Petterboy95 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 er det lov å ha vago/sukkerbit i sikringskapet så jeg koblet N i en vago og ut direkte til en lampe og til en vago i skjultboksen til en dimmer som går til dimmeren og til en stikkontakt ,mens L går til vago o i dimmeren og til dimmer fra vago og vago i endevender bryteren og til endevender fra vago og ned til stikkontakten. om det er tegnet at N skal gå til lampen menes det direkte eller skal den innom bryterne men ikke brytes. har 2 endevendere og en mellomvender. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Hehe, det var ei tunglest setning :o 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Det kommer jo litt an på hvem som spør sukkerbiter har gått ut på dato men Vago lever i beste velgående men ingen kan koble i sikringskapet med mindre man er elektriker eller det dreier seg om en en skoleoppgave og da vil det være lettere å legge ved en tegning fordi lange setninger vanskelige å lese og ingen bruker sukkerbiter i sikringsskapet og Vago er jo heller ikke så vanlig og ennå er denne setningen bare halvparten så lang uten at L og N og endevender er nevnt. 1 Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) ... Endret 11. desember 2012 av Petterboy95 Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) http://imageshack.us...2/75422458.jpg/ Her er en tegning på anlegget Endret 11. desember 2012 av Petterboy95 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Flerlederskjemaet ser ut til å være koblet rett. Dette er vel bryter no 6 og no 7, så vidt jeg husker og typisk oppkobling som for trappeoppgang med bryter i hver etasje. Det står vel noe i NEK 400, så vidt jeg kan huske om at sukkerbiter ikke lengre skal brukes. Det er vel sannsynligvis "lov" å bruke Vago i et sikringsskap, men vanligvis så vil man jo legge opp kursene slik at det ikke er behov for det. Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Flerlederskjemaet ser ut til å være koblet rett. Dette er vel bryter no 6 og no 7, så vidt jeg husker og typisk oppkobling som for trappeoppgang med bryter i hver etasje. står vel noe i NEK 400, så vidt jeg kan huske om at sukkerbiter ikke lengre skal brukes. Det er vel sannsynligvis "lov" å bruke Vago i et sikringsskap, men vanligvis så vil man jo legge opp kursene slik at det ikke er behov for det. legger opp fra endevendern til lyset så slipper jeg flere n ledere i skapet. takk for hjelp. det stemmer at n leder skal direkte til lys å ikke innom bryterne? Endret 11. desember 2012 av Petterboy95 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Ja det stemmer vel. Det har den ulempe at det kun blir et enpolt brudd, dvs en fase blir brutt og den andre ikke. Det betyr at dersom man for eksempel skal skifte en pære og putter fingrene der de ikke skal være så kan man få strøm gjennom kroppen og til jord fra den fasen som ikke er brutt. (Hvis det dreier seg om N lederen i en TN anlegg, så er vel ikke dette i praksis så mye, hvis man da er helt sikker på at det er N lederen.) Bryter no 1 gir også kun et enpolt brudd, mens bryter no 2 gir et topolt brudd. For baderom og våtrom så må man vel ha topolt brudd. (Men de færreste har vel bad eller dusj i trappeoppgangen.) Endret 11. desember 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 13. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2012 hvordan viser jeg på flerlinje og en linje at det er skjult anlegg? hva er tegnet for en dimmer på fler linje og en linje? var en feil med tegningen min N skal gå direkte til lampen og l skal innom dimmeren. for det var en polt brudd bare. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 OK, du har en dimmer som går kun på en av fasene, men resten var rett. Takker ellers for tilbakemelding. Her har du ganske god info vedrørende flerlinje/enlinje skjeme for åpent/skjult anlegg: http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/41/634000978699400280__elenergipdfkap.pdf Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 13. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2012 OK, du har en dimmer som går kun på en av fasene, men resten var rett. Takker ellers for tilbakemelding. Her har du ganske god info vedrørende flerlinje/enlinje skjeme for åpent/skjult anlegg: http://efbr.nelfo.no...nergipdfkap.pdf takk for all hjelp Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Jeg er ikke helt sikker på om jeg igrunn skjønte helt hva du vil fra til her fordi at det var så veldig lite komma og punktum når du skrev så jeg klarte liksom ikke helt å ta inn over meg all den informasjonen du hadde presset inn uten komma og punktum men lurer du her på om det er lov å bruke wago i sikringeskapet ditt sukkerbiter er hvertfal en dårlig løsning og jeg tror ikke det o godkjent i sikringeskap med sukkerbiter igrunn og jeg håper at du skal ha sikringer i skapet ditt også og ikke bare sukkerbiter men wagoer i koblingsbokser er ikke forbudt men bare husk at en godkjent elektriker med fagbrev må gjøre jobben for deg for jeg er nesten sikker på at du ikke har lov til å gjøre dette om du hadde hatt lov til det så hadde du vel også vist at det er litt lettere for andre å hjelpe folk som skriver setninger med komma og punktumer lykke til Endret 16. desember 2012 av Skipstrixy Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 og forøvrig. Sukkerbiter i sikringeskap/koblingsbokser - Ikke lov... Dårlig løsning. Og jeg skjønner ikke hva du skal med en wago i sikringeskapet ditt. Dette er ikke vanlig. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 og forøvrig. Sukkerbiter i sikringeskap/koblingsbokser - Ikke lov... Dårlig løsning. Og jeg skjønner ikke hva du skal med en wago i sikringeskapet ditt. Dette er ikke vanlig. Ofte ting blir skjøtet sammenlasket i sikringskap. Bedre å gå med 2 stk helkjerne og 2 PN feks inn på en Wago, også til sirking, kontra alle 4 inn på sikringen ( da de ofte løsner) Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Har flere ganger brukt Wago i sikringsskap. F.eks ved samlingspunkt for kurser med mulighet for fradeling senere. Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 og forøvrig. Sukkerbiter i sikringeskap/koblingsbokser - Ikke lov... Dårlig løsning. Og jeg skjønner ikke hva du skal med en wago i sikringeskapet ditt. Dette er ikke vanlig. fant en bedre løsning å brukt skjult boksen te dimmeren som koblingsboks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå