Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Panikangst/angst lidelse?

marksb

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt på 16 år som i det siste året har vert plaget av fobi for hjerteproblemer/angst for hjerteproblemer.

Har tatt mange EKG undersøkelser som har vert helt fine, men har fremdeles vert engstelig for hjerte. Har hatt mange forskjellige symptomer som

foreksempel, plutselig pustestopp i 3 sekunder, og trykk i brystkassen og en god del ekstrasystoler, så jeg lurer litt på.. Nårr skal man ikke la seg bekymre, og nårr skal man ta det på alvor, det virker som att symptomer som angst kan være alt for realistiske til og ikke tro på (Det føles iallefall sånn ut).

Hadde også en slags form for vibrering nede i ribbena, som påvirket pusten min, leger og psykologer tror det er hyperventilering, men jeg blir like forvirret hver gang.

I dag/går, så hadde jeg ett trykk i brystkassa som ikke gidde seg, også plutselig så fikk jeg vondt nede ved ribbeina på venstre side, samtidig som jeg fikk vondt i høyre skulder.. Jeg trodde jeg fikk hjerteinfarkt til noe slag, det var veldig skremmende.

Så ja, noen som har noe råd eller erfart noe av det samme eller har noen tolkninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfart noe av det samme, men jeg ser ikke akkurat på meg selv som en hypokonder. Har jeg smerter av noen slag eller lignende så lar jeg det gå et par uker før jeg eventuelt oppsøker lege. Har aldri vært noe alvorlig så det pleier å gi seg. Lev livet når du kan og ikke la sånne småting stoppe deg. Tviler sterkt på at du har hatt noe hjerteinfarkt.

Ikke for å være frekk, men kan jeg spørre hva slags form du er i?

Lenke til kommentar

Har ikke erfart noe av det samme, men jeg ser ikke akkurat på meg selv som en hypokonder. Har jeg smerter av noen slag eller lignende så lar jeg det gå et par uker før jeg eventuelt oppsøker lege. Har aldri vært noe alvorlig så det pleier å gi seg. Lev livet når du kan og ikke la sånne småting stoppe deg. Tviler sterkt på at du har hatt noe hjerteinfarkt.

Ikke for å være frekk, men kan jeg spørre hva slags form du er i?

Form? Altså tilstanden her og nå?

Føler meg relativt tungpustet her og der, med en slags trykkfølelse i halsen(Sikkert angsten)

Viss du mente kroppsvekt osv?

Er 70/80 kg og 1,89 cm, relativt bra fysisk form..

Har holdt på en god del med "Skateboard".

Lenke til kommentar

Smerter stikk i bryst osv er 99% muskel, men det er jo kjipt om man får den siste prosenten.

Du har tatt tester som ikke viser noe feil?

Hvorfor bekymre deg da? Selv om det skulle vise seg å være noe feil så får man jo ikke gjort noe med det da alle testene er negative?

Lenke til kommentar

Smerter stikk i bryst osv er 99% muskel, men det er jo kjipt om man får den siste prosenten.

Du har tatt tester som ikke viser noe feil?

Hvorfor bekymre deg da? Selv om det skulle vise seg å være noe feil så får man jo ikke gjort noe med det da alle testene er negative?

Jeg vet ikke hvorfor jeg lar meg skremme,

jeg føler ikke att jeg må la meg skremme heller..Sikkert en del av helseangsten det også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

Det du opplever er klare symptomer på angstanfall / panikkanfall. Har opplevd det selv ganske mange ganger selv, det er veldig ubehagelig og føles ofte ut som noe helt annet.

Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig? Normalt antall pust i minuttet er 11. Det vil si at tiden mellom hvert innpust blir 5 sekunder. Det å ikke puste i 3 sekunder blir da helt normalt.

Kanskje han mener pustestopp mens han holder på å ta en pust. Det er ikke vanlig å stoppe pustebevegelsen i brystkassen midt i en "pust"?

Lenke til kommentar

Det du opplever er klare symptomer på angstanfall / panikkanfall. Har opplevd det selv ganske mange ganger selv, det er veldig ubehagelig og føles ofte ut som noe helt annet.

Enig, spurte svigers som er Professor of Medicine og han beskriver det som en ond sirkel.

Du føler deg dårlig pga du trur du føler deg dårlig og da føler du deg dårlig pga du trudde du føler deg dårlig og da føler du deg dårlig på ekte og sånn går sirkelen.

Samme som de som ble låst inne i en fryser og trudde det var kaldt , så døde de.

Det viste seg i ettertid at fryseren ikke var på.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...