zaico Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 okei her leser jeg mye rart.. Jeg har 3 kompiser som har bærbare pc`er, og alle har dell I8500 og 8600.. Alle oss er vell studenter, vertfall på papiret.. Og her ser jeg mange rare poenger.. 1. Thor Egil: greit at min inspiron8500 bråker litt når jeg spiller warcraft, men den er nok like stille som den ibm maskina når jeg sitter i word/excell/pp, er ikke det disse programmene man bruker i forelesninger?? 2. Hvordan kan du si en liten bærbar er mer behaglig å bruke?? har du den kanskje på fanget?? Jo større maskina er jo mer behaglig å bruke (større tastatur, større skjerm) 3.. Ja kanskje i8500/8600 blir å slite med doom3/hl2, men da blir de desverre ikke starte engang på den ibm maskina.. min I8500 får ca 10000 3dmark, ikke mange stasjonere som er så veldig mye raskere.. 4. I8600 har innebygget wlan 5. Joda dell I8600/8500 er i plastikk, kanskje derfor den er flere tusen billigere 6. Du som er en såkalt "proff" bruker, hva skal du med lys i tastaturet? er det ikke lys på flyet eller kontoret?? Og stjeler ikke dette litt av den dyrkjøpte batterilevetiden? 7. I8600 har ikke så dårlig batteritid som dere skal ha det til Lenke til kommentar
duda Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 til simen andre..... kan du lese i det hele tatt? skjønner kanskje ikke norsk? hvis du hadde lest godt etter på det sjaban skrev, så ser du tydelig at han sier at den t40 maskinen som blr testet her bare er på 1,5 centrino, mens dell i8600 er på 1,7 centrino. etter min mening så skal det være et stort gap på disse to. men altså det er det ikke, selv om dell har 256 mer ram også. og hvis jeg ser riktig på dell sin side så er pris forskjellen der på en 1,5 og en 1,7 ganske mye. må betale rundt 2200 kroner mer for en 1,7. jeg mener da at den burde ha slått en ibm maskin med bare 1,5 og 256 ram mye mer enn det den gjør. legger du da på 1,6 centrino, 512 ram, 60 gig 7200 rpm, så slår ibm t40p i8600 ganske greit. forstår du nå simenandre?????? eller skal du kanskje ha det inn med teskje???? til det the jackal sier: men altså i dell så må kunden betale liksom 3000 og no for en 3års forsikring. syns det er en god del jeg. hadde ikke giddi å betalt så mye. 1 års garanti er det jo på alle maskiner uansett. derfor syns vi at det er bra at vi som kjøper ibm ikke må betale noe mer for en års forsikring. og det med de egne fram og tilbake knappene er jo genialt. blir jo dumt av deg å si at det er bedre å bruke opera, og bruke z eller x knappene. da er det bedre at de har en egen knapp for det. så slipper du å "miste" to bokstaver. syns det du sier er mye mer idiotisk og tungvint. jeg syns det er bra at de har sånne knapper. thinlighten er veldig nyttig. syns det er smart å kunne ha en sånn liten lampe. er jo rikitg at kanskje lyset fra skjermen er nok for deg, men kanksje ikke for alle. jeg kan touch veldig bra, men syns at det er helt glimrende tenkt med en sånn lampe. hvis du tar for deg en business kar som jobber mye og reiser mye. så må han eventuelt kanskje sitte å jobbe på flyet når det er mørkt, sitte på natttoget for å reise til et sted han skal ha møte, eller bare å si i bilen å jobbe om kvelden, mens kona kjører, eller du tar taxi hjem. da er det jo veldig genialt med en sånn lampe. er kanskje ikke alltid at det hjelper med lys fra skjermen syns jeg. jeg syns at den har en stor funksjon. og når det er snakk om utseende så syns jeg begge er stygge. ser altfor gammeldags ut. ser ut som to maskiner fra 1980 eller no, og er enig i at de blå og røde fargene til ibm ikke ser helt bra ut. men det at dell maskinene er så mye tjukkere gjør at de ser styggere ut syns jeg. jeg syns at en maskin ser finere ut og mer velbygd når den er så tynn. altså du kan nesten legge to t40p oppå hverandre å få samme høyde som dell i8600 nesten. i8600 er altså 3,8 cm tykk, mens ibm bare er 2,6 cm. oki da overdrev litt der. men 1,2 cm er mye for en laptop syns jeg. det høres ikke så mye ut, men