CerwinVegaAsk Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Jeg skal lage en sub med to 10" elementer og jeg vet når jeg kobler på forsterkeren/recieveren så vil det komme diskant i tillegg.. jeg lurer på hvilket delefilter jeg må ha? er 500w elementer, hvis noen kommer til å lure på det Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 ikke så mye hjelp, men har du sjekka om forsterkeren har egen sub-utgang? eller en knapp der du kan stille det inn. Lenke til kommentar
CerwinVegaAsk Skrevet 12. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2012 ikke så mye hjelp, men har du sjekka om forsterkeren har egen sub-utgang? eller en knapp der du kan stille det inn. har en egen sub-utgang ja, men det er med RCA-kabel.. :s elementene er fra en basskasse som var i bilen, og kobler jeg det på de vanlige utgangene så blir diskanten med ut i elementene... er en slags "link-knapp" bakpå (http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/electronics/detail-page/HK3390back.jpg), har ikke prøvd den, men er det et eget delefilter? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Du vil trenge en egen forsterker til den subben. Dette får du tak i på www.ljudia.no, www.avshop.no eller på www.finn.no/torget Mvh Faller Lenke til kommentar
CerwinVegaAsk Skrevet 12. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2012 Du vil trenge en egen forsterker til den subben. Dette får du tak i på www.ljudia.no, www.avshop.no eller på www.finn.no/torget Mvh Faller hvilken forsterker da? kan jeg koble den på den jeg har fra før? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Det kan være en to-kanals forsterker. Du kan ikke bruke den du har fordi den er beregnet på å sende det signalet til en annen forsterker. Hvis du har en annen forsterker liggende kan du mest sannsynlig bruke det. Mvh Faller Lenke til kommentar
CerwinVegaAsk Skrevet 13. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Det kan være en to-kanals forsterker. Du kan ikke bruke den du har fordi den er beregnet på å sende det signalet til en annen forsterker. Hvis du har en annen forsterker liggende kan du mest sannsynlig bruke det. Mvh Faller så jeg må koble den andre forsterkeren på den jeg allerede har? via pre-out utgangen da eller? vil en forforsterker funke? (er det vits på en integrert forsterker?) kan du legge ved en link? Endret 13. desember 2012 av CerwinVegaAsk Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Det stemmer at du må koble den andre forsterkeren til den du allerede har. Og korrekt at den må kobles via "Pre.out". F. eks denne annonsen: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38747619&kwUnica=LAB Begge de forsterkerne vil funke til ditt oppsett. Dette er rene effektforsterkere som kobles via Pre-out. I tillegg at det er veldig god kvalitet på det som selges der. Mvh Faller Lenke til kommentar
CerwinVegaAsk Skrevet 13. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2012 Det stemmer at du må koble den andre forsterkeren til den du allerede har. Og korrekt at den må kobles via "Pre.out". F. eks denne annonsen: http://www.finn.no/f...619&kwUnica=LAB Begge de forsterkerne vil funke til ditt oppsett. Dette er rene effektforsterkere som kobles via Pre-out. I tillegg at det er veldig god kvalitet på det som selges der. Mvh Faller Ble i dyreste laget for meg akkurat nå sju... Men har jeg forstått dette riktig, så skal effektforsterkeren kobles på recieveren jeg har, men dette gjør at jeg ikke får brukt utgangene på recieveren, men kun på effektforsterkeren? vil denne funke: http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=5970 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Den vil nok gi deg lyd, men Billebro er kjent for å være ekstremt dårlig! Gå inn på avforum.no og søk etter "billebro" Mvh Faller Lenke til kommentar
CerwinVegaAsk Skrevet 14. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2012 Den vil nok gi deg lyd, men Billebro er kjent for å være ekstremt dårlig! Gå inn på avforum.no og søk etter "billebro" Mvh Faller Vil et av disse funke? http://www.thomann.de/se/rolls_sx_21.htm http://ljudia.no/tilbehr-s82136/delefilter-s82139/subbassfilter-c79454/subbassfilter-stereo-p79455/ Lenke til kommentar
Faller Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Fungere til hva da? Det du har funnet der er kun filtere. Det trenger du ikke fordi den forsterkeren du har deler frekvensen for deg. Finn en forsterker, så er du sannsynligvis i mål. Mvh Faller Lenke til kommentar
CerwinVegaAsk Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) Forsterkeren jeg har deler jo ikke nok, det som er problemet her. Delefilter påkoblet elementene til "subben" vil skille ut diskanten som kommer fra elementene.. Sendte feil linker i går. Vil da dette delefilteret her funke? http://ljudia.no/til...-stereo-p79455/ det skiller på 100hz Endret 15. desember 2012 av CerwinVegaAsk Lenke til kommentar
Faller Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Nei, du har bare koblet subbene på de vanlige høyttalerutgangene. Derfor deler ikke forsterkeren "riktig". Grunnen til at du trenger en forsterker til er fordi du skal koble den forsterkeren på "sub-out" utgangene. Da vil den forsterkeren du har nå kunne dele frekvensen for deg. Derfor er det ikke delefilter du trenger, men en forsterker. I paint laget jeg en skisse på hvordan det skal se ut. Mvh Faller Lenke til kommentar
CerwinVegaAsk Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Nei, du har bare koblet subbene på de vanlige høyttalerutgangene. Derfor deler ikke forsterkeren "riktig". Grunnen til at du trenger en forsterker til er fordi du skal koble den forsterkeren på "sub-out" utgangene. Da vil den forsterkeren du har nå kunne dele frekvensen for deg. Derfor er det ikke delefilter du trenger, men en forsterker. I paint laget jeg en skisse på hvordan det skal se ut. Mvh Faller Delefilteret vil gjøre omtrent samme jobben til en rimligere pris..? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Det blir billigere men antageligvis mye dårligere. Kommer an på hvor kraftig forsterkeren din faktisk er. Lenke til kommentar
CerwinVegaAsk Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Okei... men kan noen forklare meg dette; Hvis jeg kobler på en effektforsterker via "pre-out" på HK3380, vil jeg kun kunne bruke høyttalerutgangene på effektforsterkeren, eller vil jeg kunne bruke de på HK3380 + de på effektforsterkeren? (forstår jeg det riktig, så har effektforsterkeren innebygget delefilter?) Lenke til kommentar
Faller Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Okey, la oss ta ting helt fra scratch. Du har en Harman Kardon 3380 som du idag bruker til dine vanlige høyttalere. Så vil du koble på 2 stk 10 tommers subber. Harman Kardon-forsterkeren har kun nok effekt til å drive de vanlige høyttalerne. For å kunne bruke de to basselementene du har, så trenger du en forsterker som du kan hekte på Harman Kardon-forsterkeren. Man kobler denne til fra "Sub out". I Harman Kardon-forsterkeren kan du sette delefrekvens på "Sub-out". Og mer trenger du ikke. Denne måten er den absolutt beste måten å gjøre det på. Spørsmål? Mvh Faller 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Okei... men kan noen forklare meg dette; Hvis jeg kobler på en effektforsterker via "pre-out" på HK3380, vil jeg kun kunne bruke høyttalerutgangene på effektforsterkeren, eller vil jeg kunne bruke de på HK3380 + de på effektforsterkeren? (forstår jeg det riktig, så har effektforsterkeren innebygget delefilter?) Du kobler et y-ledd på pre-out og strekker kabler til main-in og en til effektforsterkeren. Eller du kan bare koble sub-out til effektforsterkeren. Lenke til kommentar
CerwinVegaAsk Skrevet 15. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2012 Nå forsto jeg litt mer så jeg må bruke en Y-splitt RCA-kabel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå