Gå til innhold

Hjelp til bygging av gaming pc 5000-7000,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en stund siden jeg har drivet med pc, så jeg lurte på om det var noen andre der ute som kunne satt opp en liste på hva jeg burde velge til min gaming pc. Jeg skal først og fremst ha en pc som kan dra CS: GO.

Budsjettet må ligge på mellom 5000-7000,-

Det jeg trenger er :

- CPU

- Hovedkort

- Skjermkort

- RAM

- Harddisk

- Strømforsyning

- Kabinett (Enkelt og billig)

- + evt. noe jeg har glemt.

Kom gjerne med tips til skjerm, mus, headset og tastatur :) Dette er da ved siden av budsjettet på 5-7000,- som er for kun pcen.

Setter stor pris på den som tar seg tid til dette !

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD - minnebasert lagring - erstatter vanlige harddisker. Gir langt bedre responstid enn vanlige snurredisker (ingen bevegelige deler som må søke opp informasjonen på en plate).

Når det kommer til RAM, så har jeg aldri kjøpt/installert raskere RAM enn 1600MHz. Mine erfaringer mer raskere ram er derfor begrenset. Har derimot lest meg til at det ikke har noen effekt - derfor har jeg stort sett kjøpt billigste 8GB kit med 2 brikker, low profile 1600MHz RAM fra butikken jeg har bestilt resten av komponentene fra.

Lenke til kommentar

Men sånn logisk sett så er vell 8GB ram med 2000mhz bedre effekt enn en på 1600 ?

Så du mener dette ikke stemmer i virkeligheten ?

Har det seg sånn at jeg KAN kun bruke SSD i stedenfor den gammle snurredisken på 3.5" ? :)

Noen tips på gaming skjerm ? til en grei penge ? Gjerne send flere valg :)

Lenke til kommentar

Dette blir et superraskt og enkelt svar, kanskje jeg legger ut et mer utfyllende innlegg i morgen.

Kabinett, se på Corsair 500R (billig, veldig mye for pengene), eventuelt 400R/300R. 400R er egentlig et veldig bra kabinett, billig også. Ta det om du vil spare penger.

Prosessor, så tenker jeg noe àla Intel Core i5 3570K. Denne er billig og fleksibel, du får mye for pengene.

Hovedkort, det kan jeg komme tilbake til.

RAM, du trenger ikke mer enn 1600 MHz-moduler. Crucial har noen moduler som er veldig gode i pris og ytelse og kan overklokkes til 2000 MHz (med rette utstyret). De er også bedre enn Vengeance spør du meg. For å besvare spørsmålet ditt: 2000 MHz vil gi litt bedre resultater, men det er ikke noe du kommer til å merke mye til. Det er snakk om noen få FPS, og litt hurtigere maskin som du kan se på tester, men ikke merke i praksis. Timings vil jeg si er viktigere, og kvalitet på RAM. Hastighetene bestemmes også av hovedkort, ikke av RAM-et i seg selv. Spesifikasjonene er bare hastigheter som støttes, ofte må du klokke modulene for å få f.eks. 2000 MHz fordi de settes til 1600 MHz av hovedkortet når du installerer dem. :) Du får 16 GB til rundt 700 NOK, mye RAM gjør ingenting. Det er også kjempebillig. Men du kan kjøpe 8 GB, kan alltids oppgraderes. Men ikke under 8 GB!

Strømforsyning, holder nok med 650 W hvis du vil spare penger. Corsair, Seasonic, Antec, Thermaltake er bra. Den bør (må) også være modulær, tro meg! ;) Høyere effektivitet = dyrere, men bedre kvalitet og levetid. Som sagt, 650 W modulær vil være nok til denne maskinen, men det kan være til hinder for oppgraderinger i fremtiden (avhengig av delene).

Du ha en SSD. Å kjøpe en PC, uansett hvem og hva, så bør du kjøpe en SSD. Noe annet er idioti! :) Samsung, Intel og Crucial (hold deg borte fra V-serien) er gode valg. Samsung 830 er bra, pålitelig og billig. 840 er den nye serien, bedre ytelse, god pålitelighet, men lavere levetid. Intel 330 er billigest, omtrent like bra som 520. Levetiden er i teorien dårligere enn 520, men tester viser at levetiden er veldig bra, ikke noe å bekymre seg over i det hele tatt. Crucial M4 er også bra, pålitelig og lang levetid. Her ser du på prisene, men Samsung 830 eller Intel 330 er et godt valg. Crucial M4 pleier å ligge litt høyere i pris.

En 3,5" HDD i tillegg er greit, for mer lagringskapasitet. Kjøp 2 TB, det er mer feil på 3 TB-modeller. ;)

Spillskjerm, skal du ta den helt ut kjøper du ASUS VG278 (kjempebra skjerm), eller ASUS VG248 (også kjempebra). BenQ XL2410T er en veldig grei skjerm, den er veldig billig for øyeblikket. Skal du spare penger tar du den. 120 Hz er altså et must. Gjerne kom tilbake med info om hvor mye penger du ser for deg å bruke på skjerm.