det er en del hvis du sammenligner med en linjal og setter den opp. forstår ikke helt hva du mener at kanten rundt hele skjermen ikke ser bra ut syns at det er sånn på nesten alle maskiner. og det med windowstastene er ikke så nødvendig syns jeg. men jeg pleier aldri å bruke det så jeg har ikke bruk for den. er ikke det samme som vindus knappene. og det med at du syns at en bærbar ikke burde veie mer enn 2kg blir vel litt feil, syns grense burde ligge på rundt 2,7. da er det ganske tungt. det er derfor ed ha ultraportabel maskiner itillegg, for de som vil ha en enda mindre og lettere maskin. men jeg syns at 2,2 kg er ganske lett jeg. hvis du da skal sammenligne med andre maskiner. det er riktig at det blir feil å sammenligne t40p og i8600, de er jo i forskjellige kategorier, men de nevner bare i8600 fordi SimenAndre tror at i8600 er en mye bedre maskin enn t40p, noe den selvfølgelig ikke er da. prøvde å sette opp en d600 med samme specs nesten som t40p. men dell hadde ikke en 60 g harddisk med 7200rpm, skjermkortet bare radeon 9000 32mb. og alt det der kom på rundt 29 000. men da ikke like tynn som ibm, ikke så mye tykkere heller at det sier så mye, og vekta er muligens litt høyere pga mer specs. men husk at alt dette er da plastikk da. er ikke like solid bygd som t40p. solid som i titanium og magnesium. sjekka også prisen på D800, og den ble på ca.33 000, det var nesten helt likt som på t40p. men denne her har en startvekt på 3,18kg og er 39mm tykk. vekta starter altså på 3,18 kg og jo mer du putter i jo tyngre blir den, med all tinga som t40p, så ligger kanskje vekta på ca 3,6 kg. og det er sinnsykt mye for en bærbar hvor du skal ta med rundt omkring. tung og klumpete. stort minus syns jeg. og som the jackal nevner, han syns det er tungt å drasse på en maskin som veier 2,4, noe som er ganske lite for en bærbar. åssen blir det da å frakte rundt på en maskin som da veier 3,5 kg. fryktlig slitsomt vil jeg tro. har du kanskje prøvd supporten til IBM? tror nok at de også er ganske bra. både nasjonalt og internasjonalt. for ibm er ikke akkurat noe dritt merke. syns at det er flere produsenter som leverer bedre produkter enn dell, ikke for å snakke dritt om dell. men jeg har hatt bedre erfaringer med compaq og acer, og syns at de to merkene der er bedre enn dell. compaq som allitd lever helt nydelige laptoper, mens acer også gjør det samme. er vel en grunn til at deres 803cli får 6 i terningkast på dinside. alle har hørt om compaq og ibm, ikke alle som har hørt om acer her, og det er mange som har hørt om dell. men fra min side så hører jeg mye negativt om dell enn positivt, ikke at det ikke er noe positivt med dell. for det er det. men man hører mye mer positive ting om en compaq og ibm. men som sagt det er fra min side da. min mening. sikkert andre som ikke er helt enig i meg, men det er som sagt min mening og det jeg har opplevd selv. så det er jo smak og behag når en skal kjøpe en maskin, er jo helheten som teller, og ikke bare en ting som SimenAndre hele nevner, og det er skjermkortet. og helheten med T40p er at den er så å si best i test overalt på nettet. det er jo positivt, masse små ting som trekker den opp, som thinklight, tynn, veier lite, bra batteritid, bra ytelse, solid maskin utenfra, magnesium og titanium i chasiset, forhandlere som prøver å ta vare på kunden(fikk sinnsykt bra hjelp av askk88). det gjør at jeg stoler på dem, vet at de da kan hjelpe meg hvis jeg trenger noe. skal også teste supporten. og til SimenAndre nok engang, du kan vel selv gå til pcworld.no, nå har du også fått andre sider som du ba om. nå er det kanskje din tur til å vise fram en test av i8600 som er sinnykt bra. tviler på om du finner det. og forstå at den maskinen som ble testet her bare var 1,5 centrino , hadde bare 256 ram og dårlig harddisk. mens i8600 var 1,7 centrino, 512 ram, bedre harddisk enn den som var på t40 testen. og når i8600 såvidt klarer å slå en maskin med så "dårlige" specs, så er ikke det så sinnsykt bra. for hadde det vært toppmodellen så hadde jo t40p knust i8600 som bare det. og helt til slutt så må jeg nesten klappe for i8600 da, som har faktisk gjort det som egentlig er umulig. nemlig å legge en centrino som bråker. det er imponerende må jeg si. all honnør til dell. Lenke til kommentar
