Gå til innhold

Til filmstudenter/makere: Forslag til et lite eksperiment

Anbefalte innlegg

Jeg er nok bare en helt vanlig person med helt vanlige midler til å ikke lage film, så jeg henvender meg til dere filmstudenter og filmmakere der ute. I en god stund nå har jeg hatt en idé jeg gjerne skulle sett fullført, men har ikke midler til å gjøre det selv. Idéen er ganske enkel, i grunnen: Når vi sitter og ser en film ser vi den fra start til slutt, og that's it. Vi får samme historie om og om igjen hver gang vi ser den. Men helt siden jeg var barn har jeg hatt tanken om det ville vært mulig å endre historien. Det var ikke mulig da jeg var barn, men hva med i dag?

Så hele konseptet er helt enkelt: Hva om vi ser en film som vanlig, men på enkelte steder får vi spørsmål om hva vi vil hovedpersonen skal gjøre? Dette vil ikke være mulig på kino der flere titalls folk ser den samme filmen, men det burde være mulig å gjøre hjemme. Digitale filmer er blitt svært vanlige, så vi slipper å spole frem og tilbake hele tiden.

Ta for eksempel spillet Mass Effect. Flere steder kan du velge hva karakteren din vil si, og han/hun vil si det i en flytende samtale. Det er en enkel teknologi, men lar deg styre handlingen, og samtidig gir det oss et filmatisk preg over filmene der. Så hvorfor ikke med vanlig film? Som sagt kunne vi fått spørsmål enkelte steder hvordan vi vil hovedpersonen skal reagere. Dette kan være så enkelt som to valg. Gjør vi ingenting velger han standardvalget, og filmen fortsetter som om ingenting var skjedd. Men velger vi det andre fortsetter filmen i en litt annen rute, og vi kan ende opp med en annen slutt en vanlig.

Teknisk sett er dette ikke noe problem å gjøre. Valgene kan være så enkelt som å trykke en tast på bestemte tidspunkter for å velge det andre valget, ellers velges standardvalget. Poenget er at vi har hatt film i veldig lang tid så langt, men bortsett fra bedre bilde, bedre spesialeffekter og ekte 3D har det svært liten utvikling i selve fortellerteknikken. Alt går fra A til B, og that's it. Så hvorfor ikke slenge på en C inne i der også, nå da vi har muligheten til det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...