Sola951 Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Hei! Jeg skal ha muntlig tentamen i Historie og Filosofi 2 og det foregår slik at vi skal ha 10min. foredrag og 5.min utspørring. Temaet skal være kirkemakt og statsmakt i middelalderen. Ut i fra det temaet skal vi finne en problemstilling. Dette sliter jeg litt med, og lurte derfor på om noen hadde noen eksempler på problemstillinger relatert til temaet. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Her er noen forslag. Alle er ikke like gode. "Er det riktig å bruke uttrykket "Den mørke middelalder" siden statsmakt og kirkemakt var nært sammenknyttet?" "Hvilke spenninger fantes det mellom kirkemakt og statsmakt?" "Hvem var det som hadde mest makt i landet, var det staten eller kirken?" "Hvordan ble kirkemakta påvirket av Svartedauen (pesten)?" "Hvordan utviklet kongemakta seg i middelalderen?" Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Min anbefaling er å skrive om investiturstriden. Det er ingen annen konflikt i middelalderen som berører forholdet mellom stat og kirke så direkte. Investiturstriden foregikk fra midten av 1000-tallet frem til begynnelsen av 1100-tallet. Konflikten dreide seg rundt hvem som hadde rett til å ansette biskoper; staten (kongen) eller kirken (paven)? Tradisjonelt var det kongen som hadde den retten i sitt rike, men på 1000-tallet vokse det frem en kirkelig reformbevegelse som mente kirken måtte ha en uavhengig organisasjon som gikk på tvers av landegrenser og kun var underlagt paven. Det var spesielt problematisk for de tyske keiserne, som hadde bygd hele statsorganisasjonen på at keiseren kunne utnevnte sine tilhengere til biskoper og erkebiskoper. Problemstillingen kan være: Hvordan påvirket investiturstriden forholdet mellom stat og kirke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå