Gå til innhold

julegave, objektiv hjelp!

Gjest Slettet-sLPwr6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-sLPwr6

Hei,

Jeg har et canon eos 650D med to linser fra før. En standard kit, 18-55 og et 55-250mm objektiv. Jeg driver mye med foto, og lurer på et macroobjektiv som egner seg bedre til macro. Lurte ogs. på å kjøpe 40mm pancake til film. Har noen erfaring med dette? Macroen bør ikke koste mer enn 3000, men noe over går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Makro brukes utifra hva man skal fotografere, blomster ca. 50mm og insekter ca. 180mm, du kan bruke en ca. 100mm som allround til både blomster og insekter men vil ikke være optimalt.

Canon 60mm makro og tamron 90mm makro er to ok objektiver som ikke er så veldig dyr.

Når det gjelder blits anbefaler jeg og kjøpe originalblits hvis man vil gjøre dette på en enkel måte, og Canon 430 EX II er perfekt til 650D.

Lenke til kommentar

Makro brukes utifra hva man skal fotografere, blomster ca. 50mm og insekter ca. 180mm, du kan bruke en ca. 100mm som allround til både blomster og insekter men vil ikke være optimalt.

Nå skal det nevnes at det finnes mye mer enn bare blomster og bier. Macro er mye ikke bare 2 kategorier. Slik Nautica og er inne på finnes det egnede og mindre egnede bruksområder innenfor de forskjellige brennviddene når det gjelder makro.

EF 100mm F/2,8 macro (NB: ikke L) er et veldig bra og allsidig objektiv. Ikke er det så forferdelig dyrt heller. Bildekvaliteten er så si lik som på L utgaven, men du får ikke værtetting og IS.

Disse ligger brukt til rundt 3000,- Sjekk ut foto.no sitt bruktmarked.

Les test her:

http://www.the-digit...ens-Review.aspx

Prisguide:

http://www.prisguide...-macro-usm-2868

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-sLPwr6

EF 100mm F/2,8 macro (NB: ikke L) er et veldig bra og allsidig objektiv. Ikke er det så forferdelig dyrt heller. Bildekvaliteten er så si lik som på L utgaven, men du får ikke værtetting og IS.

Disse ligger brukt til rundt 3000,- Sjekk ut foto.no sitt bruktmarked.

Litt skeptisk til å kjøpe brukt, og er ikke IS en stor fordel om jeg skal fotografere macro håndholdt? Har ikke veldig stødige hender heller så.

Lenke til kommentar

For makrofotografering er det gull verd med ekstern blits og en softbox. Jeg bruker EX 430 II og en Aurora Litebank-greie av billigste sort og de gangene jeg presser nærgrensen på objektivet (har ikke makroobjektiv da), får jeg fantastisk gode resultater. Pass bare på å bruke f/11 eller så for å få stor nok dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-sLPwr6

Hvor mye vinner man egentlig på å ha en ekstern blitz? :) Har kun fått testet dette et par ganger, så ser liksom ikke helt hvor mye bra det gjør (Ikke at jeg ikke tror det, men bare lurer på hvor stor forskjell det gjør)

Lenke til kommentar

Bruk av blits til makrofotografering kan gi eksepsjonelle bilder, men man trenger tid og velvillige insekter, siden det kan ta tid og sette opp blits, vil i disse situasjoner anbefale et hvit ark eller en reflektor for og få mer mykt lys. Til produktfoto vil blits gi spennende resultater eller gi riktige eksponerte bilder.

Til portretter er det uendelige muligheter, spesielt hvis man får blitsen bort fra kameraet ved bruk av en kabel eler en trådløs sender/mottaker.

Generelt vil jeg si at blits er et muste i fotobagen, spesielt til innendørs bilder og litt kreativ lek.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksterm blits til makrofotografering kan lett gi det samme harde lyset som den interne blitsen gir om den peker rett frem. Men om man bruker manuell blitsstyring og reduserer lyset kan det bli svært bra med litt prøving og feiling, Den eksterne blitsen kan vinkles en annen vei slik at den reflekteres i noe, og da kan man også få en bedre lyssetting. Men det er litt styr å operere med reflektorer ute i felten, og lett å feile med manuell blitsstyring. Derfor er det jeg liker softbox'en min så godt, den gir perfekt resultat hver gang uten å trenge å bry seg om den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-sLPwr6

Okay, så om jeg skal ha ekstern blitz må jeg nesten ha noe softbox eller reflektorskjerm i tillegg?

(og jeg fotograferer mer blomster, små ting osv, ikke insekter)

Det vil kanskje være smart når jeg skal ta bilder når det begynner å bli mørkt ute da, eller vil det ha liten effekt om det er mørkt rundt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...