Raskt innlegg, kan forhåpentligvis komme tilbake med mer nøyaktige anbefalinger i morgen eller noe sånt. Nu skal jeg legge meg før jobb i natt. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Kabinett og strømforsyning har jeg fra før som bra nok til dette bruk.

Men hvorfor Intel Core i7 3570K i stedenfor i5 3750K ?

Etter hva jeg har lest meg frem til så mener de fleste at det lønner seg mest og kjøpe i5 3750K...

Hva mener du om skjermkort og hovedkort ?

SSD kommer jeg til å kjøpe etter hva jeg har skjønt så er den bedre til å ha opprativsystemet på.

Når det gjelder spilleskjerm så vil jeg ikek bruke så alt for mye penger med tanke på mitt budsjett.

Lenke til kommentar

Du kan helt trygt bestille dette.

Jeg ville ventet på helgetilbud om jeg skulle bestilt fra komplett - særlig PSUer har vært gjengangere der. Jeg bestilte 2 stk sist helg - og sparte noen 100-lapper på det. Eventuelt ville jeg satt opp samme liste på prisjakt.no og sett hvilken nettbutikk som kommer billigst ut.

Skjermkort - enten gå opp til 7870/7950 eller finne et billigere kort og gjøre mindre OC selv i afterburner eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Men hvorfor Intel Core i7 3570K i stedenfor i5 3750K ?

SSD kommer jeg til å kjøpe etter hva jeg har skjønt så er den bedre til å ha opprativsystemet på.

Når det gjelder spilleskjerm så vil jeg ikek bruke så alt for mye penger med tanke på mitt budsjett.

Beklager, her var det en trøtt meg som skrev. :p 3570K er selvsagt ikke i i7-serien, men i5-serien. ;)

Ja, SSD er et must uansett. Hele maskinen blir mye kvikkere. Du vil også oppleve at nettsurfing vil gå raskere (det som egentlig går raskere er ikke nettilkoblingen, men det å vise nettsiden.)

Alt du gjør på maskinen skjer med en gang med SSD.

SSD-en skal du installere operativsystemet på ja, ellers vil du ikke merke forskjell. Programmer osv. skal også installeres på denne. Du kan installere programmer på en HDD, men da vil programmet være tregere. Det samme gjelder filer osv., men det går helt fint å legge dokumenter/mediefiler på en HDD. OS + programmer på SSD og andre filer og dokumenter på HDD. :)

Okei, uten å sjekke priser og alternativer så tenker jeg at BenQ XL2410T eller XL2411T er gode alternativer. De er billige, og raske. XL2411T er en oppdatert versjon av skjermen, den støtter 144 Hz (mot 120 Hz), 3D Vision versjon 2, har bare DVI (DVI er bedre enn HDMI, så ikke se på det som et tap så lenge skjermkortet har DVI).

Jeg vet også at ASUS har en billig 23-tommer som er veldig bra (helst litt bedre enn BenQ sin). Ettersom BenQ-skjermene ofte er på tilbud er ASUS-en kanskje litt dyrere.

Hva mener dere om denne listen ?

Først, CPU-kjøler: til den prisen får du en NH-D14 (C14 er også et godt alternativ). Det følger også med termisk pasta, så dette trenger du ikke å kjøpe i tillegg. Kjøper du Noctua-produkter følger det nye snadder med i pakken. :)

Hovedkortet synes jeg ser greit ut. Strømforsyningen du har er også bra!

Prosessoren er den jeg nevnte, et bra valg.

Skjermkortet bør ha tredjepartskjøler, standardkjølerene bråker mer og er dårligere. Koster ikke særlig for skjermkort med tredjepartskjøler om du velger rett. Du kan kanskje også gå opp et hakk på skjermkortet.

Bra valg av SSD, men så dyrt det er på denne butikken. Denne kjøpte jeg for litt siden for 699,-. Prisene har ikke endret seg så mye siden da.

HDD-en er også bra. Tommel opp for kabinettet! ;)

Minnet er overkill (spesielt i denne maskinen), og samtidig dyrt (med tanke på kapasiteten). Du kan godt kjøpe et 1600 MHz-sett. Du vil ikke merke noe forskjell egentlig. Altså, tester du dette så vil du se forskjell på benchmark, men det er ikke verdt prisen fordi det er snakk om bittesmå forbedringer. RAM med slike spesifikasjoner kjøper du ikke til en sånn maskin. Faren er også at disse modulene ikke vil kjøre på 2400 MHz når du installerer dem. De er nemlig bare testet på denne hastigheten, hovedkortet bestemmer frekvensen.

Kan også nevne litt om butikker. Deal/Amentio er ofte billige, men bruker lang tid på å sende varene. Butikkene er i praksis Deal.no (de kjøpte Amentio), trygg butikk. Dustin Home har veldig god service, trygg butikk, relativt lave priser, skal ikke bruke lang tid på å levere. Supersmart.no er veldig billige, trygg butikk, de stammer fra en gammel butikk med godt rykte. Kundeservice er også bra. Så har du Komplett.no, de er litt dyrere men sender raskt og har veldig bra kundeservice. CDON er veldig billig, lave fraktpriser og ok service. Trygg butikk. MPX er også bra.

Men sjekk prisene på www.prisjakt.no så ser du hvilke butikker som varene er billigest på. Så bør du passe på å kjøpe mest mulig fra samme butikk. :)

Du har også forferdelig lav oppløsning på den skjermen din, haha. :p Og jeg synes 1920 x 1080 er litt lite! Men du har jo en bærbar PC, så hva kan du forvente. :)

Må bare beklage for at jeg svarer så kort og ikke kan gå så grundig til verks her.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Takk for godt svar Stian, ser ut som jeg kommer frem til en god PC, til kanskje litt mer enn hva budsjettet egentlig holder til, men sån går no dagan :D

Synes nå for all del ikke du skriver for lite hehe

Men hvilket skjermkort mener du jeg burde ha? Hva er tredjepartskjøler ? : )

Og hvilket RAM ?

Og hvorfor DVI å ikke HDMI ? Har ikke det litt å si ?

BTW holder det med en 550W strømforsyning til dette oppsettet ?

Endret av violation
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt lavere RAM-brikker, ja.

Ellers ville jeg før hatt mATX-kortet fra Asus enn ATX-kortet fra Gigabyte. Asus-kortet er bedre på alle områder, bortsett fra størrelsen. Om du ikke kommer til å bruke 3 stk PCIe slots, hadde jeg holdt meg til Asus Pro M.

Edit:

Lave minnebrikker, men selvsagt ikke mer enn 2 brikker, selv om du skulle gå for 16 GB.

F.eks.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1377162

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Takk for godt svar Stian, ser ut som jeg kommer frem til en god PC, til kanskje litt mer enn hva budsjettet egentlig holder til, men sån går no dagan :D

Synes nå for all del ikke du skriver for lite hehe

Men hvilket skjermkort mener du jeg burde ha? Hva er tredjepartskjøler ? : )

Og hvilket RAM ?

Og hvorfor DVI å ikke HDMI ? Har ikke det litt å si ?

BTW holder det med en 550W strømforsyning til dette oppsettet ?

DVI er bedre enn HDMI, enkelt og greit. :) Eneste fordelen med HDMI er at du finner det over alt. Og den kan overføre lyd. Men ellers er DVI bedre. DisplayPort er best. Mye av begrunnelsen bak dette er båndbredde og støtte for oppdateringsfrekvenser. HDMI er ikke særlig bra på noen av dem, på høye oppløsninger begrenses du til 60- eller 24 Hz.

Angående skjermkort og kjøler. NVIDIA og AMD designer skjermkortene, eller nærmere bestemt GPU-prosessoren. Men de produserer ikke kortene selv. Her kommer tredjepartsprodusenter inn, ASUS, Gigabyte, MSI, XFX osv. De fleste av produsentene har flere modeller. Den billigeste har rett og slett referansekort med standardkjøler og standard kretskort osv. Men så har du modeller hvor de har oppgradert komponenter, strømforsyningskrets, minne, kjøleribbe og vifter, størrelse og kvalitet. De er gjerne overklokket fra fabrikk også.

Mange av dem har bedre kvalitet, kan overklokkes mer, kjøler bedre og mer stillegående osv. Referansekjøleren er ikke særlig god som regel, så derfor er det å foretrekke en tredjepartskjøler. Der produsenten har byttet ut kjøleren med en bedre og mer stillegående.

Standardkortene ser som oftest slik ut:

gtx-570-three-way.jpg20101022_a.jpgHD6990-13.jpgGraphics%20cards.jpg

Tredjepartskjølere har en tendens til å vise mer metall, åpne kjøleribber. Og ofte vifter over kortet som blåser ned på kortet istedenfor en vifte som blåser bak og ut av kabinettet gjennom plastikkanalen. Eksempler her:

original.jpgGTX-560-448-ROUNDUP-1.jpgMSI_GTX680_Lightning.jpegGTX-680-Extreme-Edition-125x125.jpg

Strømforsyning: Jeg ville ha gått for litt mer enn 550 W, kanskje 600-650 W. Men det varierer litt på hva du ender opp med.

Ser egentlig ganske bra ut. :)

Men som sagt, så er minnemodulene for høye (de går ikke under kjøleren). Jeg vil anbefale deg å kjøpe Crucial Ballistix tactical 1600 CL8 16 GB (4x4). Raske, billige, høy kvalitet. Kingston-minne fungerer det også, men ikke like bra spør du meg. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...