duda Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 altså til zaico.... det er ikke mer behagelig å bruke en maskin som er større. da kan du liksom drasse med deg den stasjonære. av og til så har du jo maskinen på fanget, jeg har det faktisk bare på fanget når jeg surfer eller ikke spiller krevende spill. en maskin som er liten er mer behagelig å bruke. helt klart. og nok engang ibm maskinen er ikke for å bare spille. men for å svare på tiltale så tror jeg nok at de gjør det ok på hl2 og sånt. ikke bra, men middels. men som sagt igjen du bruker ikke en sånn maskin for å spille, da kjøper du deg en annen type maskin som er lagd for å bare spille eller surfe. plastikk gjør at den ser billig ut. er mange som har plastikk, men dell sine ser mer plastikk ut enn andre maskiner. kan ha noe med fargen og hvordan de har bygd den. sef er det jo lys på kontoret og flyet. men tungvint å måtte justere lyset på flyet hele tida, istedet for å bare trykke på en knapp som gjør at lyset går av og på. og hva om du skal ligge å surfe i senga, er greit med en sånn liten lampe som bare lyser ned enn en som kanskje vekker kjæresten eller de andre som er på rommet hvis du deler rom. og hvis lyset står på hele tida, så bruker den bare 5-10 min av batteriet. har ikke sagt at batteritiden til i8600 er dårlig, er jo det som er vanlig. som ligger på rundt 4 timer, spørs hva du bruker den til. men det er på en måte dårlig når t40p varer i 3 timer mer. slipper å tenke på ledninger og sånt når du skal sitte på forelesning. blir på en måte bare å ta med seg de bøkene som trengs og maskinen. mens andre kanskje må ta med seg ledninger og all sånt surr. Lenke til kommentar
Equinox Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Hei SimenAndre, Jeg ser du har gjort et morsomt forsøk på å "diskutere", eventuelt lage litt "tension" som du så fint uttrykker det. Det er spesielt spennende at du påstår at det er JEG som har sagt testene på anandtech er tvilsomme - når du er den eneste som har nevnt det. At du referer til bøkene jeg bruker på videregående som 1cm tykke - er morsomt, ettersom jeg for tiden tar mastergrad ved et universitet i England. Ellers hadde du mange andre morsomme "poeng" - eller uttalelser, der du gang på gang viser at du ikke vil/kan forstå norsk. Det er forresten ikke jeg som ikke "kan matte", det er du. Du kan heller ikke norsk. Dersom du leser hva jeg skrev i mitt innlegg vil du se/forstå (kanskje) at det er Dell sin webside som summerer priser på modellen - ikke jeg. Videre kan du lese intruksjonen om hvordan jeg kom frem til den prisen som ble nevnt. Det er fint å se at du etter 42 innlegg i samme tråd enda ikke er i nærheten av å fatte hva det dreier seg om, utenom å lage fine smileys da selvsagt. Jeg ønsker deg lykke til med studiene ved høyskolen i etellerannet sted, og håper du blir fornøyd med din I8600. For min del betaler jeg heller 17990,- (det er prisen jeg betaler - + frakt 190,-) for en T40p. Mvh, Kim PS: Du trenger ikke skrive mer om at I8600 "yter mer i 3dmark 2001", det er ingen som bryr seg. Seriøst. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Eg anbefalar sterkt SimenAndre å lese retningslinjene og vår nettikette-guide, minst 2 gongar. Hadde eg hatt makta til det, ville eg fått han til å skrive følgjande sitat 500 gongar (for hånd!); Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere, eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger. Det er heilt klart at SimenAndre berre har vore ute etter å provosere i denne tråden, og eg vil sei at eg ikkje er spesielt imponert. Me har fått inn fleire klager på denne tråden, og det er difor den no vert stengt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg