den selv. Kjører en sikker overklokk på grafikk-kortet så jeg har 2800+ 3dmarks i 3dmark11. Det er drøye 300 poeng høyere enn en g75 med et 660m kort.. Blir litt lunkent på venstre siden. Er stadig prosessoren som blir varmest. Helt genial laptop. Genial kjøleløsning. Lenke til kommentar
Lfcfanew Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 jeg har tenkt på denne pcen billig og kraftig http://www.multicom.no/Xishan-W350E-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i5-3210Me-8GBe-500GBe-GeForce-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10620636 se at du må kjøpe windows selv Lenke til kommentar
TheMonkeyDzoro Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2012 jeg har tenkt på denne pcen billig og kraftig http://www.multicom....t-p/c/p10620636 se at du må kjøpe windows selv Ja den er kraftig men den er jo ikke noe særlig kul og ikke optimal stillegående på tunge spill Lenke til kommentar
Lfcfanew Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Du kan jo kjøpe alienware Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ..mm. Så får du med både varm-luft ovn og løvblåser på kjøpet Nei - litt overkill hvis du ikke vil ha hdmi/video input (i tillegg til output), sli kanskje, 3d, osv. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Bærbar til spilling under 9000, har du disse å velge mellom. Maskinene med GTX 660M vil spille best, deretter GT 650M-maskinen til MSI, deretter Asusen. Dette fordi sistnevnte har kortet i DDR3-versjon, mens MSI'en har GDDR5-versjonen av kortet. Hvis du ikke synes designet på Multicom'ene er glorete nok, så kanskje MSI'ene kan være noe? Endret 12. desember 2012 av thomit Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) andre laptoper i samme prisnivå er enten svakere, eller kjølingen er så mye dårligere at du egentlig ikke kan bruke dem til å spille på i praksis. Dette er tøys. Eller for å si det litt mer diplomatisk: Dette er villedende veiledning, fordi det ikke er sant. Hverken Alienware's eller Multicom's (Clevo's) laptoper har noen kjøleløsning som står noe tilbake for Asus', tvert i mot. Spesielt når det gjelder Multicom's Clevo'er, som har noen modeller som så desidert ligger i samme prisklasse - de er hverken svakere (tvert i mot) eller dårligere, og er minst like godt egnet til å spille med - i praksis - som Asus'en din. Og ikke har jeg hørt om at MSI har noe vesentlig problem på denne fronten i sin nyeste G- eller GT-serie heller, men de har - i likhet med Asus - hatt betydelige problemer med å få til tilstrekkelig kjøling tidligere. Clevo og Alienware derimot, har alltid hatt dette under kontroll, helt siden de startet opp med laptoper beregnet på høy ytelse/spilling. De er de største spesialistene i denne klassen av bærbare. Når det gjelder G-serien til Asus (fra og med G53/G73-modellene vel å merke), så stemmer det nok at viftestøyen fra dem er mindre hørbar under høy belastning, i forhold til de fleste av konkurrentene. Og det skal de ha applaus for. Men det betyr ikke automatisk at kjølingen som sådan er bedre enn andres. Dessuten er jeg i tvil om det samme også gjelder i like høy grad for Asus' N-serie, da det nok skal skyldes G-seriens noe spesielle design at lydnivået fra viftene er mindre hørbart. Ikke i forhold til W-serien fra Clevo, i hvertfall. Når det gjelder P-serien, så er de mer bråkete - først og fremst fordi viftene (og kjølingen) i dem skal klare å ta seg av betydelig kraftigere skjermkort og prosessorer enn det Asus N- og G-serie har. Hvis vi hadde puttet et GTX 680M og en Core i7-3920XM inn i en Asus, så måtte den helt sikkert ha blitt utstyrt med kraftigere vifte- og kjøleløsning ... og dermed blitt mer støyende. Og om det faktisk er slik at en Asus N56 bråker mindre enn en Xishan W350, for eksempel - ja så er vel neppe "problemet" nok til at sistnevnte blir "ubrukelig" til spilling, skulle jeg tro? Kommer selvsagt an på hvor ømfintlige ører man har for viftestøy - men så stor forskjell kan jeg da ikke tenke meg at det er. Så vær så vennlig å vær litt mer inkluderende og objektiv når du skal gi råd til folk, selv om du er aldri så begeistert for din egen maskin. Det finnes faktisk alternativer, til omtrent samme pris eller til og med billigere, som klarer alt det din kan, og det like godt eller til og med bedre. Det er faktisk ikke slik at alt annet enn akkurat den du er beistret for, er "ubrukelig" Alt dette sagt, så er jeg faktisk enig i at Asus N-56VZ er et veldig godt alternativ. Men altså ikke det eneste ... Endret 12. desember 2012 av thomit Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Er selvfølgelig enig i det. Og klar over at det hørtes litt begeistret ut. Det som er er at om du setter en kunshan, en dv6, en samsung-7, osv., ved siden av hverandre - så er de helt greie (og med en Kunshan får du mer for pengene veldig ofte når du shopper fra Norge). Men de har til felles at de har en kule.. eller glidelager-vifte. Som har den karakteristiske hvine-lyden når turtallet går opp. Ujevnt turtall frem og tilbake gjør at du slår den av om natten, selv om den bare idler, osv. Samtidig er kjølingen delvis åpen, slik at varmelederne gjerne leder varme inn i kassen, i kontaktene, og i hovedkortet. Jeg har hatt erfaring med et par av de best utstyrte hp'ene og to Clevoer - og det som skjer når de brukes mye er at de blir varme i kassen, de leder ikke varmen godt nok ut. Og det gjør at kjølegoop fordamper fortere, og at du ender opp med en repaste etter et eller to år. I mellomtiden er det ikke egentlig veldig komfortabelt å spille på dem, siden de som sagt blir varme, og viftestøyen er høy. Det er grunnen til at for eksempel alienware og ROG laptopene til asus har magnetisk løftet vifte(eller vifter), at kjølingen er kledd inn med isolering, at varmeledningen ut av laptopen er overdimensjonert, at strømforsyningen er rikelig, osv. Dette er nødvendig hvis du skal kunne /komfortabelt/ sitte å bruke maskinen som en spillemaskin, punktum. En kan være heldig med andre ting, men fra erfaring kan jeg ikke anbefale noen å kjøpe en "multimedia-top", hvis jeg vet at de kommer til å kjøre Battlefield 3 på den fire timer i strekk. Det er et tidsspørsmål, og så sitter du igjen med svett plastikk, plutselig dårligere kjøling, passiv struping på grunn av temperatur, at tastaturet blir varmt - at maskinen slår seg av fordi den er for varm, til og med. Eneste problemet med spill-laptoper er at de veier et tonn, og selvfølgelig bråker masse. Siden de er (med noen hederlige unntak) ikke så veldig godt balanserte de heller. De er overdimensjonerte i forhold til ny hardvare med mindre energiforbruk og temperatur-signatur. Så kommer jeg helt tilfeldig over en n56vz, som har isolert varmeledning (er veldig enkelt - det er et lag med materiale over kjøleelementene som har liten varmekapasitet, slik at varmen ikke blir ledet noe annet sted enn til kjøleribbene), en magnetisk løftet vifte, og som ikke har for varme komponenter. Med andre ord, en stille, standard størrelse laptop - men som faktisk kan brukes til å spille på. Grunnen til at jeg er begeistret for den er at den er unik på markedet akkurat nå Høres selvsagt latterlig ut, men slik er det nå blitt. Er rimelig sikker på at det er ganske tilfeldig at Asus kom frem til noe som var så balansert også. Tviler sterkt på at neste versjon fra asus faktisk blir like bra (akkurat som tidligere versjoner i n-serien for eksempel ikke er så gode). Siden Asus generellt gjør noen brølere av en annen verden med oppsett og tweaking til stadighet. Hørte fra i hvert fall en forhandler at det var forferdelig mange småfeil på n56'en også - dvs. ut av fabrikken (de som fungerer, fungerer bra). Og at Asus mest sannsynlig ikke er forferdelig interessert i å selge dem på grunn av det - siden både de og forhandlere heller velger laptoper som er enklere/billigere å bygge og selge.. Så det er perspektivet på den - vær litt var på å kjøpe "kontor" laptoper til å spille på, om du ikke kan leve med litt støy, og om du ikke kan åpne den opp og legge på nytt goop etter en stund. Er ikke alltid at tall/pris/hardvare har mest å si til slutt. En n56vz er et godt eksempel på det. i7/650m/ddr3 - ikke veldig fantastisk på papiret. Men jeg har høyere score enn det går an å tyne ut av en dv6 eller en samsung med et 660m - siden kjølingen er.. så latterlig bra. I tillegg hører du nesten ikke viften. Så sånn er det. Derfor kan jeg ærlig anbefale den laptopen til folk som spiller mye. Spesiellt om du vil ha en "god nok" laptop (les: under 680m/7970m nivå), og ikke er forferdelig interessert i bleeding edge ytelse og juletre-look, osv. Men selvfølgelig er det ikke det eneste valget. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Heisann! Dette var et mye bedre innlegg, helt etter min smak. Gode og informerte argumenter, og samtidig lærerikt. Men jeg er ikke helt med på det du sier om Clevo og varmeproblemer i chassiset. Jeg har en selv, og de eneste stedene utenpå chassiset der man kan kjenne at det blir varmt, er akkurat der chassiset er i kontakt/nærheten av de store kjølelamellene og utblåsningen på baksiden av maskinen. Intet problem. Min Clevo er 3 år gammel, er og har vært i drift hele døgnet, så og si - og jeg trenger ingen repaste av kjølepasta - ennå. Den er også idle når den skal være idle, og jeg plages ikke av at vifteturtallet går opp og ned utide - bare i tide. Heller ingen utidig hvining fra viftene - støyen er i all hovedsak bare lyden av luft som forflytter seg fort. Men det er en D900F, nå utgått modell - og jeg kan ikke gå god for hvordan senere modeller oppfører seg, det er sant. Men takk for et velbegrunnet og informativt svar. Endret 12. desember 2012 av thomit Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 ..er artig å plukke i "business" laptoper fra litt tid bakover. Var mange veldig dyre deler i en del av dem. Minner ofte om gode miniatyr-versjoner av en desktop. Inkludert avtagbare deksel med lås, osv . Clevoene og kom med snudde hovedkort, tror jeg, veldig tidlig..? Utblås bak, rett ved siden av grafikk-kort og prosessor, osv. Stort sett veldig bra. Men du får noen problemer noen ganger nå. Ta opphengene i en HP dv6, for eksempel. Hovedkortet henger i en stift av metall, inn i hardplast. En gang var kassen laget av metall, mens kjølingen lå langt unna skivene i hovedkortet, og da gikk det fint. Men nå har kassen blitt grafitt, eller en eller annen plastikk-legering - så da leder du bare varme inn i kassen, og det forskyver seg. Og før eller siden så begynner det å rakle. Samme skjer når du får et grafikk-kort som ikke lenger kan bli kjølet godt nok av en vanlig passiv kjøler. Over et visst punkt, og så tar ikke kjøleren opp mer varme. Så går varmen i kabinettet og komponentene mellom. Tastaturplaten, rammen.. Og ingen sitter på fabrikken og sier: "hmm, ja da må vi ha en kjøler med høyere varmekapasitet som leder varmere raskere ut når elementet når 80 grader, da! Send designet tilbake!". I stedet bare skurer det og går til modellen utgår. Så.. litt tilfeldig om det går "greit" når laptopen blir kjørt på full blås. Ofte er det veldig avhengig av bruken om det blir omtalt - "folk flest" kjører jo ikke bf3 hele dagen. Asus er forøvrig ikke et unntak her, bortsett fra på x6-serien med 35w i7/gk107-baserte nvidia kort. Siden den er bygget i plast fra starten av, med plast-oppheng, osv - og har kjøling som matcher til det designet. For eksempel - å velge aluminium i toppen av kassen er egentlig like vanskelig som å sette plast i bunnen, siden aluminium er like bra til å isolere varme som ..stekefolie. Går rett gjennom. Plast har dårlig varmekapasitet. Så om du har tenkt å få til det, og med så mye plastikk som Asus har, så må du planlegge godt med kjølingen. Og akkurat på den ene modellen har de fått det til. Nye U500 modellen, for eksempel - samme problemet som før. Støyete vifter, masse blåsing - men varmelederne går for nære kassen og hovedkortet igjen. Så plutselig har tastaturet 50-60 grader på load (selv om komponentene blir kjølet greit, selvfølgelig). På en n56 (uten varmelekasje), så har du 24 grader i kassen. På load (når prosessoren er 90 grader, og gpuen 70-80). Men det er kun den ene modellen av "forbruker" laptopene de har fått det til på akkurat nå.. Og jeg tror Asus HQ hater den laptopen. Gaming laptopene er utvilsomt mer innbringene, med bedre "yield" resultat fra fabrikken, for eksempel. Enklere å sette sammen, osv. N56en blir som en skrukkete papp-konvolutt med ledninger når du plukker den fra hverandre, for eksempel. Tviler på de gjør noe annet enn å kaste de som kommer tilbake. Lenke til kommentar
Cocunnutttas121 Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Gå og legg deg. Litt research: http://www.hardware.no/anbefalinger/ Troller du eller var innlegget seriøst? Endret 12. desember 2012 av Vebb Lenke til kommentar
TheMonkeyDzoro Skrevet 14. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2012 Noen som kan linke en bra MSI til 9000 eller mindre ? Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 jeg har tenkt på denne pcen billig og kraftig http://www.multicom....t-p/c/p10620636 se at du må kjøpe windows selv Ja den er kraftig men den er jo ikke noe særlig kul og ikke optimal stillegående på tunge spill Hvordan vil denne pcen kjøre spill som Skyrim? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Hvordan vil denne pcen kjøre spill som Skyrim? Ganske greit. Nvidia GeForce GTX 660M Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Ganske greit. Nvidia GeForce GTX 660M Hmm okey. Jeg har dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595870 på min stasjonære, samt denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584608 prosessoren, og den kjører Skyrim knirkefritt. Hvordan er dette i forhold til http://www.multicom.no/Xishan-W350E-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i5-3210Me-8GBe-500GBe-GeForce-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10620636 ? Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Hmm okey. Jeg har dette http://www.komplett....aspx?sku=595870 på min stasjonære, samt denne http://www.komplett....aspx?sku=584608 prosessoren, og den kjører Skyrim knirkefritt. Hvordan er dette i forhold til http://www.multicom....t-p/c/p10620636 ? ? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Hm.. Du går kanskje fra ca. 4500 3dmarks i 3dmark11, til omtrent 2400? På standard klokk (kan overklokke et 660m en del) er det fremdeles nok til å kjøre Skyrim i 1920x1080. Men du kan ikke øse på "ultra high" med maks FSAA, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå